Annons:
Etikettbakprat
Läst 38693 ggr
Linnea
10/17/12, 3:12 PM

Hållbarhet på jäst

Hur länge håller färsk jäst? Min "gick ut" den 22 september. Funkar den fortfarande tro?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
DesK
10/17/12, 3:29 PM
#1

Det beror lite på, men ofta håller jäst rätt länge efter bäst-före-datum. Du kan röra ut jästen i lite ljummet vatten och se om det börjar bubbla efter en stund, då ser du att jästen fortfarande är aktiv Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Linnea
10/17/12, 3:42 PM
#2

ok ska prova det!

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Linnea
10/17/12, 4:22 PM
#3

Hrm.. här bubblar inget..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

DesK
10/17/12, 4:23 PM
#4

Det brukar inte bubbla mycket, bara lite, men om det inte alls syns några små bubblor så har nog jästen dött.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Linnea
10/17/12, 4:24 PM
#5

typiskt, jag som är på brödbakar-humör. Och det är inte alltid det händer!

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

DesK
10/17/12, 4:37 PM
#6

Har du möjligen nån torrjäst hemma? Annars går det ju också att baka bröd med bikarbonat eller bakpulver Flört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Farwuq
10/17/12, 4:39 PM
#7

Ge jästen en nypa socker, se sedan vad som händer.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

DesK
10/17/12, 4:42 PM
#8

Ja just det ja, tack för påminnelsen Draken! Lite socker som mat åt jästen, så piggnar den nog i! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Linnea
10/17/12, 4:44 PM
#9

Jag hittade ett halvt paket torrjäst (bäst före i april) som det verkar vara lite liv i så jag slängde ihop en deg. Får se hur det hela slutar.

Socker ska jag komma ihåg till en annan gång!

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Farwuq
10/17/12, 4:44 PM
#10

Flört

Det där med socker och jäst känner jag väl till från mina ungdomsår.

Skrattande

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

DesK
10/17/12, 4:50 PM
#11

Linnea torrjäst är alltid bra att ha något paket på lager när man blir baknödig! Glad

Draken fattiga ungdomar bakade mycket förr ja! OskyldigCoolSkrattande

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Farwuq
10/17/12, 4:51 PM
#12

#11

Skrattande

Ja det var långt före EU.

På tal om jäst, går det att frysa in jäst?

Obestämd

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

DesK
10/17/12, 4:56 PM
#13

Ja det går att frysa jäst, men det är ingen större mening med det, den förlorar en hel del i jäskraft + att koncistensen kan bli kletig.  Bättre att ha lite torrjäst på lager och självklart surdeg, men surdegen kräver ju att man börjar baket igår Flört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Linnea
10/18/12, 11:19 AM
#14

Torrjästen funkade och ett bröd blev det. Får nog bli ett till idag för det andra är strax slut.. Dom är så goda nybakade ju!

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[TrevorS]
10/23/12, 9:06 AM
#15

Jag brukar frysa ner, luktar den okey, ser okey ut och inte har några missfärgningar fungerar den oftast, det som kan bli problem är att den inte riktigt vill jäsa.

Fryst jäst klarar sig i upp till 6 månader med full jäskapacitet, då tänka på att den ska bli rumstempurerad innan du bakar med den, jag tar fram dagen innan jag ska baka.

MonisN
10/23/12, 9:50 AM
#16

Jag har alltid hört att man inte ska frysa vanlig jäst eftersom jästsvamparna dör. Bra om det trots allt funkar.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
10/23/12, 9:56 AM
#17

Visst fungerar det, fick också lära mig detta, men tror problemet är att när man pratar om fryst så säger många att det inte fungerar, de slänger i den frysta jästen i varmt vatten och därför dödar den helt. Annars kan den livas upp efter frysning.

Åsa S
10/28/12, 7:58 AM
#18

Aldrig haft problem med fryst jäst även om den legat ett år eller så, jag brukar dock alltid baka på kall degvätska + jäsa mina bröd väldigt länge, över natten eller så eftersom det smakar bättre när det jäst länge

Anterrabae
10/30/12, 9:07 AM
#19

Jag har också jäst i frysen, den blir som sagts ovan lite kletig när man tinar den, men funkar finfint att baka på. Både i kall och ljummen vätska. :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
10/30/12, 9:46 AM
#20

Åsa, då jäser du bröden länge, då hinner svampen föröka sig under natten. Efter några månader så behöver bröden jäsa betydligt längre.

Annons:
Upp till toppen
Annons: