Annons:
Etikettbröd-med-bakpulver-eller-bikarbonat
Läst 4628 ggr
jagga-ewe
11/29/12, 9:33 PM

Vörtbröd med filmjölk o riktiga kryddor sökes

Jag letar mig blå efter ett recept på vörtbröd som görs på filmjölk, med bikarbonat men som har RIKTIGA kryddor, inte nån dum kryddmix-påse. Jag gillar inte kryddmixer, jag vill ha var krydda för sig själv. Anledningen till att jag ratar jäst och surdeg är för att jag inte klarar av så avancerade saker ännu. Jag har avancerat från scones till filmjölkslimpa med bikarbonat nyligen, nu tar vi ett steg i taget.*skratt* Men jag vill gärna göra ett vörtbröd till älskade maken till jul.

Finns det nån av alla bakproffs här ute som har ett recept på bra vörtbröd som görs utan krångligheter som jäst, men med rena kryddor? Snälla, förbarma er över mig!

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Annons:
Anterrabae
11/29/12, 11:44 PM
#1

Har inget på rak arm, men tänker att det borde gå utmärkt att krydda En filmjölkslimpa, så den smakar vört. Just eftersom det kan vara svårt att få till den rätta koncistensen annars. Jag köper alltid kryddorna för sig, ingefära, nejlika och pomerans. Maler dem själv (inte ingefäran) Sen ska ju degvätskan vara must. Tål du det? Man kanske får öka mängden mörk sirap också. Vad har du för filmjölkslimperecept?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

jagga-ewe
11/30/12, 8:24 AM
#2

Degvätskan ska väl ändå vara porter? Verkar det vara i alla recept jag hittar, men de fuskar ju med "vörtmix" utan att för den sakens skull speca vad det är i sån mix.

Jag har inget speciellt recept, har nyss börjat och testar mig fram än så länge. Kollar ett recept här, ett där o försöker komma fram till vad som funkar. Glad

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Anterrabae
11/30/12, 9:49 AM
#3

Jag har sett båda. Både blandat porter och must eller bara must, men nog aldrig bara Porter. ;) Jag bakade detta igår: http://matbrod.ifokus.se/discussions/4d713597b9cb46222704d542-mitt-basta-vortbrod-recept?discussions-1 Det var superbra balans i smakerna på det, och ingen vört-mix. :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

jagga-ewe
11/30/12, 10:20 AM
#4

Fast det är ju jäst, det är överkurs för mig… ;)

Men kryddorna ska vara ingefära, nejlika och pomerans alltså? Bra början. :)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Anterrabae
11/30/12, 10:24 AM
#5

Jo jag vet, men där ser man kryddor, degvätskan och sånt. Vi kanske kan införliva dessa i ett bra bikarbonat/filmjölksbröd så vi kan få det att smaka vört :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
11/30/12, 10:25 AM
#6

Och så mörk sirap såklart, annars smakar det fel ;)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
jagga-ewe
11/30/12, 11:06 AM
#7

Om jag hinner i helgen ska jag göra ett försök. Fast maken (som är den enda som äter vörtbröd i familjen) tycker det är väl tidigt ännu, men han får väl offra sig för receptens skull! Skrattande

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Anterrabae
11/30/12, 12:08 PM
#8

Vi har redan ätit vörtbröd i ett par veckor Flört vörttokar som vi är nästan alla! Lillan tycker inte om "vårtbröd"..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
11/30/12, 1:47 PM
#9

jagga-ewe, jäst är inte svårt! Använd den alltid i kall degvätska så kan inget gå fel. Bröden har jäst färdigt när degen sviktar tillbaka när du trycker lätt på den med ett finger. Sviktar den inte så jäs lite tillGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
12/1/12, 10:15 AM
Upp till toppen
Annons: