Annons:
Etikettbröd-med-bakpulver-eller-bikarbonat
Läst 4664 ggr
[TrevorS]
12/1/12, 10:14 AM

Mormors Filmjölksvörtbröd

Mormors Filmjölksvörtbröd

Det här receptet är lite minne av min mormor.

Ingredienser:
5 deciliter vetemjöl
1 tesked bikarbonat (eller 2 tsk bakpulver)
5 deciliter filmjölk
1½ deciliter ljus sirap (eller mörk)
100 gram vört (kryddan vört)
½ tesked pomerans (mald)
½ tesked nejlikor (mald)
½ tesked kanel (mald)
¼ tesked ingefära (mald)
1 tesked salt

Gör så här:
Värm ugnen till 175°C.  Smörj och eventuellt bröa en brödformformen (1-1,5 liters). Vispa ihop kryddorna med sirapen och filmjölken. Vispa ihop vetemjöl och bikarbonat och häll ned det i vätskan och arbeta ihop till en rätt lös deg. Häll över degen i brödformen och grädda i nedersta delen av ugnen i 2 timmar. Häll upp brödet på galler och låt svalna.

TIPS! Vill man ha i russin vändar man ner dem sist när man rört ihop alla ingredienser till en deg.

GLUTENFRI! För att få den här glutenfri använder man sig av Finax vetefria mjölmix, 7 dl eller 400 g för att få exakt.

MJÖLKFRI! För att göra denna mjölkfri kan filmjölken ersättas med soyghurt som man blandar ner 2 tsk vinäger eller citronsaft i.

Annons:
[TrevorS]
12/1/12, 10:20 AM
#1

La till lite mer tips hur man gör den glutenfri och mjölkfri också. Skrattande

Anterrabae
12/6/12, 9:07 PM
#2

Ska det verkligen vara 100g vört? Hur utspädd är den då? Tycker det låter mycket som krydda.. Sen vill jag bara lägga till infon att vört inte är glutenfri, den innehåller korn och måste bytas/uteslutas om man vill baka en helt glutenfri variant. Vört innehåller korn

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
12/7/12, 9:31 AM
#3

Just ja, vörtkryddan, tack att du tog upp det. Det ska stämma med 100 gram. Tittar du på det här receptet som påminner om har de till och med 150 gram i.

Kryddan har använts för kraftig och god smak på brödet, annars fungerar det bra med nejlikor, pomeransskal, anis, fänkål och kardemumma. Finns en billig som jag hittade på ÖoB som inte hade i sig malt.

Upp till toppen
Annons: