Annons:
Etikettersurdegsgrundprocesser
Läst 2457 ggr
[Tassy]
2012-12-03 17:23

unken knepig surdeg

Igår matade jag på rågsuren som vanligt, idag hade den skiktat sig (det gör den jämt) men vätskan var mörkt grå/brun och det luktade lite unket. Vad har hänt?

Annons:
DesK
2012-12-03 18:16
#1

Häll bort den vätskan och mata på surisen igen. Det blir så ibland, men jag vet inte riktigt varför.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Tassy]
2012-12-03 19:02
#2

ash, jag rörde om och då luktade det normalt igen. Andra burken fick stå orörd utifall om att, och där börjar vätskan ljusna ganska markant igen? Skumt detta. Tungan ute Men den ska få sig en skvirt mat igen, har ju nallat ur burken till baket idag. (Som för övrigt verkar gå åt skogen, jästen var dålig så tog bara suris, men den verkar för trött för att orka ensam).

[Tassy]
2012-12-06 02:18
#3

Jag tror mig möjligen ha kommit på ett svar på varför min sur är lite ledsen. Ähum. Skäms

Jag tänkte nämligen testa att följa Monis matningsschema idag, då jag kommit fram till att jag nog har fått ihop 100g suris så det skulle väl vara smidigt med ett schema. Jojo fram med vågen och konstaterade att ooops, ett halvt kilo var det ja. Den är nog vrålhungrig! Den har ju fått leva på två matskedar mjöl och en halv deciliter vatten innan vid varje matning.

Så nu har den fått mat enligt Monis matschema, och bor numera i 4 stora burkar, i stället för 2. Oskyldig Nånstans har det malt i bakhuvudet på mig att den kanske svälter, man bör väl öka mängden mat i takt med att surisen växer. Jaja, nu får vi se i morgon om jag har matat ihjäl stackarn, eller om den tänker spränga burkarna med dunderkraft. Tungan ute Misstänker dock att det tar sin lilla rundliga tid att smälta ett sånt skrovmål efter en svältperiod. Skäms Stackars suris!

MonisN
2012-12-06 10:57
#4

Tassy, med mitt schema blir suren dubbelt så stor vid varje matning, men när den väger 800 gram så börjar man om med 100 gram sur. När jag startade min sur efter det här schemat så klarar den sig gott utan mat ett par veckor utan att bli dålig när den står i rumstemperatur. (Jag har min i kall ugn). Den kan visserligen behöva matas ett par gånger efter svälten, men den är kraftig i grunden och håller en bra kvalitet. Jag tror det är bäst om du försöker ha suren i en bunke när den "äter".

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[Tassy]
2012-12-06 13:16
#5

Ska den bo i en bunke över natten menar du? ska man täcka över den? Jag tar ju ut den och matar i bunke, sen tömmer jag tillbaka efter en stund.

Jag vill gärna ha en stor suris, då jag tänkte ge bort några slattar i julklapp Glad så det var bara trevligt att se den växa!

Nu tror jag dock den har fått matkoma, är väldigt stilla i burkarna.

MonisN
2012-12-06 17:52
#6

Jag menar att du bör ha all sur i samma bunke när du matar den. I viloperioden (dom dagar du inte matar) kan du ha den uppdelad, det gör inget. Om den har fått koma beror nog på att du matat för lite tidigare. Mata på efter schemat så vaknar den nog snart Glad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
[Tassy]
2012-12-06 17:57
#7

Nu är den vaken och uj vilket bubbel haha!

Ja alla sluttarna får mat tillsammans, de får bara inte plats i samma bunke sen (eller jo, om jag fyller hela vägen upp till locket Flört).

Det var nog lite matkoma i starten ja, för nu verkar den ha glupande aptit igen. Nu är den lika pigg som i början. Skrattande

Marinas Mix
2012-12-06 18:10
#8

Tassy, du får väl tigga lite hinkar av Emo, när du träffar henne i vår. Hennes fina hinkar är perfekta till matning av surisar.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

[Tassy]
2012-12-06 18:12
#9

Vad är det för ena hinkar? kan man få se bild så länge?

Ska absolut tigga mig en mathink jag med då Tungan ute

Marinas Mix
2012-12-06 18:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Såna superbra hinkar, som det varit nabbipärlor i. De har lock också

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

[Tassy]
2012-12-06 18:22
#11

aha, vad fiffigt! Glad

MonisN
2012-12-06 22:33
#12

Jag förvarar numera min sur i en gammal röd Ikeabunke av plast med lock. Jag har två olika storlekar och när jag ska mata många gånger så använder jag den största.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[Tassy]
2012-12-10 00:03
#13

Nästa fråga:

Min vetesur är väldigt trött och vill inte alls, tips för att få fart på den? Startade den med en skvätt rågsur för några dagar sedan. Den luktar knappt nåt alls. Den känns bara allmänt typ som i dvala, så jag har matat den frikostigt och den bor brevid rågsuren ovanför kylen.

Den är så trötter att jag tror inte den skulle gå att baka med ens.

Annons:
MonisN
2012-12-10 13:31
#14

Tassy, mata efter schemat, men använd 40% mjöl och 60% vatten. Rågsuren ska ha 30/70%.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[Tassy]
2012-12-10 19:52
#15

Igår matade jag på en redig höft, och tänkte "äh, jag får nog starta en ny, vad kan hända?" gissa vem som hittade miljoner pyttebubblor i burken idag Tungan ute ska mata med 40/60 hädanefter Glad

MonisN
2012-12-10 20:31
#16

#15 HärligtGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[Tassy]
2012-12-10 20:40
#17

Jo, nåt måste jag ha gjort rätt Cool nu har den fått dagens skopa mat och nu skulle jag säga att den är igång.

[Tassy]
2012-12-10 20:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Såhär bubblig blev den vid dagens matning. Nu luktade det surdeg också, svagt syrligt och friskt, inte bara instängt blött mjöl Tungan ute

MonisN
2012-12-10 20:46
#19

Ser finfint utGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[Tassy]
2012-12-10 20:47
#20

Japp! Glad

Annons:
Anterrabae
2012-12-14 22:48
#21

Tassy, jäser din vetesur upp? eller håller den sig "bara" bubblig?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
2012-12-15 11:59
#22

#21 Tyvärr bara bubblig i samband med matning, sen dvalar den Rynkar på näsan

Anterrabae
2012-12-15 13:41
#23

Som min då.. Får försöka vara noga med regelbunden matning och mina får bo i ugnen med lampan tänd, för att se om de piggnar till..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
2012-12-15 23:58
#24

Mmh. Min bor ju brevid rågsuren ovanför kylen där det är varmt och gott nog. Men jag får ge den samma kur som rågsuren när den var trötter Tungan ute (Monis matschema).

Anterrabae
2012-12-16 16:27
#25

Jo vi går på den här hemma också, för bådas räkning ;)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: