Annons:
Etikettbakmaskin
Läst 4886 ggr
Stephanie
2013-07-17 23:08

"Säkert" bröd för bakmaskin!

Det verkar som om jag kommer bli med bakmaskin imorgon, så nu är jag på jakt efter ett basrecept som är riktigt lätt att lyckas med! Jag vill ge första gången så bra chans som möjligt att bli bra 😃 Jag har letat och hittat mängder av recept, men jag tänker ändå vända mig till er nu inför första försöket, innan jag ger mig ut på andra försök! 

Så släng fram era förslag! 🙂

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
Stephanie
2013-07-18 21:01
#1

Nu håller jag på och testar för första gången! Följer det här receptet:

0,75 tsk jäst (1 tsk för rågmjöl) 
340 g vetemjöl 
100 g grahamsmjöl eller 80 g fint rågmjöl 
0,5 tsk salt 
2 msk krossade nötter eller solrosfrön 
0,5 msk honung (1 msk för rågmjöl) 
3 dl vatten

Med grahamsmjöl, inte rågmjöl. Jag hade i lite extra vetemjöl medan den knådade, men den fick inte riktigt tag i allt mjöl som var på kanterna och jag vågade inte ha i så mycket mer mjöl. Jag är så van vid att baka rätt lösa degar. Använde normal/medium.

Men det ska bli väldigt intressant att se hur det blir. Om den väljer att jäsa ens framförallt, eftersom det var en lite gammal jäst…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

DesK
2013-07-19 08:11
#2

Hoppas det gick bra! När jag bakade med bakmaskin gjorde jag alltid lite för lösa degar för jag tyckte att det blev bäst 🙂

Det ska någonstans här finnas en bifogad fill med massor av recept för bakmaskin

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Stephanie
2013-07-19 10:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Såhär blev mitt första försök! 😃 Lite tråkigt blev det, men vad kan det bli med de ingredienserna…. 😛 Men jäklar vad smidigt alltså, i med ingredienserna och vänta. *poff* Nybakt bröd!

Jag hittade den på en loppisgrupp på Facebook och fick den för 30kr. Jag tror jag redan tycker att den har varit värd pengarna! 😃

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Upp till toppen
Annons: