Annons:
Etikettoff-topic
Läst 6583 ggr
DesK
2012-08-17 18:15

Matbröds babbeltråd 4

Nu är den gamla tråden lång, så vi fortsätter här att snaka om allt mellan himmel och jord och det behöver inte vara inom sajtens ämne Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Anterrabae
2012-08-18 18:52
#1

Trampar så jag får tråden med mig! Idag har mor och far 34-årig bröllopsdag, det firas med trerätters. Igår spelade vi äventyrsgolf och åt på en helt underbar Libanesisk resturang, utsedd till Majornas bästa resturang 2010 Skrattande

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
2012-08-18 20:26
#2

Vilken restaurang var det Ida?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
2012-08-20 00:27
#3

Chateau Beirut! Väl värt ett besök, enligt min ringa mening Glad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
2012-08-20 09:08
#4

Tack, den ska jag ha i åtankeGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


MonisN
2012-08-22 11:19
#5

Nu har jag satt en ny rågsur och ska följa ett recept från Bourke Street Bakery. Det kommer att ta några veckor innan den är färdig, men nu vill jag gå till botten med att få en BRA surdeg! Håll tummarna att den lyckas!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2012-08-23 15:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Mona, det ska bli spännande att följa ditt projekt! Glad

Igår fick jag de här presenterna + att vi käkade på restaurang Skrattande

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Anterrabae
2012-08-26 19:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Idag har vi haft huset fullt av två fyraåringar. Rakel och Bästa kompisen Alina har härjat så det förslår, röran är total och vovven är aptrött. Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
2012-08-30 12:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Här ska bakas! Har köpt härligt nymalet mjöl utan tillsatser från Lögens KvarnSkrattande

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2012-09-03 12:42
#9

Ikväll blir det fest här, min äldsta dotter tog körkort idag! Skrattande

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
2012-09-03 12:56
#10

Hurra! Yippie! Glad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DesK
2012-09-03 13:00
#11

Nu blir jag nog av med min bil! Flört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2012-09-03 14:04
#12

#9 Hälsa henne stort grattis Glad Ja, nu blir du nog av med bilen Oskyldig

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2012-09-10 17:31
#13

Mona, nu tar jag tillbaka bilen för nu har jag också körkort! Skrattande

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
MonisN
2012-09-10 18:29
#14

Vad roligt! STORT GRATTISSkrattande

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


dragabol
2012-09-16 14:53
#15

Idag har vi plockat svamp igen - vi plockar för glatta livet här både jag och min man. Lingon finns det också gott om. Funderar på lingonbröd - har inte gjort det innan . Gott väder iallafall ännu. Grattis till dotter med körkort, vi har en 15 åring kvar för detta så ett litet tag till .. De andra har och lyckan när det får det är omätbar. Ser du röken av bilen ? Kerstin

"Man ska inte ta livet så allvarligt ~ man kommer ändå inte levandes ifrån det"

DesK
2012-09-16 17:26
#16

#15 Jodå jag ser allt en hel del av bilen Glad (Vi har 2 bilar och för långturer är det bara Volvon som kommer på fråga) Igår gjorde vi en nätt rundtur från Falun till Delsbo och sen småvägarna hem över Ljusdal - Bollnäs - Alfta - Falun. Dottern körde till Delsbo och jag körde hem i skymning och mörker Tungan ute Vi har också en 15-åring som nu otåligt väntar på sin tur! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Rita-S
2012-09-24 00:22
#17

Värsta rundturen tog ett mellanstopp hos mig ^^

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

DesK
2012-09-24 08:24
#18

Japp Rita och du bjöd på god lasagne och kaffe med god norsk kaka + att jag fick med mig en stickling och en handväska hem Glad TACK! Kyss

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

dragabol
2012-09-24 20:49
#19

Är sugen på att göra massor men är ute på jobb och endast hemma på helgerna. Blir lite bake-off tyvärr dvs ingen bakning alls. Denna vecka är det inkvartering på patienthotell men lugnt och skönt dock Glad

"Man ska inte ta livet så allvarligt ~ man kommer ändå inte levandes ifrån det"

Anterrabae
2012-09-25 01:20
#20

Har vänner på besök som mellanlandar på hemväg från Cypern. Jättemysigt! Helt klart mindre jättemysigt är ätt jag är tokförkyld med ömma bihålor och allt, Tajming?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Anterrabae
2012-10-07 20:17
#21

Sitter och inväntar kvällståget till Stockholm. Far är dålig. Har just fikat, gjorde ett "undantag" och tog en bulle till kaffet. Nu mår jag illa. Jag insåg just att trots att jag varit utan mjölk i ett och ett halvt år så tål jag det fortfarande inte.. Trodde jag skulle klara det en gång.. Meeneee.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

zissi
2012-10-08 00:37
#22

#21 Hoppas din far är bättre. Jobbigt när våra äldre blir sjuka. Vi har suttit nu i 2 dygn av och till och vakat hos svärmor. Men i natt somnade hon för gott. Skönt för en dement liten svag kropp att få ro.

Tänkte på din laktosintolerans Ida och fick för mig att berätta om min nya tablett Prolaktas, som jag tar en av varje morgon. Den tidigare tabletten Lactrase skulle jag ta i samband med mjölkintag men fungerade inte helt för mig. Den här nya tabletten fungerar toppen och jag har återintroducerat mjölkprodukter i min kost igen. Så skönt när man är borta eller ska äta/fika ute m.m. Behöver aldrig tänka på någon specialkost eller utesluta laktosprodukter längre.Tabletten är naturligtvis laktos- och glutenfri. Den innehåller både laktasenzym och probiotika.

Hur är det med den lilla vovven nu då Ida? Växer och frodas antar jag?

#13 Stort grattis till körkortet Désirée med dotter!

#8 Så härligt mjöl Mona! Jag har från Hävla kvarn just nu annars från Orga kvarn. Båda ställena ligger ganska nära oss. Coop har tagit in Orga-mjölerna i sitt sortiment nu också.

/zissi

Anterrabae
2012-10-08 01:33
#23

Zizzi Tyvärr kan jag inte säga att far är bättre, cancern är tillbaka och han har en svår infektion och verkar varken svara bra på cellgifterna eller antibiotikan.. Det är därför jag är på väg upp nu. Måste se hur illa det är. Får inga vettiga svar. Beklagar sorgen med svärmor, men som du sa så är det skönt att en trött dement kropp får vila, även om det blir tomt. Tyvärr har jag svårt att klassa far min som äldre, han är 63, och inte ens pensionär. Jo, tack vovven växer och frodas. Han har nog blivit i stort sätt så hög som han kommer bli, men är fortfarande världarna valpig i modellen. Just blivit åtta månader, i förrgår och även just blivit könsmogen, eller i alla fall på god väg. Testosteronstinn och uppkäftig :P Gällande mjölken, det är tyvärr inte laktosen som är problemet i mitt fall. Jag reagerar på proteinet skulle jag tro. Men jag ska hålla de tabletterna i minnet. Det är ju helt klart värt att testa :) jag blir jätteglad att höra att de funkar så bra för dig!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
2012-10-08 22:42
#24

Jag har en tid gjort en liten jämförelse med att ha surdegsgrunden i kylen alternativt i rumstemperatur, och nu har jag konstaterat att det blir en mildare sur och mycket godare bröd om man förvarar den i rumstemperatur. Tidigare trodde jag att den skulle bli dålig om man inte matade den varje dag, men så är det inte. Den har utan problem klarat sig en vecka utan mat när jag glömt av den.

Dags att gå och mata den Tungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2012-10-20 17:16
#25

Mona vad lustigt! Jag har också testat detta, men jag kom fram till att surisen då blir lite mer syrlig, vilket jag gärna ville ha den Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2012-10-20 18:50
#26

Ja, det var lustigt, min blir mildare Förvånad Den står hur som helst numera alltid framme Glad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
2012-10-20 21:47
#27

och efter detta måste jag ju ha min framme också, för att se hur den blir.Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
MonisN
2012-10-20 23:02
#28

Ja, du måste prova! Ska bli roligt att höra hur din blir Glad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
2012-10-20 23:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Nu ikväll har vovven fått flytta… David tål honom inte, och nästa vecka lutar det åt att katterna får flytta också. Gråter

Det är en temporär flytt till att börja med, så får vi testa och se om Maken blir bättre. Men jag har en känsla av att vi inte kommer kunna ta tillbaka dem.

vi trodde vi hade slängt alla nappar, sen länge Flört bilden är från igår.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
2012-10-20 23:42
#30

Nej ida, så fruktansvärt tråkigtGråter Jag lider verkligen med dig och familjen. Det är så synd om vovven också. Han kommer att vara så ledsen. Hoppas ni kan hälsa på honom iaf. Det är verkligen tråkigt när man inte kan ha kvar sina djur, men är man allergisk så går det ju inte.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


zissi
2012-10-30 22:45
#31

Vilken underbar bild på den lilla nappkillen Ida Glad

Men så otroligt jobbigt för er att lämna bort alla djuren Förvånad, hur klarar man sådantRynkar på näsan. Men människors hälsa måste ju gå före, visst förstår jag det. Lycka till med allt!

/zissi

Anterrabae
2012-10-30 23:03
#32

Nu har vi det så bra att Titus bor hos mina svärföräldrar, ca 7 min körning eller 45 min promenad från oss. Han har det nog bättre där, och gör mer nytta ;-) även om vi saknar honom. Mina svärföräldrar var därtill tvungna att avliva sin katt idag, hon var gammal och njursjuk. Så nu fyller han ett hål där. Han verkar känna sig lika hemma där. Även om ingen verkar slå David i populäritet ;-) Katterna har vi kvar, men de har fått flytta ut och ner i källaren. Maken har fixat värme, boplats och matställe där nere. Så de ser och träffar jag dagligen. Men bostaden är numer hyfsat djurfri. Vilket känns konstigt. Jag har inte varit utan husdjur de senaste 12-13 åren. Förresten, kom och lek med oss inne på Kost! Vi leker med näring, hälsokost, och kosttillskott. http://kost.ifokus.se/discussions/508ed7bad4ebea5a85000651-vilka-naringsamnen-kan-du-lek?discussions-1

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
2012-10-31 22:37
#33

Jag blir sååå frustrerad över att inte kunna hantera bilder, länkar och smilysar via mobilen! Trots att jag surfar i fullwebbversion! *ghaaa* :-S

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
2012-11-01 10:03
#34

Nu röstar vi fram årets sötaste lilla höstgerbil, kom gärna in och lämna en röst!

Annons:
DesK
2012-11-19 07:38
#35

Jag har röstat! Hur går det, har ni fått fram nån vinnare än?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
2012-11-19 08:24
#36

sitter på diabetesmottagningen och väntar på provtagning. Fastande och hungrig. Hoppas det inte tar för lång tid! Trött är jag också. Gillar inte att gå hemifrån halv sju på morgonen!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
2012-11-19 09:38
#37

Ida, styrkekramar till digKyss

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2012-11-19 10:28
#38

Ida styrkekramar från mig också! Kyss

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
2012-11-19 11:45
#39

Tack! Nu är jag hemma igen, kom in och blev stucken strax Efter jag postade. Intog medhavd frukost på sjukhuset och fick tagit mina mediciner. Så nu är det mesta åtgärdat Glad Min inre termostat är lite skev så jag fryser som en gris i polarvintern och har gjort det hela morgonen. Försöker komma till rätta med det på värnedynan.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
2012-11-19 14:24
#40

DesK, vinnarna finns presenterade på förstasidan på gerbiler Flört

MonisN
2012-12-04 22:25
#41

Har jag tur så är min infekterade tumme läkt i morgon så jag kan baka igen. Vörtbröd, franska pepparkakor och lussebullar står på programmet. Fast inte allt på samma dag!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
DesK
2012-12-05 18:20
#42

Idag fick jag min iFokusvinst! GladHär skriver jag lite om mitt första intryck av den Glad

Mona hoppas att din tumme läker snabbt!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2012-12-05 22:10
#43

Grattis till paddan! Den är användbar i köket när man vill leta recept på nätet Glad

Tummen är okej nu!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2012-12-28 18:40
#44

Jag har mycket glädje av paddan! Skrattande Det är så skönt att ligga i sängen och läsa e-böcker, tidningar och kika runt här på iFokusTungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Tassy]
2012-12-28 18:50
#45

Härligt Dessan!

MonisN
2012-12-29 00:01
#46

Paddan är toppen lite var stans! Jag brukar ha våran i köket och mobilen i sängenSkrattande

Dessan, om du pussar paddan kanske det blir en prinsTungan uteSkrattande

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


MonisN
2013-01-05 09:24
#47

Snyft, min bäste surdeg har dött. Har glömt att mata den. Nu har jag en ny på gång, men det dröjer innan jag kan baka mina goda rågfrallor.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
2013-01-05 21:36
#48

Oj så sorgligt med surisdöd Mona! Hoppas den nya kommer ifatt fort! Har håller vi på och ska hämta ikapp oss efter en veckas besök av mina föräldrar och dessförinnan vänner som sov över. Imorrn kommer ev andra vänner på eftermiddagen och om en och en halv veck ytterligare besök. Hur mycket det blev på en gång? ;) Dessutom är dottern förkyld, och jag lika så. Bihålesnorandet som infann sig igår eller så har i kväll övergått i ögonsvid, frossa och vasst halsont. Undrar om min kropp försöker säga till mig att varva ner? :P

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
MonisN
2013-01-05 22:54
#49

Ja, det var riktigt trist med min suris, men den ville väl straffa mig för att jag misskött denGråter Den nya vägrar att komma igång. Undrar om det finns nån slags telepati mellan surisarObestämd

Krya på dig Ida, det låter som det är lite mycket omkring dig nu. Tag hand om digKyss

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2013-01-06 10:22
#50

Krya på dig Ida! Kyss

Mona det måste ha stått nått om masstrejk i surisposten, för mina surisar är jättetrötta, så jag jobbar på med att försöka få liv i dem!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
2013-01-06 11:07
#51

Masstrejk verkar vara ordet! Min vill sig inte heller, det är i och för sig ingen nyhet, och inte har jag orkat hålla den hårt enligt schema heller. Får ta tag i det när jag kryat på mig. Jo, lite mycket är det Flört hoppas jag får till det där med att vila, återhämtning.. Måste nog göra någon typ av dagsplanering. Nu, uppmuntrande möte med föreläsning och studium via telefon Glad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
2013-01-06 19:14
#52

Här surar surisarna också! Jag skyller på vädret!

DesK
2013-01-06 19:27
#53

Tassy din och min suris har ju samma "mamma" så kanske är det precis som du säger något med vädret. Vill minnas att man enligt antroposofiskt tankesätt inte ska baka vid fullmåne - men för det mesta funkar det äbdå för min del Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Tassy]
2013-01-06 19:31
#54

Nja fullmånen får nog hålla sig på sin kant, jag tror mer det har med luftfuktigheten att göra här, vädret slog sig helt så snön försvann. Luften är så blöt att man kan "ta" på den. Jag tror surisen inte gillar ruskväder helt enkelt. Tungan ute

Vetesuren ja den råkade gubben drälla jordgubbsylt i, hur i bövelen det nu gick till??? Så den kan man ju förstå att den ser ut som ett ruttet åskmoln i sin burk..

MonisN
2013-01-06 20:22
#55

Jag tror också på vädret. Min nya vill inte komma igång, luktar mest blött hö :(

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
[Tassy]
2013-01-06 20:36
#56

Nu får jag ta tillbaka varenda stavelse! Jag har aldrig skådat sån fart på suren. Pang sa det! Igår var den nästan helt stilla, nu kokar det så det pluppar i burken Förvånad Jag slog bara bort lite vatten som blivit mörkt, och så fick den vara. Gubben blev rädd Skrattande

Anterrabae
2013-01-06 20:45
#57

Så jordgubbssylt är det som gäller för att sparka igång dem? ;)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
2013-01-07 00:47
#58

Haha, mest spruttibangbang är det i rågsuren dock, även om det är fart i veten också (som fick sylten i sig). Så tyvärr, det är inte min hemlighet Tungan ute

Anterrabae
2013-01-07 11:28
#59

Kanske var fullmånen som spökade i alla fall då Flört får se vad mina tycker om att bli uppkörda och igångsparkade! Igen! Glad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DesK
2013-01-07 17:34
#60

Sådärja nu är julen utstädad och ihoppackad Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TheoA]
2013-01-19 16:22
#61

Om man inte har jäskorgar, hur jäser man brödet bäst då?

[TheoA]
2013-01-19 16:33
#62

#61 Glömde skriva att det är surdeg.

En till fråga. Kan man göra ett bröd med vetemjöl om man har en rågsurdegsgrund?

Annons:
[Tassy]
2013-01-19 17:24
#63

#61 Väl mjölad bakduk i durkslag fungerar bra.

#61 Japp, det går utmärkt.

DesK
2013-01-19 18:24
#64

#62 Jag bakar ofta bröd med rågsurdegsgrund och sen tillsätter jag annat mjöl, alltså inte rågmjöl. Mina favoriter är: 1/3 skrädmjöl och 2/3 vetemjöl + salt och krydda, eller när jag vill ha ljust surdegsbröd, så tillsätter jag bara vetemjöl eller en blandning an grahams- och vetemjöl.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Aquelegia]
2013-01-21 17:57
#65

Min suris är en tystlåten en. Denne gör inte mycket för att få uppmärksamhet, gott bröd ger den dock!

Matningsschemat blev det fart på den utav. Dock mest åt stillsamt kolsyrat hållet och en väldigt stark surssmak (ej dålig sådan)

Förresten, har glömt en viktig grej att fråga. Hur skall man förvara surisen? Mitt kylskåp är nämligen inställt på någon grad kallare än normalt då det helt enkelt funkar bäst för mig och mina råvaror. Men surisen blir jättetrött utav det och i rumstemperatur vill den bara vara några dagar tills den levt sitt lilla festligare liv.

MonisN
2013-01-21 21:48
#66

Jag brukar ha min i rumstemperatur och den håller sig gott och väl en vecka om den håller bra kvalitet. Nu har den dock dött eftersom jag totalt glömde att mata den. Satte en ny som jag matat och matat varje dag i över två veckor, men den vill sig inte utan luktar stark målarfärg. Den åkte ut igår, och nu har jag gjort en ny!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[Tassy]
2013-01-21 21:55
#67

#65 Vi har ju ur samma burk, och jag förvarar min alltid ovanför kylskåpet. Den trivs fina fisken. Det är en väldigt stabil sur, men inget jätte-ös i den.

[Aquelegia]
2013-01-21 22:34
#68

Grejjen är att vi har det väldigt varmt inne hos oss. På sommaren har ni era surdegar framme då med?
Minns att mor alltid hade sin suris i kylskåpet och när det var dags för bak matade hon igång den! Den i kylskåpet hade hon bara för att hålla igång surdegskulturen. Dock var hennes surdeg en hårt klump/deg inte så lös som denna.

#65 Tycker den blir lite halvunken i syrligheten när den står framme längeSkäms Varierar jag med att den står framme under matningarna och sedan i kylskåpet blir den maximalt sur. Jag gillade verkligen hur sur den blev av senaste schemamatningen och sedan en sväng i kylen Kyss

Bakade surdegsknäcke idag men det smakar ingen surdeg! Skall hitta på mitt egna recept med enbart suris och mjöl, ingen jäst och inget vetemjöl. Har en hatkärlek till vetemjöl Tungan ute Var sånt himla tabu med vetemjölsbröd när vi var små ^^

DesK
2013-01-22 08:38
#69

Jag har min suris i grönsakslådan i kylen, på somrarna när jag ställer ned kylan i kylen. Sen tar jag fram den en eller två dagar före bak och matar den först när den har antagit rumstemperatur. Glad

Hum undrar om vi skulle lägga ut alla frågor om surdeg i en egen tråd? Tror de blir svåra att hitta här inne i vår tråd utanför ämnet.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
MonisN
2013-01-30 15:38
#70

Surdegsnörd som jag är så bakar jag sällan utan surdeg, men idag gör jag ett undantag och bakar filmjölkslimpa med fyrkornskross. Om en timme vet jag hur det blir!!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[Aquelegia]
2013-01-31 16:32
#71

Meddelar härmed att Desk´s surdeg nu flyttat till ännu ett hem! En väninna har blivit besatt av surdegsbak sedan hon smakade hemma hos mig! Hon funderade på att starta egen men tvingade på henne lite av min då den börjar bli smått historiskFlört

testade även att ha i en slurk (ganska mycket faktiskt) i dagens bullar och ÅH så gott det var! Inte alls lika sötsliskig som bullar kan vara!

DesK
2013-02-07 08:37
#72

Åh vad kul, Aye!

Yippie! Vi har fått nya smileysar!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
2013-02-07 11:45
#73

Om någon ser en herrelös hjärna kan ni väl hojta till.. Jag saknar min :P

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DesK
2013-02-14 13:39
#74

Ida ha ha ha!

Önskar er alla en fin alla hjärtans dag! 

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
2013-04-26 08:27
#75

Det är fredag och jag tänkte unna mig en lite lyxigare frukost. Så jag bredde 1 macka med ost och en med tysk leverpastej och la på ett fat tillsammans med gurka och paprika, sen gick jag tillbaka ut i köket för att hämta tekoppen, ägget och yoghurtskålen. Så tar jag paddan och sätter mig. Djupt försjunken i en tidningsrtikel tar jag mackan på faten, men hupp det finns bara en macka där! Vrider på huvudet och där står en glad Akita och slickar sig om nosen, viftar på svansen och tackar för att hon fick dela frukost med matte! :D

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2013-04-26 19:21
#76

#75 Jasså du har också en mattjuv?! Här får vi ha maxad övervakning om vi ska få någon frukost alls😮😃

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
DesK
2013-04-28 09:23
#78

Ha ha ha Mona! Jag hade ju en Dobermann i många år som var helt enastående, hon stal aldrig något, jag kunde i ordets bemärkelse hänga en stek över bänkkanten utan att hon tog den, men hon vaktade den, så att ingen annan kunde ta den- Strax efter hennes död skulle Felicia döpas och jag gjorde smörgåstårtor till hela församlingen. På morgononen hämtade jag upp de ogarnerade tårtorna och ställde dem i köket. Gick iväg för att ta tass om min lilla dotter, när jag kom tillbaka till köket stod vår Borzoi och mumsade glatt på en bit smörgåstårta! 😮 Då insåg jag att jag måste lära om! 😃

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Marinas Mix
2013-04-28 15:52
#79

Hm, inte bara hundar som tjyvar av maten, här har vi mästertjyvkatten Miss Felicia.
Hon snor allt, till och med sådant som katter INTE ska gilla, rabarber, krusbär, röda vinbär. 😃

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Emo
2013-05-04 13:54
#80

De är så olika våra små vovsingar. Vissa rör inget och andra skäms inte för att ta från bordet.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

DesK
2013-05-05 10:03
#81

Söndagspromenad i det underbara vädret, vi gick till en liten sjö och där var det en familj som fiskade. De frågade om de fick hälsa på Hund det fick de, sedan bjöd de henne på en nyfångad fisk Glad så nu har hon ätit frukost 2 gånger Skrattar

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Marinas Mix
2013-05-05 10:57
#82

Aha, finfina fisken alltså. Kan tro 🐶 var nöjd

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

MonisN
2013-05-08 01:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#83

Idag har jag gjort lite smart odling! Planterade några frön i äggskal. När det är dags att plantera om skotten knackar man ett litet hål i botten så att rötterna kan titta ut, och sätter sen ner hela skalet i jorden eller krukan🙂

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
DesK
2013-05-19 11:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#84

Grattis Danmark! 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
2013-05-24 15:04
#85

Idag fick jag smaka världens godaste kaffe! 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Emo
2013-06-01 10:41
#86

DesK skickade hit mig att skriva detta:

Jag blev inlockad på en annan sajt eftersom rubriken såg intressant ut och följden har blivit att jag funderar.

Nu gör vi ett försök med Café 60+ på Pyssel. Om det kan bli något av det får tiden utvisa, men det är ett försök och har man inte testat, så vet man inte om det kan vara en bra idé.

Har du fyllt 60 är du välkommen att skriva. Alla är välkomna att läsa.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

MonisN
2013-07-04 12:59
#87

I går köpte jag 16 kilo ekologiskt prima vetemjöl på Lögens kvarn i Lysekil. Nu ska det bakas 😛

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2013-08-15 07:57
#88

Yippie min surdeg har återuppstått 😃 Så nu ska här bakas 😃

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
2013-09-14 23:17
#89

Helt utanför ämnet, men ni som är medlemmar i Svenska kyrkan röstar väl imorgon! För varje utebliven röst, ökar främlingsfientliga partiers makt!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
2013-09-28 20:55
#90

Bokmässan idag var mycket bra och trevlig och den resulterade i en ovanligt god middag här hemma 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
MonisN
2013-10-04 09:14
#91

Lyssnade du på debatten med Vägvalet? :)

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2013-10-04 15:26
#92

Nej den missade jag tyvärr helt! 😊

Nu smaskar jag på kamelbulle och kaffe 😃

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
2013-10-25 15:39
#93

Åkte en sväng till affären och på torget stod det 2 elefanter! Förskräckt Hum vad var det i kaffet som dotter bjöd på Funderar

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Emo
2013-10-25 15:50
#94

#93 Det beror på färgen. Var de vita eller rosa?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

DesK
2013-10-25 15:54
#95

Kaffet var svart och elefanterna hade vanlig elefantfärg 😃

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Emo
2013-10-25 16:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#96

Sån tur. Då behöver vi inte oroa oss för dig.

Då såg de väl ut så här:

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

DesK
2013-10-25 16:09
#97

Fast inte blåa och inte heller var de i plaströrpärlor 😉

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
DesK
2014-02-05 17:40
#98

Dags för ny babbeltråd 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: