Annons:
Etikettbakprat
Läst 3594 ggr
Tzatze
8/26/12, 2:39 PM

Groddat bröd

Fick en idé om att grodda vete och sen baka bröd på det. Idén fick jag efter att ha läst om fytinsyra och att det försvinner om man groddar eller fermenterar vetet först. Är det nån som provat och går det överhuvudtaget, eller är jag ute på djupt vatten Glad

Annons:
DesK
8/26/12, 3:01 PM
#1

Beror nog på lite hur du menar. Siktat mjöl bildar väl inte fytinsyra, det är bara fullkornsmjöl som bildar fytinsyra. För att komma ifrån det är det bäst att baka med surdeg. Mjöl kan man inte grodda, det kan man bara göra med hela korn och frön. Jag använder vanligen mina groddade frön efter rejuvelactillverkning när jag bakar. För min del spelar det dock inte så stor roll vilka slags hela korn jag använder, eftersom jag nästan alltid bakar med surdeg. Jag tycker dock att de groddade kornen ger ett godare bröd Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Tzatze
8/26/12, 6:34 PM
#2

Ja, surdeg är ju också bra. Men när du groddar vetet så tillsätter du väl bara de groddade kornen till en deg. Jag hade tänkt försöka mala groddad vete och sen göra en deg av det.

Upp till toppen
Annons: