Annons:
Etikettbakprat
Läst 3081 ggr
Trogen77
8/1/12, 12:04 AM

Stenugn

Funderar på att bygga en stenugn ute intill våran pergola. Jag vill dock inte att den ska bli allt för stor då detta inte får plats. Funderar på att bygga i 20cm lecablock. Mura ugnskärnan i eldfast tegel, ett lager med sand på ca 10cm och lecablock utanpå. Frågan är räcker detta? Ugnen ska vara rätt så liten ( 4-5bröd) utan glöd vid sidorna. Råd tips och idéer mottages tacksamt!

Annons:
MonisN
8/1/12, 12:08 AM
#1

Vad spännande! Tyvärr kan jag inget om detta, hoppas någon kan ge dig svar. Jag skulle gärna vilja veta hur din ugn blir och hur du gjorde när den är färdig Glad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Trogen77
8/1/12, 12:12 AM
#2

Själva byggandet kommer nog inte igång förens till våren. Man vill ju vara säker på sin sak först. Hade ju varit förjäkligt om man byggt en ugn och sen hade det visat sig att den inte dög till att baka i!

MonisN
8/1/12, 12:18 AM
#3

Ja, man måste vara säker på sin sak. Hoppas du "får till det" och att någon som läser och kan ge dig råd.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
8/9/12, 2:47 PM
#4

I boken Dagligt bröd av Annelies Schöneck finns beskrivning med ritning till en vedeldad ugn Glad Dessvärre vet jag inte om den boken finns att köpa längre.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
8/9/12, 2:49 PM
#5

I boken Dagligt bröd av Annelies Schöneck finns beskrivning med ritning till en vedeldad bakugn Glad Dessvärre vet jag inte om den boken finns att köpa längre.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
8/9/12, 2:56 PM
#6

I boken Dagligt bröd av Annelies Schöneck finns beskrivning med ritning till en vedeldad bakugn och mycket mer intressant Glad Den finns att köpa hos Åters bokklubb.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Upp till toppen
Annons: