Annons:
Etiketterpizzapajerpiroger
Läst 4294 ggr
MonisN
8/26/12, 11:25 PM

Pizzadeg utan knådning - recept

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här receptet kommer ursprungligen från Bourke street bakery i Australien. I receptet ska degen blandas i maskin på vanligt sätt, men jag provade att göra på ett enkelt sätt med den så kallade autolysmetoden, alltså att inte knåda alls utan bara blanda ihop ingredienserna och låta jäsa. Enkelt och lätt om man inte har tillgång till bakmaskin, i sommarstugan till exempel.

Blanda i en stor bunke:

400 gram kallt vatten

10 gram jäst

1 matsked olivolja

1 matsked mjölk

13 gram salt

600 gram vetemjöl special

Blandat ihop alla ingredienserna med händerna till en kladdig deg, den ska inte knådas, och låt degen jäsa övertäckt med plast eller lock i en stor bunke till dubbel storlek. Detta tar 4-5 timmar.

Häll ut degen på mjölat bord och vik ihop den några gånger tills du känner att den spänner. Låt vila några minuter och dela den sedan i två delar, eller så många pizzor du vill ha. Denna degen räcker till två plåtar om man kavlar ut den.

Fyll din pizza med det du gillar och grädda i 250-275º cirka 17-20 minuter.

Bon appetit! Enklare kan det knappast bli!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
Anterrabae
8/27/12, 11:18 AM
#1

Tack för bra recept. Jag gillar autolysmetoden Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
8/27/12, 12:31 PM
#2

Ja, Ida med den metoden är det enkelt att göra goda bröd. Den franske bagaren gör tydligen sina surdegsbröd utan alltför mycket knådning, så jag ska testa detta nästa gång det blir surdegsbak.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
8/27/12, 12:35 PM
#3

Jag gjorde så med surdeg senast, det gick toppen!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Primulan
11/3/12, 4:50 PM
#4

Detta måste klart testas, går den att kavla eller man får mjöla fingrarna och trycka ut den? Eller den blir inte så kladdig?

MonisN
11/3/12, 10:50 PM
#5

#4 Den går bra att både kavla och trycka ut, men jag brukar kavla. Tycker det är svårt att trycka ut degen som riktiga pizzabagare gör.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Upp till toppen
Annons: