Annons:
Etikettersurdegsgrundprocesser
Läst 3085 ggr
DesK
2012-05-01 12:40

Problem med surdegen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad gör jag för fel med min surdeg? Den slutar inte jäsa i kylen. När jag öppnade locket till vetesurdegen så var det så mycket tryck i den att min hand flög upp av sig själv och vätskan rann ut på bänken.

Först en bild på den omatade surdegen

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
DesK
2012-05-01 12:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En bild på den nymatade surdegen

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

jonte1
2012-05-01 18:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Hmm… Januari 2008 efter DesK var osäker om hennes surdeg hade överlevt hela flytten hit och jag hade fullt med voffar.. Plingar det på dörren.. Ett DHL-bud och.. Det är färskvara enligt deklarationen. Jag bara skrattade. Hon hade beställt door-to-door leverans via DHL från Hamburg.. Jag bara skrattade. Jag hade fullt upp den kvällen med 4-beningar. Jag skrattar än idag, -vadå surdegarna har dött?

Bifogar ett foto..

ilsebilse
2012-05-10 19:26
#3

Det kan vara så att du har  ett för litet kärl. Ibland jäser den som sjuttan. Jag tror inte du har gjort nåt fel egentligen det bara blir så ibland. Jag hade en som också gjorde så men i kylskåpet, inte roligt!

Men jag tror som sagt inte att du gjort nåt fel, min slutade jäsa massa efter nån dag så vänta ett tag och se vad som händer.

Du vet väl att du kan torka surdeg och sen bara blanda den med vatten? Då slipper man göra en ny startsur. Så blanda den torkade surdegen med vatten så är det bara att börja mata den sen.

DesK
2012-05-10 19:39
#4

Detta var ett försök att vara lite skämtsam Glad Dels torkar jag rätt regelbundet surdeg, bland annat därför att det alltid ska finnas i reserv för att skicka till de som inte själva vill /kan /vågar starta från noll. Jag trodde ju, som Jonte säger ovan, att min surdeg hade dött i flytten hit, men nix den lever vidare. Så den däringa startkulturen den ligger oöppnad i frysen än, men funderar faktiskt på om jag ska sätta en ny rågsur med den tyska startern, bara för att se om vi märker nån skillnad.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
2012-05-12 12:08
#5

Va härligt att den bubblar så fint! Min surdeg hade fått ett hårstrå från min katt i sig och började mögla. Men ska starta om en ny snart. Skrattande

Hur gammal är din surdeg nu?

Någon sa att man kunde salta lite i surdegen för att minska att den jäser för mycket. Sedan vet jag inte vad det skulle ge för effekt heller.

DesK
2012-05-12 12:28
#6

Nu är den snart 20 år gammal Glad Man får aldrig tillsätta salt till en grundsurdeg, då är risken stor att den dör. Detta har jag sett och läst på många ställen, till grundsurdegen får bara tillsättas vatten och mjöl.

Sedan många år gör jag så här med mina surdegar: Häller upp ungefär hälften från glasburken i en plastbunke, se bilderna ovan, och blandar med cirka 40-gradigt vatten och mjöl och låter sedan stå till dagen efter eller cirka 10-12 timmar. Då häller jag tillbaka lite av den matade surdegen i glasburken och ställer den i kylen. Resten bakar jag med. Cirka var sjätte till åttonde gång jag bakar häller jag upp all surdeg och matar som beskrivet ovan, diskar burken i hett vatten, men utan diskmedel och låter burken lufttorka tills jag fyller den med den matade surdegen och förpassar burken till kylen igen. Rågsurdegen matar jag omväxlande med fint och grovt rågmjöl av varierande sorter. Vetesurdegen matar jag alltid med mjöl från Saltå kvarn, tycker att det funkar bäst för mig. Bakar gör jag sen med diverse olika mjölsorter. Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
MonisN
2012-05-12 12:44
#7

Jag har haft svår att få igång rågsuren ett tag, så där så den jäser MYCKET. Använder alltid Saltås rågmjöl, men nu har jag tagit Kungsörnens nya Evolo fullkornsråg, och nu fick jag igång den lite bättre. Om det beror på mjölet vet jag inte, men ska testa detta nya ett tag så får vi se.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Upp till toppen
Annons: