Annons:
Etikettsurdegsbröd
Läst 1448 ggr
rasu
2013-04-02 22:59

min surdeg växer men "krymper" igen

Jag har startat en surdegsgrund för ca 4 veckor sen. Det går så där för mig. Jag har följt en bok som det står att man skall kasta allt utom en halv dl surdegsgrund och tillsätta 1 dl ljumet vatten samt 1 dl rågmjöl en gång i veckan. Och vid detta tillfället skall surdegen stå i 22-24 grader under natten. Detta är ju inga konstigheter. men när jag under natten kollar på min surdegsgrund så svämmar den nästan över i burken. men på morgonen så är den bara halvägs upp o burken igen. den totala tiden som surdegen står i 24 grader är ca 7 timmar. Är detta normalt?

Annons:
[Tassy]
2013-04-02 23:02
#1

Nu är jag novis på surisar, men jag tycker det låter som att din surdeg har en ganska stark jäskraft som du ser en stund efter matning, och att den sedan stillar sig igen? har jag fattat rätt? Då är det normalt och väldigt positivt! Kanske du får vara lite rädd om burken och inte knäppa fast något lock, OM kraften skulle bli ännu starkare.

MonisN
2013-04-03 21:30
#2

Det låter som du har en mycket bra surdeg! Det är helt normalt att den går ner i viloläge efter att ha varit på topp. Fortsätt som du gör!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


rasu
2013-04-05 23:17
#3

Tack för era svar.

Upp till toppen
Annons: