Annons:
Etikettbakprat
Läst 18833 ggr
Anterrabae
6/25/12, 7:11 PM

Hur stark är Kitchen Aid?

Hej, jag har, som så många andra förälskat mig i Kitchen Aid. Men jag har en fundering.

Hur stark är den. Jag vet ju att den är suverän till att vispa och röra och massa sånt. Jag vet att den även har degkrok och det går att sätta deg med den. Men finns det någon som vet hur den är i längden med tyngre degar?

Jag menar, att eftersom jag bakar allt vårt bröd här hemma så vill jag ju att den ska orka vara främst en deg-knådare, framför smet- och färsbalndare och mindre kraftkrävande uppgifter. Skulle denna maskin kunna vara något för mig?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
DesK
6/25/12, 7:28 PM
#1

Tja Kitchen Aid har en motoreffekt på 300 Watt, min gamla assisten från Kenwood har 1500 Watt, Elektrolux assistent har 800 Watt, min nya Braun har 950 Watt och de flesta maskinerna från Bosch har 1600 Watt. Visst är Kitchen Aidmaskinerna snygga, men jag hade nog valt nån av de maskinerna med betydligt mer motoreffekt. Sen tillkommer att Kichen Aids blandarskål inte är så jättestor, Kenwood, Bosch och Elektrolux har maskiner med större bladarskålar.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
6/25/12, 7:46 PM
#2

Tack Dessan! Kyss

Jo det där med blandarskålen har jag tänkt på, skulle kolla mer på det.

Har en Bosch nu som jag är nöjd med, även om den skramlar lite och behöver uppdatera lite plastdetaljer och sånt. Bunken på den är på 4l eller strax över. Mindre är jag inte jätteintreserad av och som jag misstänkte var det mest en snygg visp FlörtTungan ute. Behöver något starkt och uthålligt. Den nuvarande har varit fligtigt använd i snart 10 år, och det är bara som sagt lite småfix att ersätta och kolla upp.

Då handlar det kanske mer om att kolla vad uppdatering av smådelar kan kosta, samt en motorservice jämfört med en ny..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DesK
6/25/12, 8:01 PM
#3

Då är det nog ungefär samma storlek på din blandarskål som på Kichen Aids, men om du är nöjd med din Bosch så kolla upp vad småfixet kostar, om du vill ha en maskin med 7 litersskål kika på Elektrolux och Kenwood Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
6/25/12, 9:07 PM
#4

Japp.

Sen är jag ju egentligen lite intresserad av att byta ut grejerna som är i bisfenolA-plast som hör till boschen. De flesta använder ju sån plast, men det är en lägre prioritering, man förvarar ju inte maten i plastbehållarna.

Behövde köpa nya knivar till matbererdardelen för några år sen. Bara kniven var nästan lika dyr som en ny skål. Men det kändes onödigt med hela kittet, då resten fanns kvar och funkade. Reservdelar är dyra.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
6/25/12, 11:44 PM
#5

Jag håller med Dessan här, Aiden är urläcker att se på, men vill man kunna göra stora degar, vilket det oftast blir med surdegar i alla fall, så räcker inte Aidens bunke eller motoreffekt till. Jag vill ha minst 6L som min nuvarande Bosch. Nästa gång köper jag nog en Ankarsrum, den är också ursnygg, fast det verkar inte som det går att slita ut min gamla Bosch Tungan ute

Vill man bara göra sockerkakor med mera, ja då är Kitchen Aid rätt apparat.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
6/26/12, 12:07 AM
#6

Oh, den var snygg Mona! Och jag gillar att den har motorn undertill, då ska de visst bli starkare. Så sa de i alla fall när jag köpte boschen. Men sånt kan väl också ändras på tio år, som så mycket annat.

Har kollat upp och det visade sig att degskålen jag har nu rymmer mellan 6-7 liter, lite olika bud (sa fyra tidigare). Den tar lätt en degvätska på 1,5l. (det har jag gjort många gånger) Sen är det en sån multimaskin, så jag har ju matberedare, blender och vispskål till samma motordel. Mycket praktiskt, om inte allt havererar samtidigt Flört

Hur är det förresten, ska man behöva lämna in sin motor på service emellanåt? jag tänker lite som att symaksiner behöver ju in för översyn emellanåt.. Har inte gjort det hittills.. Maskinen är ju ganska högljudd, men jag funderar på om det inte blivit värre med tiden så att säga.

Som sagt, även om Aiden är snygg, så behöver jag inte en elvisp i den storleken.. Har inte platsen för det. Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
MonisN
6/26/12, 12:21 AM
#7

Ankarsrummen är superläcker! Finns ju i flera färger också. Jag har aldrig lämnat in min Bosch för service, har aldrig hört att man gör det, men den tuffar och går utan problem. Högljudd är den, men om min blivit värre med åren har jag inte tänkt på, men tror inte det.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
6/26/12, 6:48 AM
#8

För tydlighets skull vill jag bara säga att Elektroluxen som jag nämner ovan är just Ankarsrum, jag har inte tänkt på att den heter Ankarsrum sen lång tid tillbaka Skäms

Jag har inte heller lämnat in min Kenwood på service och den är milt sagt högljudd, men den tuffar och går. Däremot så är min nya Braun rätt tystgående Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
6/26/12, 11:46 PM
#9

Ok, då får jag helt enkelt lyssna om den bara är högljudd eller om den ägnar sig åt biljud som kan tyda på att den inte mår så bra. Tycker att den har ett skrapande/skramlande buller, om man säger så.

eller så är det önsketänkande från min sida för att jag suktar efter en ny, snyggare FlörtTungan uteCool

Imorrn ska den i alla fall få bråttas med en rågdeg, som jag läst ska vara ganska tung. Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
6/27/12, 12:13 AM
#10

#9 Jag håller tummarna…. fri tolkning FlörtTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
6/27/12, 2:37 PM
#11

haha! Kyss

Den lät ganska normal när jag körde den idag, ihop med rågdeg. så den får nog hänga med ett tag till.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DesK
6/27/12, 5:01 PM
#12

Kan ju tala om att min elvisp med mixerstav har 500 Watt (även den är rätt ny, jag köpte den för snart 2 år sedan)

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
6/27/12, 10:18 PM
#13

Jo, jag hade en sån mixerstav också, på 500, tror att vattenkokaren också har ganska mycket kräm i sig. hehe.

Får räkna på reservdelsbyten kontra nya grejer, så får vi se. Men så länge den går så är det ju inte bråttom i alla fall.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Anterrabae
8/26/12, 12:20 AM
#14

Har just fått ett erbjudande om att få köpa och testa OBH Nordicas nya Hercules, den är på 1200W och har skål på 5,5l. Det medföljer dessutom en köttkvarn! Förvånad

Jag drabbades av ett habegär. Erbjudandet är på drygt halva priset, inkl porto och frakt.

Vad tycker ni?

OBH Nordicas Hercules

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
8/29/12, 1:14 AM
#15

Nu trampar jag och puttar lite här och hoppas på en kommentar om Herkulesen.. Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DesK
8/29/12, 7:01 AM
#16

Oj jag har bara glömt att svara Skäms Minnet är bra men kort Förvånad

Hercules verkar vara en bra maskin Glad Jag slog en google på den och fick många träffas med bra kritik + att jag har tittat på specen på den Glad Så jag tror att du kan bli nöjd med den Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
8/29/12, 9:39 AM
#17

Jag gjorde en jämförelse med min favorit Ankarsrum, och denna OBH har fördelen att man kan göra annat än deg i den. Den har dessutom ännu starkare motor, vilket är en fördel om man knådar stora degar. Sen hur den är kvalitetsmässigt över tid är ju svårt att säga, här kan man nog bara gå på dom tester och kritikbedömningar som finns.

Om du slår till så berätta gärna vad du tycker om denGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
8/29/12, 4:11 PM
#18

Jo jag gillar att det är en multimaskin, att jag får med en köttkvärn i erbjudandet Flört och att den är stark.

OBH Nordica är ju ett välkänt märke, så kavalitet över tid borde bara ganska bra i alla fall.

Jag får grunna ett par dagar till. Erbjudandet på 1990 kr inkl frakt och porto och köttkvärn gäller till den andre september. men det lutar nog åt att jag blir med ny maksin.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Chieko
9/12/12, 10:29 AM
#19

Blev du med ny maskin, och i så fall hur är den? En artikeln kanske borde skrivas med recensioner på olika bakmaskiner? (Om det inte redan finns)

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Anterrabae
9/12/12, 4:22 PM
#20

Jo jag blev med maskin, och jag tänkte komma med en recention. Måste bara fixa lite bilder och samla tankarna Flört Men det generella omdömet är positivt. Den är driftstabil, ganska tyst och stark. Bunken rymmer mer än man tror, Glad tycker den ser ganska mycket mindre ut än den är. Lättdiskad. Men jag ska som sagt skriva lite mer, och få med bilder hade jag tänkt.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[Tassy]
11/18/12, 9:30 PM
#21

Nu sitter jag som bäst och kikar på en maskin till köket, och lotten verkar falla på Herculesen!

Kikade länge på olika bosch, men de verkar som att antingen klarar de max 0.5L vätska eller så klarar de monsterdegar men de små degarna blandas inte så bra. Rävsax för mig!

Jag bakar helst på runt 0.5 - 1L vätska, så jag vill ha nåt mitt emellan. Hur tror ni Herculesen är här? den är ju kraftfull och knådar annorlunda än Boscharna jag kikat på.

Sen är nästa kluring; jag är väldigt sugen på en maskin före jul så jag kan baka till julen. Men mellandagsrean.. vad tror ni, värt att vänta?

Anterrabae
11/18/12, 10:39 PM
#22

Jag är mycket fäst vid min Hercules! Glad den har en smalare och djup bunke och tar inte så mycket plats på tvären, i alla fall inte jämfört med min förra maskin från bosch. Glad utan mutter i botten så är det lättdiskat. Vingen och kroken är i nonstick, så de är extremt lättdiskade, även efter de torkat. Den är stabil och stark och knådar lika gärna en deg på en halvliter som på en liter. Det är även lätt att röra ut jästen i lite vätska först, och komma åt där det behövs. Man kan dessutom lätt anpassa hur långt ner i botten man vill att krok/vinge/visp ska gå. Den är maskinvalet i hela Sverige bakar, så vill man se den in action finns det på tv4play. Den användes även i köket i kockarnas kamp, finns att se om man har tv4play premium. Vill du ha den till julbaken så är det nog dumt att vänta till mellandagsrean Glad jag tror dessutom att den är såpass ny att de kanske inte rear den så förtvivlat. Har inga belägg, men det är känslan jag får. Någon som kan dementera detta? Så blir jag mer än glad Glad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
11/18/12, 10:55 PM
#23

Då var det avgjort! Jag blir med Hercules! Beställer i morgon!

Anterrabae
11/18/12, 11:01 PM
#24

Va kul! Då kan vi jämföra och se vad vi tycker om han. Jag tror du blir nöjd! På min första så var det fabriksfel. Kontaktade kundtjänst, fick portosedel för att skicka in den på service. En vecka typ efter den kommit in så fick jag hem en helt ny. Så nu har jag dubbla bunkar, krokar och så. Glad men det jag vill ha sagt är att de var mycket tillmötesgående och trevliga när jag nu behövde kontakta dem. Reggar man den på nätet får man dessutom ett års garanti till, tre år i stället för två.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
11/18/12, 11:39 PM
#25

Grattis Tassy! Nu blir jag lite avis på er som har en Hercules! Jag skulle också vilja ha en allt i ett maskin istället för en assisent och en matberedare. Men Boschen bara tuffar och går år efter år och vägrar ge upp.. Tyst

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
11/19/12, 12:00 AM
#26

Hercules är ingen matberedare, Mona. Och har ingen heller. Man kan köpa till kvarn- och korv-kit, blender och rivtillbehör. Men inte ren foodprocessor. Mig gör det inget Flört var inte så nöjd med matberedaren som hörde till boschen, så jag vill ha en separat i alla fall.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Marinas Mix
11/19/12, 9:04 AM
#27

Nu blir ju jag också sugen på en sådan manick. Deltog i en tävling via datorn där man kunde vinna en Kitchen Aid. Inte för jag tror på vinst, men försöker man inte så.

Vi får väl se. Annars är det snart jul och då kanske jag kan önska mig lite finansiell hjälp för att köpa en sådan.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Annons:
MonisN
11/19/12, 9:33 AM
#28

#26 Nej, det är det ju inte! Glömde bort att matberedare har knivar.. Men den har bra skål och vispar i alla fall om man vill göra till exempel olika sockerkakssmetar med mera. Min Philips matberedare använder jag aldrig till sånt, den har för dålig visp. Hercules kan man ju diska i maskin också vilket är ett stort plus. Det kan jag inte med någon av mina maskiner.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TheoA]
11/27/12, 9:59 PM
#29

Denna veckan säljs denna assistent på city gross för 1299 kr. Jag ska åka och köpa en sån imorgon. Den är sjukt snygg dessutom. Väldigt lik herkules men bara 700 watt och 4,5 liters "skål".  Men det duger för mig, jag gör inte så stora degar.

MonisN
11/27/12, 10:28 PM
#30

#29 Då får du ge oss en liten rapport när du testat den så vi får höra om den är braGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TheoA]
11/28/12, 4:34 PM
#31

Javisst, det kan jag göra :)

Upp till toppen
Annons: