Annons:
Etikettersurdegsgrundprocesser
Läst 2446 ggr
Linusidah
1/24/13, 6:02 PM

Nybörjat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag är helt ny på surdegsbak, men det verkar ju så smidigt att ha en (eller flera olika kanske Flört ) egen hemma, dessutom smakar ju surdegsbröd så gott Glad

Jag startade en vetesurdegsgrund förra helgen, men den verkar lite trött, den har några bubblor, men den jäser inte efter matning tycker jag.

Däremot luktar den inte speciellt dåligt, jag hade i äpple från början, det är visst på nåt mystiskt sätt borta nu, men den luktar lite åt det syrliga hållet. Ganska friskt faktiskt. (Till skillnad från grahamsgrunden jag provade, som luktar kräk, bubblar, men inte heller vill jäsa upp efter matning, men den kanske växer till sig ändå?)

Bilden är på vetesurdegen, en halv dag efter matning, vad tror ni? Den verkar ju leva, men vill inte jäsa upp och växa. Obestämd Hälla ut största delen och mata på? Eller går den rent av baka på? Med lite hjälp av jäst kanske?

Annons:
[Tassy]
1/24/13, 6:31 PM
#1

Nu har jag inte hunnit prova min egen vetesur, men jag tror absolut du kan baka med den där, med hjälp av jäst. Glad Min är ungefär lika trött/halvpigg som din.

Linusidah
1/24/13, 6:57 PM
#2

#1 Tack!

Då ska jag absolut testa att baka med den :)

DesK
1/25/13, 8:10 AM
#3

När surisen är halvtrött eller heltrött kan man tillsätta extra jäst, då får man smaken av surdegen och det mesta av jäskraften från jästen. Jag tillsätter oftast lite jäst (5-10 gram) när jag bakar med mina surisar Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: