Annons:
Etiketterpizzapajerpiroger
Läst 20808 ggr
Rita-S
2012-04-24 22:42

Två snabba piroger

Det finns två vis att göra supersnabba piroger på, om man har lite kort om tid! Båda gräddas i ugnen vid 225 grader.

Första recept: 
Använd färdiga smördegsplattor du får köpt i frysen på mataffärn.
Tina upp ungefär 4 smördegsplattor, kavla ut en av dom lagom tunnt, fördela fyllmassa på den så det blir mellanrum och kavla sen ut den andra lika stor, lägg den över och tryck i hop degen där det är mellanrum, dela med pizzarulle. Pensla med ägg och grädda dom.

Andra recept:  

8 dl vetemjöl
1 tsk salt
4 tsk bakpulver
100 gr smör
3 dl mjölk

Fördela allt det torra i en skål. Smula sen ner smöret och fördela det nogrant i mjölmixen. Ha sist i mjölken och knåda degen fast och smidig.

Den skall kavlas ut direkt, kavla ut lagom stora bitar så tunnt du vill ha, på med fyllmassa, och vik i hop dom till halvor som penslas med ägg.

Båda recepten skall pirogerna gräddas mitt i ugnen runt 10 minuter tills dom börjar bli gyllenbruna.

Fyllningen kan vara allt möjligt du har i kylskåpet, strimlat paprika, tomat, hackat oliver, lök, bitar med ägg, riven ost, majs, salsasås, stekat bacon, köttfärs, strimlat köttpålägg,  ja finns ingen begränsning. 

Jag rörde i hop själv här om dagen:
Ett halvt glas ajvari, et par matskedar tomatpuret och en skvätt grädde, Hackat lök och svarta oliver, strimlade soltorkade tomater från glas, strimlat paprika från glas, strimlad rökt fläskfilet, och riven ost. Lite salt och peppar med!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
DesK
2012-04-25 05:43
#1

Bra tips! Jag lägger en länk hit från artikeln om fyllda bröd Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
2012-04-27 20:33
#2

vad gott med piroger!

Bra tips där, med en snabbvariant! Glad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: