Annons:
Etiketterrådtips
Läst 5130 ggr
Swadika
8/19/12, 10:13 PM

Hur länge håller sig bröd framme?

Ja jag tycker det är så snyggt att ha bröd (tex baugetter/lantbröd) framme utan påsar. Och man ser ju att de i affärerna har bröden framme. Så hur länge kan man ha det framme utan att det blir dåligt

(vet inte om det är riktigt rätt sajt men det var den närmsta jag hittade)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Annons:
[TrevorS]
8/19/12, 10:49 PM
#1

Beror på, jag har haft bröd öppet som blivit riktigt torrt efter bara 1 dygn, då har jag dock använt brödet till att göra mackor i ugn eller rosta. Skrattande

MonisN
8/20/12, 12:16 AM
#2

Mina surdegsbröd sätter jag med snittytan ner på en skärbräda, helst av trä. Blir brödet äldre än en dag så virar jag en kökshandduk runt. Det brukar hålla sig ett par tre dagar. Lite hårt blir det på slutet, men jag gillar när kanterna är knapriga.

Tycker man att brödet blir tråkigt efter ett par dagar kan man alltid rosta dem.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
8/20/12, 8:02 AM
#3

Swadika, självklart hör din frågga hemma här Glad Jag flyttade ditt inlägg till gruppen Råd och tips, för frågn är ju inte utanför ämnet.

Det beror lite på vad för slags bröd, en del, särskit ljusa bröd, blir fort tråkiga, oavsett hur de förvaras. Många gör som MonisN säger ovan och det brukar funka bra. När jag har bakat brukar jag låta brödet ligga framme med en bakduk över sig, sen när någon har skurit i det så ställer vi snittytan nedåt, som MonisN säger ovan. Är det bröd med surdeg i så håller det sig rätt bra i 2-3 dagar. På andra dagen brukar jag skiva upp brödet och frysa in det, sen kan var och en hämta så många skivor man vill ha och tina i brödrosten, eller mikron. Ljust portionsbröd fryser jag alltid så snart det har kallnat, mörkt grovt portionsbröd får mogna 2-3 dagar, därefter fryser jag det också.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
8/20/12, 9:30 AM
#4

#2. Smart att ställa med snittytan nedåt, att man inte tänkt på det. Skrattande

Upp till toppen
Annons: