Annons:
Etikettjästbröd
Läst 6314 ggr
Anterrabae
2012-12-15 00:08

Durumfrallor - recept

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag bakade frallor med durumvete idag, de blev jättegoda, och rekommenderas varmt. Dessa är veganska, man kan givetvis byta veggoalternativ mot animaliska dito om man vill.

  • cirka 20 gram jäst (tog lite mindre än halva paketet
  • 4 matskedar neutral olja
  • 2,5 deciliter havremjölk
  • 2,5 deciliter vatten
  • 5 deciliter durumvetemjöl
  • 6 deciliter vetemjöl special
  • en knapp matsked salt

Började med att värma mjölk och vatten till 37 grader, lös jästen och tillsätt oljan. Därefter tillsätts mjölet och degen knådas smidig. Den ska vara på gränsen till kladdig. Smidig och mjuk, och nästan kladdig. Jag körde den 10 minuter i maskinen, och sen tillsatte jag saltet och körde 5 minuter till. Medelhastighet.

Därefter fick degen vikas ett par gånger för bra spänning i degen. Sen jäsa upp till dubbel storlek på varm, dragfri plats.

Därefter formas bollar av degen, som jag liksom vände ut och in, och spände genom att nypa i hop dem undertill (har aldrig varit bra på att rulla frallor i press, får för ont i mina händer för det) det viktiga är att de är veckfria. Sen upp på plåt för jäsning nummer två. Även här tills de är dubbelt så stora, eller nästan i alla fall.

Gräddade i mitten av ugnen på 250 grader i cirka 10 minuter, tills innertempen var 98 grader.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
MonisN
2012-12-16 11:50
#1

Jättefina frallor! Tack för receptet Glad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[Aquelegia]
2012-12-16 22:34
#2

Oj tänka sig att jag har sojamjölk, vetemjöl special OCH durumvetemjöl hemma, även olja och lite mindre än ett halvt paket jäst haha
Undrar jag det vad som kommer bakas imorgon bitti!

[Tassy]
2012-12-18 23:26
#3

Dessa fast i icke-vegansk tappning står i ugnen just nu. Skrattande

[Aquelegia]
2012-12-19 23:12
#4

#3 PFF bara för du hade fungerande jäst hemma säkertFlört Båda mina jäst hade lyckats stentorka och gå ut i datum för några veckor sedanCool Insåg tillsist att det var att ge sig då jästen vägrade upplösas i sojamjölken hahaTungan ute

[Tassy]
2012-12-19 23:17
#5

#4 Äsh vad trist! Bättre lycka nästa gång. Glad (din köksassistent gick iallafall inte stönder! Ha Flört)

Anterrabae
2012-12-20 01:11
#6

Åh trist, Aye! Har bakat en omgång till idag, beställdes av dottern :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[Aquelegia]
2012-12-20 01:21
#7

#5 Pikar fröken mig nu på grund av min avsaknad av assistans från ett hoppande maskineriFlört Hittills har mina degkrokar på elvispen kirrat biffen. Serru jag vann ju baguettetävlingen tack vare min elvispOskyldig Haha nejdå. Det blev pasta av durummjölet istället!

#6 Blir nästa års första bak istället då jag inte hinner baka mer i år förutom tårta nästa vecka ^^ Jästen hinner torka igen om jag köper den nuTungan ute

[Tassy]
2012-12-20 06:43
#8

#7 Nej jag pikar inte, jag meddelar att jag hade mer otur än dig med baket Tungan ute

Anterrabae
2012-12-20 14:04
#9

Jäst går bra att frysa. Kanske i skurna fjärdedelar, så man tar fram det som behövs. Eller torrjäst. Den håller länge! Har alltid hemma så jag jan baka när andan faller på, även om jag inte kommer åt min färskjäst. :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Aquelegia]
2012-12-20 21:48
#10

#8 skojade med dig juFlört

#9 Grejjen är att då tror jag ju fortfarande att jag alltid har och tillslut tar även det slut nä'r man mest behöver det hihi

[Tassy]
2012-12-20 22:59
#11

#10 Äsh då, sånt fattar ju inte jag Tungan ute är alltid orolig att råka klampa nån på tårna, jag är ju social flodhäst!

[Tassy]
2013-01-11 19:19
#12

Ujujuj vad jag längtar efter herculesen så jag får baka dessa igen! Så goda, och håller sig kanonbra i frysen!

Anterrabae
2013-01-11 22:41
#13

Mina kom inte så långt som till frysen! ;) Ska nog baka dessa imorrn, dottern frågade efter bull-macka idag, jag tror det är dessa hon menar.. annars blir det nog "plattbröd" dvs Dessans mjuka tunnbröd, de var också poppis :D

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
DesK
2013-01-12 07:41
#14

Dessa tänker jag baka idag! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

jonte1
2013-01-13 19:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Bakat!

Gemensamma krafter i köket åstakom detta.

Provsmakning sker senare. Tackar för receptetSkrattande.

Ps. Strödde lite insmugglad parmensanost ovanpå Ds.

Anterrabae
2013-01-13 21:05
#16

Insmugglad parmesan låter jättegott, kan tänka att det passar utmärkt. :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: