Annons:
Etikettsurdegsbröd
Läst 1884 ggr
[deen]
2013-06-15 10:14

Allra första surdegen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Måste erkänna att jag inte är någon mästerbagare direkt, har på min höjd svängt ihop ett par scones och limpor under åren. Jag har dock aldrig vågat mig på surdeg, för jag har trott det var för avancerat för mig, men efter att ha läst på här kände jag mig modig nog att ta steget och pröva.👍

Nu är min första surdegsgrund klar, och den verkar vara helt ok! Nu ska jag bara våga baka på den också.😉

Annons:
DesK
2013-06-15 18:09
#1

Grattis och välkommen in i surdegsträsket! 😃 Ser finfint ut, har du gjort den på råg? Vad tänker du baka?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[deen]
2013-06-16 16:45
#2

Tackar! 😃 Den är gjord på grovt rågmjöl, efter det här receptet. Bubblig, lite fluffig och luktar nästan festlokal, det känns rätt i alla fall!😉 Jag kunde inte bestämma mig för vad att baka, så den vilar i kylen just nu.😞 Tror jag måste läsa recept här och få inspiration först!

[Tassy]
2013-06-17 10:28
#3

Grattis till en bästa bak-vän! Jag kunde inte baka innan jag provade surdegsbak!

[deen]
2013-06-17 13:57
#4

Tack, vad kul! Då kanske jag också lyckas nu!😃

Tror jag har kommit på vad jag ska göra, det får bli lite uppdatering med bild sen om allt går bra.

[deen]
2013-06-26 07:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Åh, det gick ju bra att baka, MonisNs recept användes till premiären! Jag klantade mig lite, glömde köpa jäst och hade bara vanligt vetemjöl, så jag halverade receptet men hade samma mängd surdeg, så fick frallorna jäsa en extra stund. De blev faktiskt bulliga och luftiga i alla fall! Hade i solrosfrön och pumpakärnor istället för russin och valnötter, men det blev gott ändå.

Lycka är att äta eget bröd till frukost!😃

MonisN
2013-07-04 14:25
#6

#5 Grattis till finfina bullar! Man behöver ingen vanlig jäst om man har en bra surdeg och lite tålamod då bara surdeg behöver lite extra jästid🙂

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
[deen]
2013-07-04 19:33
#7

Tack! Det gick mycket bättre än jag trott, även om bröden blev lite sneda och vinda.😇 Ja, jag märkte att de pös upp ordentligt ändå, men gav dem ju som sagt lite mer tid. Toppenrecept som var lätt att improvisera runt!

MonisN
2013-07-04 21:48
#8

Jag gör dessa bröden ganska ofta just för att dom är lätta. Jäste du dom i kylen över natten?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[deen]
2013-07-04 21:55
#9

Nej, men det var ett bra tips till nästa gång!

Upp till toppen
Annons: