Annons:
Etikettersurdegsgrundprocesser
Läst 1751 ggr
anise
2012-11-09 07:55

SURIS

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag satte min första surdeg på råg i Onsdags,den har bott i ugnen med lampan på utifall den är mörkräddTungan ute Har matat den varje kväll och idag är det inte mycket plats kvar..ihhh får nog ösa över i nåt större kärl innan matningen ikväll

Så här såg den ut i Onsdags

Tag vara på ditt liv,det går inte i repris

Annons:
anise
2012-11-09 07:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

FörvånadOch så här ser den ut i dag

Tag vara på ditt liv,det går inte i repris

DesK
2012-11-09 07:58
#2

Grattis och välkommen in i surisklubben! Glad

Ha ha ha mörkrädd surdeg, den var bra! Skrattande

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

anise
2012-11-09 08:06
#3

Ja nu återstår ju bara att hitta ett brödrecept som den ska bakas på.hum den verkar gilla att ha lampan tänd den lilla surisen varmt och gott där inne i ugnenFlört

Tag vara på ditt liv,det går inte i repris

anise
2012-11-09 08:08
#4

ÅHHHH!!!! Tack så mycket Desk för den fina blombukettenKyssSkrattandeKyss

Tag vara på ditt liv,det går inte i repris

DesK
2012-11-09 08:12
#5

Vassego! Skrattande

Du kan i princip baka efter vilket recept du vill, men minska ned mängden jäst till ett minimum, cirka 6-10 gram Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

anise
2012-11-09 08:17
#6

Oki..Tack! Finns en hel del fina recept här inne så jag hittar nog nåt, imorgon bitti är det dags, men måste man ha jäst oxå, jag trodde det räckte med surgrundenGlad

Tag vara på ditt liv,det går inte i repris

Annons:
DesK
2012-11-09 08:31
#7

Nej det måste man inte, men faktum är att de flesta som bakar med surdeg använder en gnutta jäst för att få fart på degen Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2012-11-09 10:46
#8

#6 Om du vill utesluta jästen så måste du ha en mycket pigg surdegsgrund och räkna med längre jästid. Om du har en nygjord sur så föreslår jag att du matar den regelbundet, helst varje dag i ett par tre veckor innan du utesluter jästen. Allt för att den ska bli så kraftfull som möjligt.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


anise
2012-11-09 11:00
#9

Hej Monis..just nu verkar den pigg som attan,den är full av bubblor..men jag vågar nog inte chansa bäst att ge den lite jäst..sen får vi väl se om den överlever..imorgon ska jag baka,..gjorde grunden efter ett recept som du postat..med rågmjöl från Saltåkvarn.. Ni är så goa som kommer med tips om hur man ska göraGladJag har bakat mycket när jag var hemma med barnen,men sen har det blivit sämre med baklusten..surdegsbröd har jag däremot aldrig provat på förut,så det blir spännande,det är ju sååå gott det man köper hos bagarn,få se om  det blir ännu godare med hembaktTungan ute

Tag vara på ditt liv,det går inte i repris

DesK
2012-11-09 11:11
#10

Anise du får inte tillsätta jästen i surdegsgrunden, då förstör du den. Jästen ska tillsättas i degen som du bakar brödet av. Vill bara förtydliga detta! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

anise
2012-11-09 12:22
#11

Va bra Gladhär behövs så många förtydlingar som möjligt..tur att jag inte donglade i jäst i surisen idagTungan ute

Tag vara på ditt liv,det går inte i repris

MonisN
2012-11-09 18:34
#12

Oj, tur att DesK förtydligade det jag sa om jästen! Det kunde kanske missuppfattas.

#9 Visst är det godare med hembakat surdegsbröd! Har man gjort några lyckade bak så vill man inte gärna ha köpebröd längre. Det är på både gott och ont. På gott när man har tid, på ont när brödet är slut och man inte hinner baka nytt! Roligt att du fick en sån fin och glad sur Skrattande

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Upp till toppen
Annons: