Annons:
Etikettbakprat
Läst 3614 ggr
WinterPrince
2012-06-07 11:11

Krukbröd

Har googlat runt lite efter en bra hemmagjord present och stött på bröd som gräddas i krukor. Riktigt charmigt! Men…

… hur sjutton äter man ett sådant bröd?

Annons:
Chieko
2012-06-07 17:15
#1

Spännande! Googlade för lite bilder, ser hur kul ut som helst! Antar att om man mjölar ordentligt i krukar så kan man ta ur dem. Annars får man väl äta med bestick…

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

WinterPrince
2012-06-07 18:22
#2

Jo, men det skulle nog vara bakplåtspapper i såg jag någonstans, men ska man liksom ta ut hela brödet och skiva det kanske, blir nog väldigt mastigt annars…

DesK
2012-06-07 18:42
#3

Mitt förslag är att man oljar krukan invändigt innan man lägger ned dege. Lite beroende på storlek på krukna, de allra minsta blir ju fina portionsbröd men de större får man nog dela upp i lagom bitar Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2012-06-07 21:31
#4

Krukbröd har jag tänkt många gånger att baka, men har ännu inte kommit till skott. Har till och med köpt krukorna! Dom recept jag sett där har man oljat krukorna, men att sätta i bakplåtspapper låter smart. Tror man äter dessa som brytbröd om dom inte är alltför stora. Små krukor blir ju fina portionsbröd. Berätta gärna om du testarGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Chieko
2012-06-07 21:41
#5

#4 Men har du köpt krukor får du ju baka, om inte annat så för att berätta för oss!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

MonisN
2012-06-08 01:10
#6

#5 Jag har ärligt talat glömt bort krukorna.. Blev påmind när jag fick se dom tidigare i veckanSkäms Nästa gång jag bakar bröd ska jag försöka lägga en degbulle i en kruka och testaSkrattande Surdegsbröd i lerkruka! Det tror jag blir gottgottigottgott!!!Tungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
[TrevorS]
2012-06-10 20:26
#7

Ja man använder bakplåtspapper i. Dessa bröd kan även penslas med portvin/whisky morgon och kväll i 2 dygn för att ge en speciell smak.

Upp till toppen
Annons: