Annons:
Etikettsurdegsbröd
Läst 5123 ggr
Wony
2013-05-12 21:03

Nybörjare på surdeg

Jag vill så gärna börja baka med surdeg, men är en komplett nybörjare. Jag har försökt läsa mig till hur man går tillväga, men bli inte mycket klokare för det.

Kan man göra surdeg på skrädmjöl? Eller är det bäst med vete eller råg? Hur går man tillväga för att få det bra, och kan man ha en surdeg i princip i oändlighet eller måste man till slut börja om?

Hur ofta kan jag baka med surdegen, och hur mycket matar man med, hur ofta kan man göra det?

Annons:
MonisN
2013-05-12 21:47
#1

Hej Wony, och välkommen hit!

Först måste du sätta en surdegsgrund innan du kan börja baka bröd. Denna matar du med mjöl och vatten minst en vecka tills du fått en bra och kraftigt surdegsgrund. Det finns lite olika recept här på sajten. Vill du inte tillsätta någon vanlig jäst, så rekommenderar jag att du matar en surdegsgrund i tre veckor innan du bakar med den för att det ska bli riktigt bra jäskraft.

Det bästa att börja med när man är ovan är att sätta en sur på rågmjöl. Den är lättast att lyckas med. Skrädmjöl vet jag ärligt talat inte om det fungerar.

Du kan baka så ofta du vill med surdegen bara du har matat den tillräckligt så det finns till baket. Olika recept innehåller olika mycket surdegsgrund.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Wony
2013-05-12 22:03
#2

Tack för svaret!

Kan man använda en rågmjölssurdeg till att baka bröd som annars inte innehåller råg, eller brukar det bli bäst om man har samma sorts surdeg som mjöl i brödet? 

Kan det bli för mycket jäskraft om man är osäker på surdegens jäskraft och tillsätter vanlig jäst? 

Förut följde jag något recept i en bok på surdegsbröd, men där hade man jäst i själva surdegen, och använde alltihopa i smeten. Jag antar att när man gör surdeg som man sparar så blir det lite annorlunda tillvägagångssätt?

Och hur stor burk bör jag satsa på att förvara den i? Jag har enliters glasburkar för konservering, kan det fungera? Eller kan gamla plastkakburkar/glassburkar fungera?

MonisN
2013-05-12 23:09
#3

Ska man göra en äkta surdegsgrund så ska man inte tillsätta jäst i tillverkningen. Allt du behöver är mjöl och vatten. Man kan också tillsätta lite rivet äpple för att få igång jäsningen, men det är absolut inte nödvändigt.

Du kan använda vilket mjöl du vill i själva degen oavsett vilket mjöl det är i surdegsgrunden. Att till exempel bara ha vetemjöl i degen och råg i grunden ger väldigt goda bröd.

Om du tillsätter vanlig jäst, vilket dom flesta gör, så ska du bara ta väldigt lite, kanske 10 gram eller så. Ett bra recept som jag ofta använder är surdegsbröd med valnötter. Grunddegen är punkt 1-7. Vill du inte ha några nötter eller russin så hoppar du över det. Receptet går utmärkt att halvera.

En stor glasburk eller plastbunke med lock fungerar utmärkt att förvara den i. Tänk bara på att suren ska ha plats att jäsa. Ska du friska upp (mata) grunden många gånger kan det vara bra att hälla över den i en större bunke att jäsa i innan du ska baka.

Här hittar du ett bra matningsschema.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Wony
2013-05-20 08:50
#4

Nu har jag precis blandat till mjöl och vatten för första gången, och burken får lov att bo ovanpå kylskåpet. Nu hoppas jag bara att det inte blir helt åt skogen! 🙂

MonisN
2013-05-20 14:59
#5

Lycka till! Jag tror det går finfint. Du får avlägga rapport, och gärna en bild också om du vill 🙂

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Wony
2013-05-20 15:24
#6

Det ska jag absolut göra! Ikväll får sambon mata den, men jag skrev ner instruktioner, så det borde gå bra :) Jag började med råg, men i framtiden vill jag gärna experimentera lite också. Men såhär i början vill man ju inte misslyckas det första man gör…

Annons:
DesK
2013-05-20 16:03
#7

Lycka till! 🙂 Det kommer säkert gå bra! Välkommen in i surdegsträsket! 😉

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Wony
2013-05-20 16:29
#8

Tack! :) Jag har bakat ganska mycket, men inte så mycket med surdeg faktiskt.

Wony
2013-05-21 09:45
#9

Nu i morse när jag öppnade burken höll jag på att få en chock. Jag tyckte det luktade salami!

Visserligen är jag ganska förkyld, och därmed täppt i näsan, men ska det verkligen lukta så? Det var ett par småbubblor i degen däremot.

MonisN
2013-05-21 19:37
#10

Det verkar som du fått pålägg på köpet😉 Skämt å sido, det ska inte lukta salami, det har jag aldrig varit med om. Kanske är det en lite syrlig doft som du känner? Det kan hända om man bakat med vetesurdeg.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


MonisN
2013-05-21 19:39
#11

Det bästa är att förvara brödet på en skärbräda, helst av trä, och bara vira en ren kökshandduk över. När man har skurit i brödet så ställer man brödet på brädan med snittytan ner mot brädan.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Wony
2013-05-22 09:35
#12

Jag missade såklart att ta en bild, men nu i morse när jag matade så såg jag ett par småbubblor på ytan, men inget mer. Luktade fortfarande salami, men som du säger kan det nog vara syrligheten bara. 

Hm, håller ju på att göra rågsurdeg, men jag funderar på om det här kommer gå åt skogen eller inte.

Wony
2013-05-23 10:37
#13

Äntligen! Jag öppnade burken i på morgonen och till min gläjde var hela ytan täckt med småbubblor, och salamilukten var utbytt som syrlig rågdoft! 🙂

Men om jag nu vill baka på det i morgon, hur bör jag hantera den nu då? Nu står den ju i en burk ovenpå kylskåpet, bör jag mata den något idag, eller kan jag låta den stå tills i morgon?

Annons:
DesK
2013-05-23 10:51
#14

Kul! 🙂 Jag tycker att du ska mata den idag också 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Wony
2013-05-23 10:59
#15

Då gör jag så! Bör jag mata både nu och ikväll då?

MonisN
2013-05-23 11:02
#16

#15 Det hade jag gjort för att få en kraftigare surdeg.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Wony
2013-05-23 11:04
#17

Då testar jag och ser hur det går! Jag jobbar skift, så det blir en sen matning, men det spelar inte någon större roll, hoppas jag?

MonisN
2013-05-23 11:20
#18

Ju senare på kvällen du matar dessto bättre, om du ska använda den dagen efter. Lycka till🙂

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Wony
2013-05-23 11:22
#19

Vad bra! Matade nyss, och så får det bli när jag kommer hem inatt också! 🙂

Wony
2013-05-24 08:37
#20

Nu ligger mitt livs första surddegsbröd och jäser. Det är ruggigt spännande!

Jag valde att bara använda vetemjöl i degen, eftersom jag ville börja enkelt. Nu får vi bara hoppas att brödet blir gott.

Däremot har jag nu en halv kakburk med surdegsgrund kvar. Hur länge kan den bo på kylskåpet innan jag stoppar in den i sagda kylskåp? Som jag förstått håller det bättre om man lagrar den i kyl?

För jag tror inte att jag kan baka mer än en deg till under helgen, och även då kommer jag ha massvis med surdeg kvar.

Annons:
MonisN
2013-05-24 21:32
#21

Ska du baka till helgen så kan den stå framme, annars sätter du in den i kylen så behöver du inte mata den lika ofta. Jag hade min sur stående i kall ugn hela vintern, men det kräver oftare matning än om den står i kylen. Då räcker en matning i veckan.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Wony
2013-05-24 22:23
#22

Jag fick ett ryck och har börjat med ett till bröd, men nu fick surdegen åka in i kylen. :) Min första limpa blev jättegod, så nu vågade jag testa med valnötter och äpplen i brödet, och en gnutta lantbrödsmjöl. Ska bli spännande att se hur det smakar.

Upp till toppen
Annons: