Annons:
Etikettlågkolhydratbröd
Läst 42732 ggr
Torreador
2013-05-23 16:02

Köpa bröd "utan" kolhydrater

Hej på er

Vi har börjat med LCHF i familjen och det funkar kanon! Förutom en sak…. Vi gillar mackor!! 

Jag har letat i affären efter bröd eller knäckebröd med lågt innehåll av kolhydrater men jag hittar inget.

Finns det inte? Måste man baka det själv?

(jag KAN inte baka… det blir katastrof varje gång jag försöker)

Har ni tips på antingen mjukt bröd eller knäckebröd med låga kolhydrater? Som går att köpa?

Hoppas på tur, jag saknar mina mackor…

Kram

Bondmoran

www.bondmoran.nu

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Annons:
Zureel
2013-05-23 16:04
#1

Det finns lågkolhydratbröd att köpa men bara i vissa butiker prata med eran butik så kanske de kan ta in det.


Torreador
2013-05-23 16:12
#2

Jag brukar handla på Citygross eller Ica Maxi.

Ska jag bara fråga efter lågkolhydratbröd eller heter det något speciellt?

/Bondmoran

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Zureel
2013-05-23 16:17
#3

Low Carb® Bröd (450 g) är ett exempel 2,7 kolhydrater per skiva.


Torreador
2013-05-23 16:31
#4

Åh, toppen!!! :-D 

Ska kolla om de har eller kan ta hem! Tack för tipset :-)

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

[Aquelegia]
2013-05-23 22:57
#5

Nu vet jag att du skrivit att du inte kan baka. Men det här räknas knappt ens som bak. Det är att blanda ihop lite (tar MAX 10minuter!) och gräddningen tar 15 minuter. Inget knådande inga konstigheter. Är saker man oftast har hemma.
Man kan använda ALLT man har i skåpen hemma och byta ut diverse ting med. Ett tips för lch bak är att ha massa nötpåsar hemma och en mandelkvarn. Har varierat dessa med alla sorts malda mandlar och fröer!

Receptet är:

Sätt ugnen på 200grader.

1 1/2dl mandelmjöl, funkar även att med finmalda hasselnötter, cashew, pecan med mera.

3msk sesamfrön (går jättebra med vallmofrön, linfrå och dylika småfrön) Blanda om du inte har tillräckligt av något eller vill vara lite äventyrlig.

2msk fiberhusk (eller finmalda psylliumfrön från finax billigt!)

1/2tsk bakpulver

1dl crème fraîche, gräddfil turkisk yoghurt you name it vad du vill!

2 ägg (medelstora men funkar även vilket som)

2msk kokosfett (smält) eller smör/margarin. Funkar även med olja.

Blanda samman alla torra ingredienser, blanda sedan i ägg, crème fraîche och kokosfett, rör samman och låt stå i 10min. Dela upp degen i 6-8 bullar och grädda dem i ca 15min i mitten av ugnen. Väldigt mättande! Fantastiskt goda med brieost och salami på. Går att rosta eller ha som hamburgerbröd! Blir ganska små så gör en flera satser om ni är många i familjen eller baka några gånger i veckan. Går ju att göra färska till morgonen. Degen kan stå i kylen över natten så går det att baka upp smeten på nolltid!

[Aquelegia]
2013-05-23 22:58
#6

Har blandat i pumpafrön och solrosfrön för mer konsistens (hela kärnor) då de inte suger upp någon vätska så kan man ha i ganska rejält mycket. Gott!

Annons:
Torreador
2013-05-23 23:01
#7

#5 skrivetav Aquelegia 

Men åh…. jag blev nästan sugen på att testa när du skrev att det var så lätt :-) Men så kollade jag ingredienserna och jag är nötallergiker och tål varken nötter eller mandel .-(

Pumpafrön tål jag inte heller men solrosfrön tål jag!

Jag är dessutom allergisk mot alla grönsaker och frukter… suck!

/Bondmoran

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

[Aquelegia]
2013-05-23 23:10
#8

#7 Dåså mal solrosfrön och använt som mjöl istället 😎Kommer funka likabra kan jag nästan lova! Åhåhå bara för det skall jag testa det nu. Frön är så mycket billigare än nötter!

Torreador
2013-05-24 05:56
#9

Ok :-) 

Nu kommer dummaste frågan ever…. Hur mal man dem? De är ju rätt så "fuktiga" eller vad man ska säga, om man jämför med mandel menar jag.

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

[Aquelegia]
2013-05-24 18:55
#10

#9 Jag har inte märkt någon tydlig skillnad. Det är ju varierande "färskhet" på nötterna. Vissa är mer torkade än andra. Eftersom det inte är någon vätska i form av vatten tillsatt så spelar det ingen roll. Skall ställa mig att göra en halv sats med solrosfrön så slipper du vara försökkanin😉
Jag har malt solrosfrön i mandelkvarn, man får trycka ner hårt bara så det pressas mot riven. Min är tyvärr lite misshandlad och bucklig så det slinter med en hel del halvor men dessa frallor är inget kinkiga. Annars mal du de i en matberedare till önskad grovhet inte för grovt bara för lite bindande vill man att det skall vara.

Återkommer om ca 30min!

[Aquelegia]
2013-05-24 19:15
#11

Inväntar resultatet med spänning….

[Aquelegia]
2013-05-24 19:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Mjölet malde jag genom mandelkvarnen 2 gånger då min som sagt är lite bucklig.

[Aquelegia]
2013-05-24 19:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Färdiga resultatet, ser exakt likadan ut som det på mandelmjöl. Tyvärr har jag inga smaklökar just nu så kan inte smaka av de idag😟

Annons:
Torreador
2013-05-24 23:17
#14

Men shit vad häftigt!!!

Jag måste ta mig tusan prova :-D Tack så jättemycket för tipset!

(hör ni på nyheterna att en Bondmora eldat upp huset pga brända bröd så är det jag…)

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

[Aquelegia]
2013-05-24 23:33
#15

#14 Hihi jag är sådan som annars alltid bakar bröd till tegelstenar😇
Du ser ju på uppdateringen att med malandet av mjölet och fotandet tog det 36 minuter. Har du allt färdigt så går snabbare! Degen ser ut som smet först en tjocknar till rejält till chokladbollsmetaktigt sen. Rulla bröden med fuktade fingrar annars fastnar de😛 Nu har jag bröd så jag kan mumsa i flera veckor ^^ Det blir som sagt bara små bröd men mättande!

Torreador
2013-05-25 09:58
#16

De ser verkligen supergoda ut!! Och jag trodde aldrig att man kunde baka bröd så snabbt :-)

Jag ska absolut testa!!

Nu i helgen har vi fullt upp, vi ska släppa ut korna på bete och gå över stängen och fixa nya uteboxar till kalvarna men på måndag och tisdag är det "nog" lite lugnare…. Så DÅ ska jag testa :-)

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

[Aquelegia]
2013-05-25 12:44
#17

#16 Hoppas de blir bra för dig med kan ju inte lova att det absolut inte går att misslyckas! Det går att krydda bröden också om man vill. Återkom gärna med resultatet🙂

Torreador
2013-05-25 13:30
#18

Will do :-)

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Torreador
2013-05-28 22:42
#19

Jag köpte LOW CARB brödet häromdagen och det var ju supergott!!!! :-D

Tack så jättemycket för tipset <3

/Bondmoran

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Anterrabae
2013-06-20 12:08
#20

Man kan variera nötmjöl med alla möjliga fröer, och baljväxter. Kikärtsmjöl är också ett alternativ. :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
elin häll
2016-07-01 15:42
#21

Receptet verkade lysande, så jag var ner och handlade ingredienser i morse… Min deg blev bara smet, trots att den stod ett bra tag och svällde.. fick grädda det i brödform och det bara faller isär. Sen gjorde jag en till sats med ganska mycket extra mandelmjöl, det gick inte att göra bollar av den heller… Finns det något tips hur man kan få brödet lite segare så det inte faller sönder?

elin häll
2016-07-01 15:46
#22

oj nu såg jag att tråden var några år gammel🥳

The_pearl
2016-07-14 10:13
#23

#21 När du bakar enligt lchf blir det alltid en smet o inte en deg. Häller du i mer mandelmjöl så faller det nog isär mer, släng i ett ägg till istället. Eller mer fiberhusk, så blir det nog bättre :) Ska du baka något som ska rullas tex så ha blöta händer. :)

Upp till toppen
Annons: