Annons:
Etiketterrådtips
Läst 1360 ggr
RuiXue
4/9/13, 9:57 PM

Smått halvakut "problem" med mjölk!

Mamma fyller 60 på Söndag och vi ska ha smörgåstårta (beställt från butik) men en av gästerna är mjölkallergiker och verkar vara proteinet och inte bara laktosintollerant så vi (läs: jag) måste ordna något som är helt mjölkfritt alternativ till den gästen. Tanken går genast till att själv baka ett helt mjölkfritt bröd och göra en speciell smörgåstårta i typ landgångsformat till den gästen, så vad jag undrar lite över nu: Kan man byta ut vanlig mjölk mot sojamjölk, havremjölk eller annan "mjölk" när man gör en deg? Blir det likadant att arbeta med? Samma mängd av allt? Vilken alternativ mjölk är bäst vid bakning?

Vad gäller söt tårta är det lättare då den tårtbotten jag ska baka är mjölkfri från början så kommer bara göra ett par typ bakelser med annan grädde eller mjölkfri glass (typ tofuline) på så det blir mjölkfritt. 

Jag föredrar att baka själv när någon har speciella behov på grund av allergi, för då vet jag vad som är i och kan garantera att det inte finns något som personen eller personerna är allergiska mot i brödet eller tårtan- eller maten, om det handlar om matlagning.

Jennie


Annons:
DesK
4/9/13, 11:25 PM
#1

Jag bakar ofta med vatten istället för mjölk. Vad jag vet så kan komjölk bytas ut mot någon alternativ mjölk, men det har jag inte testat själv, TrevorS och Anterrabae är duktiga på sånt här, så jag tror att du snart får bra svar från dem. Bra tänk att baka och laga mat själv åt allergiska gäster!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
4/11/13, 8:05 PM
#2

Ja altenativmjölk går att byta rakt av och vad man väljer är mest en fråga om tycke och smak. Ris är magrast, därefter kommer havre som är som mellan-lättmjölk i fetthalt. Soja är fetast, och även den med mest protein.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

RuiXue
4/13/13, 2:35 AM
#3

Toppen att veta! 

Nu har det tack och lov löst sig, gästen tål vanlig smörgåstårta väl, så mamma fick helt sonika beställa skaldjurstårta med majonäs och så sa vi till om mjölkfritt. Mamma hade egentligen tänkt beställa allt majonäsfritt men tji fick hon😛 Så nu blir det samma för alla som vill ha skaldjurstårtan, och mjölkallergigästen gillar skaldjurstårta så det blir perfekt👍 Vad gäller söt tårta så blir det rulltårta med färska jordgubbar i, med tofuline glass ovanpå istället för grädde till gästen med allergi, hon är inte så jätteförtjust i "alternativ grädde" så hon sa att glass går bra. Tofuline har jag själv provat en gång och den är inte så tokig🙂

Jennie


Anterrabae
4/13/13, 3:06 PM
#4

Så bra att det löste sig!

jag kan hålla med om att de flesta i stället förprodukter inte alltid är bra, bättre att välja alternativ då som är naturligt fria.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

RuiXue
4/13/13, 11:36 PM
#5

Jo, hon sa att soyagrädde inte var något att hänga i granen direkt utan glass var bättre så då kör vi med det istället för "grädde" på en rulltårtsbakelse🙂 Jag har inte testat så mycket ersättningsprodukter men Alpro chokladdessert är riktigt god så den köper jag ibland trots att jag inte har några födoämnesallergier😃

Jennie


Upp till toppen
Annons: