Annons:
Etiketterrådtips
Läst 2986 ggr
storost
4/8/12, 9:27 PM

Vacuumförpackare

Jag har anmält mig till storvandringen från Mora till Stockholm (39 mil). När man anmäller sig till hela vandringen, ingår övernattningar, men inte maten. Det måste man köpa till eller försöjra sig själv med.

Jag funderade om det går bra att ha hemmabakad bröd i skivor med sig som man vacuumföpackar. Och då uppstår en rad frågor:
Hur länge håller sig ett rågsurdegsbröd som är vacuumförpackad utan kyla? Har någon erfarenhet av detta?

Sen vilken vacuumförpackare ska man välja? Läste en del på internet och det var foodsaver V2240 som rekommenderades i olika forum. Här någon erfarenheter av vacuumförpackare?

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Annons:
MonisN
4/9/12, 11:47 AM
#1

Det var bra frågor som jag tyvärr inte har några svar på. Det var ingen dålig sträcka att gå. Hur lång tid beräknas vandringen ta? Surdegsbröd håller sig ju annars mycket längre än vanligt bröd.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
4/9/12, 2:16 PM
#2

Vandringen är från 8 till 19 maj.

Det stämmer, att surdegsbröd håller sig mycket längre, men hur är det med mögel när det ligger så länge i en plastpåse?

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
4/9/12, 2:39 PM
#3

I plastpåse håller det nog inte lika länge. Det är nog svårt att få det att hålla så lång tid även med andra metoder. Den där foodsavern har jag i och för sig ingen erfarenhet av. Tycker du ska ta kontakt med återförsäljaren och höra om bröd lämpar sig lika bra som annan mat.

Du kan ju ta med knäckebröd i reservFlört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
4/9/12, 4:02 PM
#4

… det är en fantastisk idée Mona….. att jag inte själv tänkte på detta Skäms…. knäckebröd……Skrattande

Men jag provar också med i plast förpackat….. får se om det går på något sätt…

Nu gräddas ölbrödet i ugnen, men det tar jag inte som försökskanin… Tungan ute

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[TrevorS]
4/9/12, 6:08 PM
#5

Vaccumpackaterat gör att de fort blir unkna redan efter något dygn. Det bästa är en påse med hål i så brödet får "andas", annars kan du ju torka skivorna, eller rosta dem så de blir som skorpor och äta som knäckebröd.

MonisN
4/9/12, 7:35 PM
#6

Stephan, knäckebröd sitter i ryggraden hos oss svenskar! Många tar till och med med sig knäckebröd och kaviar i väskan när dom åker på semester OskyldigFörvånad

Jag tror som TrevorS, att brödet smakar unket (äckligt) i vaccum. Kanske du kan lägga det i en tygpåse och äta det så länge det går och sen får du helt enkelt ta knäckebröd om du inte kan köpa bröd efter vägen. Surdegsknäcke är ju så gott.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
storost
4/9/12, 8:28 PM
#7

Tack för information ni två.

Ja, tror faktiskt, att jag provar med att baka sen nytt surdegsbröd och torka skivor i ugnen, som Trevor skrev typ skorpor.

Ja, Mona, då har du rätt i, att hos svenskarna sitter det i ryggraden. Det kommer så småningom hos mig också.Tungan uteSkrattande

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
4/9/12, 10:18 PM
#8

Du får berätta sen hur det gick. Kanske detta funkar även om man ska campa en längre tid i vildmarken.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
4/10/12, 9:58 AM
#9

Surdegsbröd i ren kökshanduk håller sig några dagar så det funkar ju så länge den inte är i kontakt med fukt. Skrattande

storost
4/10/12, 7:08 PM
#10

Ja, jag återkommer hur det gick.

Det stämmer Trevor, men under samma tid torkar brödet också.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

storost
4/13/12, 9:36 PM
#11

Frågade en bagarmästare i Tyskland och har fått svar. I bagerier förpackar de skivad brödet i plastpåsar (som tål temperatur) och lägger de vid 100°C i ugnen för 30 minuter = sterilisering Glad. De håller jätte länge utan att de möglar.

Jag ska prova det med Lidls plastpåsar, de tål 115°C.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
4/13/12, 11:28 PM
#12

Det var något nytt! Det måste du berätta om när du provat.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Upp till toppen
Annons: