Annons:
Etikettbakprat
Läst 2934 ggr
[Tassy]
2012-11-18 15:43

Julbak!

Vad brukar ni baka för något smaskigt till julen?

Här blir det:

dumlekakor
kolakakor
knäck
ischoklad
snickerskakor
eventuellt lussebullar, om jag skaffar bakmaskin i tid
pepparkakor

Annons:
DesK
2012-11-18 15:59
#1

Stollen
Spekulatius
Lebkuchen
Saffransbröd
Vörtbröd
Knäckebröd

+ några sorters godis står på årets önskelista Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Marinas Mix
2012-11-18 17:17
#2

Kanelkaka med honung och russin

pepparkatter

lussebullar

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

MonisN
2012-11-18 23:36
#3

Franska pepperkakor

mjuk pepparkaka

lussekatter

vörtbröd

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


jagga-ewe
2012-11-19 08:59
#4

Bakar inte så mycket men gör julgodis. Jo, vi bakar pepparkakor hemma hos morsan, och peppekakestuga, men det är allt som brukar bakas. Har lite planer på att testa baka lite mer i år.

Godiset, eller "göttera" som vi säger i Tidaholm, som vi gör är
* whiskyknäck
* chilikola
* nougat-kulor m marsipan
* rulle med marsipan o nougat
* ischoklad (som barna gör med farmor)
* puffkola
* kaffekola
Eftersom jag inte kan äta kakao i nån form blir det sällan nåt med choklad i vårt hus. Använder nougat istället.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Marinas Mix
2012-11-19 09:07
#5

#4 vad är puffkola? Lät spännande.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

jagga-ewe
2012-11-19 09:16
#6

#5, det är en kola med puffat ris, går jättesnabbt att göra o ungarna älskar den. Vi gör den från ICAs recept men utan kakao.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Annons:
Marinas Mix
2012-11-19 09:41
#7

Mums, denna kan nog få bli årets nyhet på gottebordet..

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Intehärutandär
2013-12-09 18:07
#8

Vad gör Ni i år? 

Jag och barnet ska fira borta, så det blir inte så mycket hemma. Knäck & saffransbröd gör jag varje år och dekorerar pepparkakor (egen deg eller köpt). Sedan varierar det år från år.

I år har mormor beställt lite. Hallongrottor och jitterbuggar. Sedan ska jag göra biskiver och kokostoppar med saffran , brysselkex, tyska hjärtan…

[Tassy]
2013-12-09 18:16
#9

Vi firar också borta, så i år blir det nog bara kolakakor.

Sen har vi planerat att gå ut och ta en lussefika på något mysigt café. 🙂

balkongodlare
2013-12-11 15:01
#10

Det blir lussekatter och pepparkakor förutom lite olika matbröd. Jag håller på experimentera med surdeg och tänkte få ihop något riktigt saftigt valnötsbröd.

Jag har hittat ett fantastiskt enkelt recept på lussekatter och det blev de absolut godaste lussekatterna jag någonsin ätit. Första omgången är slut, nästa står och jäser nu. Får man länka tlll receptet som kommer från en hemmabagares blogg?

AnnaMariaB
2013-12-11 15:53
#11

Jag gör en massa kakor och godis: saffransknutar, nötchokladrutor, bruna bröd, syltkakor, skrädmjölsdrömmar, finska julstjärnor, lakritskola, tryfflar, teaterkonfekt, fudge, knäsk och sånt.

I år skall jag nog göra lite skrädmjölstekakor för att dom är så goda och funderar på om man kan lägga hallontryffel lite tjusigt i pralinskal…

Intehärutandär
2013-12-11 21:05
#12

#10 absolut ! Ge oss länken.

balkongodlare
2013-12-11 22:30
#13

Då postar jag länken då. http://litemer.paindemartin.se/2013/11/knadfri-forsta-advent/

Jag rekommenderar verkligen dessa lussekatter, de är så goda. Inte behöver man stå och knåda degen heller, så någon maskin behövs inte. Trots att man inte knådar så blir de spänstiga, saftiga och fluffiga.

Annons:
Intehärutandär
2013-12-11 22:43
#14

#13 Ah, det är en vanlig vetedeg. Det kör jag alltid med, hemma och i bageri. Tack för länken!

balkongodlare
2013-12-12 09:56
#15

#14, ja kanske är det en vanlig vetedeg, jag är absolut inget proffs så jag vet inte vad som är vanligt. :)

Jag har provat många lusserecept dock, i jakt på de där perfekta bullarna. Det har varit med och utan kesella, med vit sirap istället för socker, med smält smör eller rumstempererat smör. Men jag har aldrig fått till det riktigt bra förrän nu. Största skillnaden nu är nog att jag minskade mängden jäst rejält, de flesta recept på 5 dl vätska använder ju 50 g jäst.

Intehärutandär
2013-12-12 10:27
#16

#15 Du gjorde helt rätt, det är sällan man behöver all jäst som står i recept. Och mindre mjöl för saftigare bröd är bra med. Denna hysteri med kesella är bara försäljningsteknik. :)

Upp till toppen
Annons: