Annons:
Etikettsurdegsbröd
Läst 3666 ggr
[Tassy]
2012-12-02 16:49

Fototråd - surisar

Nu är jag nyfiken på era surisar! Hur ser dom ut? Hur bor dom? Fram med kamerorna gott folk! Glad

Annons:
[Tassy]
2012-12-02 16:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är min rågsur bara en liten plutt, alldeles ny(hemkommen)! Kommer från DesK. Glad

[Tassy]
2012-12-02 16:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Hoppsan, här växer vi så det knakar! En matning till och rackaren hade hoppat ut i knäet. Dags för burkbyte!

[Tassy]
2012-12-02 16:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Matdags!

[Tassy]
2012-12-02 16:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Har flyttat in i nya stora burken nu, men växte ur den också, så nu bor vi i 2 burkar medan matte jagar ännu större burkar. Tungan ute (har inte hittat någon lagom stor burk ännu, dom är så små de som finns!)

Lite tokig vinkel på bilden men den fyller 1/5 av burken.

DesK
2012-12-02 17:07
#5

Visk visk det finns STORA burkar på loppis, i andrahandsbutiker och på det stora varuhuset som föddes i mörkaste Småland Flört

Återkommer med bild, så snart jag hittar nån eller när jag fått låna kameran Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Tassy]
2012-12-02 17:09
#6

Jo normalt sett brukar jag alltid se stora fina burkar lite varstans, men nu är det som förgjort! Men det börjar dyka upp nu igen, säkert lagom till jul. Glad

Annons:
Marinas Mix
2012-12-02 17:58
#7

Min ena suris bor i en gammal glasburk som det varit snabbkaffe i en gång i tiden.

Den andra i en annan vacker glasburk.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

DesK
2012-12-02 18:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Mina surisar bor för det mesta långt ned i svaldelen av kylen. Dagen innan jag tänker baka tar jag fram dem och häller upp cirka hälften av burkens innehåll i en plastbunke, fyller på med varmt (cirka 40 grader) vatten och det mjöl som grundsuren innehåller. Så här kan det då se ut

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Tassy]
2012-12-10 20:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Här kommer min lilla vetesuris som precis kvicknat till

MonisN
2012-12-10 21:05
#10

Jag glömmer hela tiden att ta en bild Skrikandes

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
2012-12-14 22:23
#11

Ska just gå och mata, och pyssla, tar med kameran! Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
2012-12-14 22:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Här är mina privata slöfockar.

Vetesuren vill i alla fall ge sken av att ha viss aktivitet när hen är nymatad.. Tungan ute men det lugnar sig inom ett par timmar.

Här har ni andrapriset i surslöhet!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
2012-12-14 22:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Och här är alla kategoriers största sur-slöfock, Rågsuren! SkrikandesFlört

Hen försöker inte ens! Nymatad, omrörd och ompysslad. Bubblor visar sig, men det tar låång tid och de är inte många. Så död är den inte.

Varför vill de inte aktivera sig!!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
MonisN
2012-12-14 23:01
#14

Vetesuren är ju aktiv, men rågen har nog sin skönhetssömn! Har du provat mitt schema?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
2012-12-14 23:10
#15

Japp,har matat enligt schema,  händer inget mer än så varken på bänken eller över kylen, eller i avstängd ugn.. Funderar på om de helt enkelt MÅSTE bo i ugnen med lampan på. Obestämd

Vetesuren är sån bara närmaste timmen efter matning, sen går den ner i samma inaktiva läge som rågsuren.. Den jäser inte upp en deg!

Jag funderar, tanken slog mig just att visst kan det vara problem att få bröd att jäsa när det är och precis har varit åska? Är det pga att det är mycket ozon i luften? Vi har en luftrenare, en sån ozongenerator.. kan den störa tro..?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
2012-12-14 23:40
#16

Vilka tjuriga surisar du har! Tror du får mata på enligt schemat några veckor så de blir kraftiga. Om din renare och generator stör är svårt att säga, men det känns lite långsökt. Har du fått bra surisar tidigare?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
2012-12-14 23:48
#17

Nä, aldrig. De har alltid uppfört sig så. De gånger jag försökt baka på bara surdeg så jäser de inte alls. Men surisarna ger bra smak och den där lagrade/syrade känslan som de ska, men jag behöver alltid jäst för att de ska jäsa upp.

Ska vara noga med matningar, och se om de skärper i hop sig.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
2012-12-15 00:00
#18

Prova att ha locket på glänt när du matat så det kommer in lite mer goa och nyttiga bakterier Flört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
2012-12-15 00:10
#19

Ok, det ska bli. Just nu har jag locket på, men inte åtdraget.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DesK
2013-08-19 20:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Min rågsur har fått ny burk att bo i 😃

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Upp till toppen
Annons: