Annons:
Etikettbröd-med-bakpulver-eller-bikarbonat
Läst 3179 ggr
[luneri]
10/14/12, 7:38 PM

Scones i all ära

Jag bakade scones idag och jag hade glömt hur gott det är!

Min syster som inspirera mig till sconesbaket och som även hittade den här hemsidan som handlar om scones. Och framförallt detta receptet på pepparkaksscones låter riktigt intressant och det ska jag testa framöver!

http://www.scones.se/pepparkaksscones

Annons:
DesK
10/16/12, 7:55 AM
#1

De där sconesen påminner nog lite i smaken om skånska pepparkakor Glad Om man minskar ned sockret kan dessa nog vara ett trevligt alternativ för de som inte kan äta sötsaker.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
10/16/12, 10:28 AM
#2

Scones är supergott! Kryddningen låter spännande, men jag föredrar nog mer traditionella scones. Men vid jultid skulle jag kunna tänka mig att dom passar utmärkt på mingelbrickan Glad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[luneri]
10/16/12, 8:38 PM
#3

Jag tror också att de kan vara gott utan socker. Socker är inte alltid nödvändigt och bara pepparkakskryddorna ger en underbar smak i sig.

Jag tror de kan vara ett roligt alternativ till glöggfikat. Lussebullar pepparkakor och pepparkaksscones hade inte vart felGlad

jagga-ewe
10/21/12, 12:39 PM
#4

Scones är suveränt, jag gillar verkligen bröd som inte kräver jäst! O scones går så rackarns snabbt att baka.

Bland det första jag bad älsklingen skicka över när jag hade flyttat till Dublin var min kokbok, så jag kunde baka scones. Han skickade med en hushållsost, sen hade jag o min bästa svensk-kompis fest. Riktig ost o nybakade scones, gu' va gött det va. Även efter att älsklingen flyttat efter bakades det scones ofta, och man blev väldigt poppis bland skandinaverna i teamet om man hade med scones och ost till jobbet. :)

Så här 11 år efter att vi flyttat hem igen är scones fortfarande nåt av det bästa vi vet, även om vi nu lagt till marmite som en nödvändigthet. Nybakade scones med ost och marmite, livet blir inte mycket bättre än så! *ler*

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[luneri]
10/22/12, 6:27 PM
#5

Scones är verkligen gott, det låter jättetrevligt med sconesbakandet i Dublin!

Vad är marmite?

jagga-ewe
10/22/12, 11:38 PM
#6

Marmite är ett brittiskt pålägg, jästextrakt. Biprodukt från öltillverkning som under kriget användes för att brittiska barn skulle få i sig vitaminer. Det är lite av en "acquired taste", det är inte många som gillar det direkt. Men när man lärt sig äta det är det fantastiskt. En portion marmite, 4 gram och det är mycket, innehåller till exempel 60% vitamin B12 och 50% av den folsyra en vuxen ska ha i sig per dag. Och bara 9 kilocal varav inget är fett.

Man ska väl egentligen äta sin marmite direkt på brödet, och det funkar, men det är allra bäst på nybakade scones med smör och ost o så marmite uppepå osten. Eller om man är lat ersätter man sconesen med vanligt rostebröd, det är inte sämre!

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Annons:
[luneri]
10/23/12, 2:27 PM
#7

aha då förstår jag:)

Det finns ett finskt näringspulver som jag har hemma, minns inte vad det heter, men det användes också förr för att ge näring.

Upp till toppen
Annons: