Annons:
Etikettoff-topic
Läst 4726 ggr
DesK
2012-03-25 11:29

Matbröds babbeltråd 3

Så nu har vi en ny babbeltråd, eftersom den gamla är lång. Här snackar vi om allt mellan himmel och jord.

Inatt har vi alla blivit bestulna Flört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[TrevorS]
2012-03-25 11:44
#1

Skriver så jag inte tappar bort er!

MonisN
2012-03-25 12:37
#2

Jag hade totalt glömt av sommartiden. Tycker den är helt onödig. Vi har väldigt ljusa kvällar och behöver inte en timmes extra ljus. Dessutom visar ny forskning att den gör människor sjuka och stressade. Bort med sommartiden!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Emo
2012-03-25 12:56
#3

Härligt väder för utomhusarbete.

Skönt med det man hinner med.

Det brukar ändå bli arbete över när orken är slut. FlörtSkrattande

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Anterrabae
2012-03-25 15:36
#4

Trampar lite och önskar jag orkade mer.. fortfarande sjuk. Och inte har det vänt heller.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

storost
2012-03-25 20:18
#5

Håller med dig Mona!!!

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Anterrabae
2012-03-25 20:20
#6

Jag tycker också den är meningslös. Personligen mår jag skevt i flera dagar pga den. Upp mot en vecka faktiskt.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
MonisN
2012-03-25 21:09
#7

Ida, så är det för mig med. Förstår inte varför man ska ändra på naturlagarnaSkrikandes

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
2012-03-25 22:38
#8

inte jag heller..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DesK
2012-03-27 19:18
#9

Jag skulle uppskatta mycket om vi hade sommartid året om, för jag har mer glädje av ljusa kvällar än mornar. Att ställa om klockan 2 gånger per år är inget dierekt problem för min del, men det känns som att det är rätt onödigt.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
2012-03-27 20:33
#10

Ja visst, vore det sommartid hela tiden så var det helt ok det med. Det är själva växlandet till sommartiden jag inte vill.. Men snart är jag ifatt mig igen. Denna gång var jag sjuk så växlingen gick ganska smärtfritt i alla fall. Sov mycket dagtid i alla fall. Flört

Annars kan jag meddela att jag blivit smått valpsjuk idag, vi var och kollade på dvärgpudelvalpar här i närheten. och de är ju så ofantligt söta. Sju veckor är de och det är så man kan äta upp dem!

Här är en länk till bild på mamman och två av de fyra valparna, det finns en svart och en vit till i kullen.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
2012-03-28 08:31
#11

Vilka söta valpar! Hade det inte varit så mycket jobb med djur så hade jag kanske velat ha något igen, förutsatt att det fanns någon som kunde passa dem på semestern. Men vi har bestämt att inte skaffa fler djur. Vi sörjer fortfarnade den kära undulaten som dog i vintras.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Emo
2012-03-28 09:27
#12

Det vackra vädret håller i sig. Skönt att kunna klara av så mycket i trädgården så tidigt.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

DesK
2012-03-28 13:18
#13

Här duggregnar det, men det behöver komma lite regn här nu. Åh vilka fina voffar Ida! Kyss

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Anterrabae
2012-03-28 16:10
#14

Ja visst är de söta. Flört

Jag förstår att ni fortfarande sörjer undulaten, Mona. De är så personliga de där fåglarna. Davids föräldrar berättade att undulaten som de hade när David flyttade hemifrån såg sig själv som att han hörde ihop med David. Han blev så arg och sur på David när han flyttade att när David hälsade på så pratade inte fågeln med honom på jättelänge, kom inte och hälsade eller något. Han straffade David som varit så taskig och flyttat. Kyss

Idag varken regnar det eller är soligt. Halvmulet och blåsigt. De har lovat minusgrader från och med imorgonkväll/natt. Så det blåster till omslag.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

zissi
2012-03-28 22:33
#15

Så goa valpar Ida! Jag har ju en brun dvärgpudel, men jag tycker egentligen att just pudelvalpar blir sötare allteftersom. Som pyttesmå ser de nästan ut som små marsvin… Men visst tyckte jag min lilla bruna krulltott var det vackraste som fanns just då KyssOskyldig.

Anterrabae
2012-03-28 23:18
#16

Jag är benägen att hålla med dig om att de blir sötare med tiden, när de blir lite mer karaktär på dem. Nu ser de ut som små krulliga golden-valpar. eller minilabradorer. En kompis till mig har afghan, och den såg ut som en liten pudel den med när den var bäbis. Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
2012-04-04 21:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Nu har han kommit hem, lille Titus! Måste ju visa upp familjens skatt! Kyss

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
2012-04-04 23:01
#18

Oj så söt!!Tungan ute Men är det en pudel? Hur gammal är den?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


MonisN
2012-04-04 23:08
#19

#14 Jag hade missat detta inläggetSkäms Ja du, undulater kan vara sura om man gör saker dom inte gillar! Dom är väldigt konservativa och stör man den vanliga ordningen eller rutinerna så vantrivs dom. Dom blir familjemedlemmar och gör som vi. Om vi i familjen åt på olika tider så åt han trots det alltid tillsammans med alla.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
2012-04-05 00:26
#20

Jo det är en pudel, en dvärg. Men de typiska pudeldragen kommer han växa i med tiden Glad Nu ser han nästan ut som en lockig minilabrador eller möjligen golden retriver.. Han är åtta veckor i sönter kissar och ev bajsar. Sen är det sovdags igen. Har beräknat att han sover minst halva dygnet. Men så är allt nytt också, mycket att vänja sig vid.

Jag är ju van vid katter, och när kattungar flyttar är de liksom klara. man behöver inte lära dem så mycket. De kan äta, sköta sin hygien och gå på lådan/ute utan att man behöver störa så mycket. Med hund har man en liten krabat som man måste kolla typ hela tiden så han inte sätter i halsen, sover som han ska inte äter för fort. osv. Han går ju inte och lägger sig när han är trött. man måste lägga, eftersom det finns så mycket kul att titta på och göra fast man är trött.. Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
MonisN
2012-04-05 00:34
#21

Då har du fått ett litet spädbarn nu då Tungan ute Han ser verkligen inte ut som en pudel utan mer som det du säger. Han är otroligt sötKyss Jag är nog lite avundsjuk i alla fall!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


zissi
2012-04-05 16:37
#22

Oj, oj, oj, får jag ta tillbaka det jag skrev i tidigare inlägg om att just pudelvalpar blir sötare med tiden. Jag har tittat på bilden en lång stund nu och blir alldeles sjuk, valpsjuk. Hur gammal är han på bilden?

Så otroligt söt Kyss! Vilken fin påskpresent Glad! Och vilken härlig årstid att få hem den lilla valpen på.

MonisN
2012-04-05 22:04
#23

Passar pudlar för allergiker?!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2012-04-05 22:06
#24

Mona ja det gör de ibland, men inte för alla allergiker.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2012-04-05 22:09
#25

Det funkar nog inte här tyvärr. Sambon är allergisk mot det mesta i pälsväg Rynkar på näsan

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2012-04-08 12:25
#26

Detta kan vara bra för er här också att veta: Skippa kortisonsalva! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
2012-04-09 00:01
#27

På bilden är han åtta veckor och några dagar, den togs dagen efter kan kom hem. Vi har haft honom en vecka på tisdag.. han blev nio veckor idag.

Maken min är också allergisk, svärmor svägerska och andra släktingar lika så. De brukar reagera på katterna, men inte på pudlarna. Finns en annan ras också, som är lik pudel, men grövre, mer hund.  Den heter Lagotto. Också allergivänligt.

Pudlar fäller inte nämnvärt, men man måste ju klippa dem. Inte så mycket som yr om dem.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
MonisN
2012-04-09 11:44
#28

Lagotton är en fin, och tror jag, trevlig hund. Tyvärr är det ruskigt mycket jobb med pälsen. Läste att man måste klippa den en gång i månaden. Är det samma sak med pudeln? Och vad kostar en klippning?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
2012-04-09 13:22
#29

Oj, jag tror inte att man behöver klippa vare sig lagotto eller pudel så ofta om man inte håller på med utställning. Däremot måste de ju tvättas när de blir smutsiga och fönas, eftersom pälsen är så tät. Om det inte är soligt och varmt, då kan de självtorka.

Jag vet inte vad det kostar att gå och klippa på salong, vi har trimmer så det gör vi själva. Och det samma gäller för de flesta jag känner som inte ställer ut. Vi väljer en enkel frisyr, jämnkort och så år det vara vra så, i alla fall till att börja med. Flört Vet flera som gör en Sommarklippning när det blir varmt, så räcker det över sommaren, och när det blir kallt igen så sparar man så det blir mer isolering, bara tar bort där det är för mycket.

Min brorsas svärföräldrar och svägerska har Varsin Lagotto, och jag betvivlar att de pysslar så mycket med deras päls.

Håller man hunden hyfsat kortklippt, så blir det varken mycket pälsvård eller särskillt avancerat. Lite pilligt att klippa rent runt ögonen, eller hålla nosen kortklippt, men jag tror man får rutin på det hela. Med den typen av päls kan man välja hur mycket jobb man vill ha. Från i stort sätt inget, till mycket jobb med borstning och frisering osv.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
2012-04-09 14:44
#30

Det var på wiki jag läste om klippningen, men jag tyckte det lät väldigt överdrivet. Nu är det inte aktuellt att skaffa hund då sambon är allergisk, men jag skulle gärna vilja om det hade gått.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


zissi
2012-04-09 22:52
#31

Vi klipper vår pudel med intervaller om 2,5 månader. Vi har en kvinna som hjälper oss med klippningen eftersom jag inte klarar av den sysslan för mina armar/axlar längre. Vår förra pudel klippte jag alltid själv.

Jag försöker borsta igenom pälsen på honom 1 gång i veckan och duschar honom gör jag cirka 1 gång i månaden. Kloklippning var fjortonde dag.

Det bästa med pudlar är ju att de aldrig fäller ett endaste litet hårstrå. Då tar jag gärna det här med klippningarna och duschningarna lite oftare i stället. Men självklart finns det många andra hundraser jag skulle vilja ha också, men nu fungerar den här rasen så bra med min allergi och jag är nöjd med den på alla sätt och vis.

P.S. Vi hälsade en fem dagar gammal liten flicka i påskhelgen. Vårt första barnbarn. Mäktig upplevelse. Antar att det är flera av er här som redan upplevt det. D.S.

MonisN
2012-04-09 23:05
#32

Pudel och lagotto är nog bra hundar för dom som inte är hyperallergiska mot allt. Tyvärr kan vi inte ha någon forma av pälsdjurRynkar på näsan

Jag har inga barnbarn ännu, men jag kan ana hur det känns. Grattis zissi till att ha blivit farmor eller mormorGlad

När jag var i Ullared förra veckan så köpte jag en bra bakduk. En ny produkt. Den kostade 39.95:- vilket var ett fynd. Såg den på nätet idag för 225:-, och till det kommer väl frakt. Provade den idag och den var verkligen toppen. Kan rekommenderas om ni har vägarna förbi UllaredGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2012-04-16 09:38
#33

Jag har träffat en mycket trevlig Lagotto Glad

Zissi många grattis! Glad

Mona du köpte väl en sån åt mig också? Flört

I London blommade de japanska körsbärsträden och när vi kom hem såg det riktigt vårlikt ut här hemma, men imorse när jag vaknade hade det kommit nästan 2 decimeter snö Skrikandes Suck ja vovvarna är i alla fall glada för det Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2012-04-16 10:10
#34

Tyvärr Dessan inser jag nu att jag varit självisk och bara köpt en till mig självSkäms Men det går nog snart fler turer till Ullared och då köper jag en till dig medGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
Anterrabae
2012-04-16 21:31
#35

Knallhatten till valp utvecklar sig till en ursöt skurkhund! Emellanåt en riktig liten ligist Flört Nu ska jag försöka markera vad som inte är ok och vad som är det, han är i alla fall lättlärd. han sitter fint och dansar, på beställning. I alla fall oftast. Otygen ligger mer på det bitande, morrande och dominerande planet. Samt att sno allt han kommer åt och tugga det till oigenkännlighet. Skor, tofflor, leksaker, hårsnoddar.. Tja ALLT.

Tyvärr fick jag inte bakat i lördags, vi var hos mina föräldrar i stockholm och just den dagen var vi möra efter en vaknatt med magsjuke-kaskad-kräks flera gånger i timman hela natten. Sjuka småbarn är jobbigt!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
2012-04-16 22:19
#36

Det låter som du har fullt upp Ida! Stackare med en hel magsjuk familj.Krya på erKyss

Idag träffade jag på en helt underbar liten blandrashund, busig och mycket livlig! Det var en korsning med en Jack russel, men tyvärr uppfattade jag inte den andra rasen. Jag blev tokkär i den! Fast om jag tänker efter så vet jag inte om jag skulle orka med ett sådant yrväder i längdenTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
2012-04-16 22:37
#37

Yrväder är ordet. Och ja, fullt upp är det. Titus är ett välkommet avbrott i vardagskaoset, även om det är lite mycket med yrvädersvalp och magsjuka. Som tur är går ju magsjukan över.

Nu ska jag sova. Ska upp tidigt i morrn, ögonoperation. Eller en injektion i ögat under operativa former Tungan ute

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
2012-04-16 22:46
#38

Titus! Vilket underbart namn på en liten hundSkrattande Lycka till med injektionenGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


zissi
2012-04-17 11:19
#39

Hoppas det gått bra för dig idag Ida.

Kom ihåg att vår pudel som valp hade pippi på disktrasor o svampar som jag då hade på rören under tvättstället. Gubben o jag skyllde på varandra när trasorna bara försvann. Sen fick vi se dem söndertuggade i ett helt annat rum.

Det är lite tålamodsprövande med valpar ibland men oh så underbart!

Hälsa Titus! Vilket härligt namn!

Chieko
2012-04-17 12:25
#40

Mmmm! Det lukar bröd fast jag inte ens satt på ugnen än. Känns lovande!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Anterrabae
2012-04-19 16:18
#41

Tålamodsprövande, jo jag tackar!

Han är underbar, och nu jobbar vi stenhårt på att vi bits inte bara för att vi är glada, och mattes fötter är inte ok att hugga i och morra åt bara för att hon står upp! Flört

Han har dock fattat galoppen med tuggpinnar, och det är en fördel. Även med barfmat.. Mycket tugga är bra, det blir mindre tugga på fel ställen då. Skrattande

mm bröd, och nybakt sådant. Själv har jag inte kommit så långt med dagens bak, men sen så. Nu luktar det soppa i hela huset, snart middag.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
MonisN
2012-04-19 17:45
#42

Puuust, nu var det skönt att sjunka ner en stund för sig själv framför datorn med en god Zoégas efter dagens alla tråkiga måstenTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
2012-04-19 17:48
#43

åh, en god zoegas! Jag tror jag gör gemensam sak med dig. Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
2012-04-19 17:49
#44

Gör det så får jag sällskapSkrattandeTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
2012-04-19 17:56
#45

*Går och fixar!* Skrattande

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DesK
2012-05-22 20:08
#46

Äntligen har värmen infunnit sig här, så nu njuter vi av solen, fågelkvittret och trädgårdsarbetet Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
2012-06-15 07:07
#47

God morgon, idag är det skolavslutning och sista dagen med barn i grundskolan för mig Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Vargöga]
2012-06-17 16:37
#48

Jag är för lat för att baka idag. Har ingen energi till det och nu är det nog försent att baka. Klockan är hal 6 hos mig redan och det tar 4-5 timmar att jäsa degen. Så jag har en franska i frysen men det är lite för torr så jag gillar den inte speciellt mycket. Men man tager vad man haver.

Vad har ni gjort idag då?

Annons:
DesK
2012-06-17 16:42
#49

Eftersom vädret är uselt har vi eldat i öppna spisen och suttit vid den och pratat om livets väsentligheter Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Vargöga]
2012-06-17 16:48
#50

Härligt. Jag funderar på att elda i min med. Dessvärre stiger värmen uppåt och det blir inte så varmt i min lägenhet. Obestämd

MonisN
2012-06-17 17:05
#51

#48 Du får rosta det, då blir det som nyttFlört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[Vargöga]
2012-06-17 17:08
#52

#51 Smart tips. Skrattande

MonisN
2012-06-18 10:12
#53

Idag är det internationella picknick dagen! Men vem vill ha picknick i det här vädretSkrikandes

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
2012-06-18 11:20
#54

Jag tror jag avstår Flört Eller ska vi dra på oss regnställ och sydväst och picknicka i blötgräset Mona? Haha.

Drar mig lite för att ta vovven på sin välbehövliga prommis.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
2012-06-18 11:54
#55

Egentligen finns det ju inget dåligt väder, bara dåliga kläder! Så ja Ida, det skulle varit kulSkrattande

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
Emo
2012-06-18 13:44
#56

Ni får ha picknick utan mig. Jag måste ta vara på det fina torkvädret. De 3 första mattorna är redan torra och inne, 3 hänger på tork, 3 håller på att rinna av och ska snart ut. Sen har jag bara 6-7 till att tvätta. Det ska bli skönt när de ligger på det nyskurade golvet.

Jobbigt att skura golv, så jag pausar med ett snabbt besök på iFokus.

Hoppas ni också trivs med det väder ni fått. Glad

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

MonisN
2012-06-18 15:21
#57

Fina vädret???? Var??

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2012-06-18 15:23
#58

Även här i Falun har vi hyfsatt fint väder, så jag är ute i trädgåren och donar Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Emo
2012-06-18 17:07
#59

#57 Fint väder är sådant väder man behöver just då.

Soligt större delen av dagen. Flera nytvättade mattor hann torka.

Nu regnar det i Röke (norra Skåne) så mattor som hänger ute blir sköljda ordentligt en gång till och markens gröda, som så gärna vill ha vätska, får en del regn, som främjar växten. Finfint väder.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Anterrabae
2012-06-18 17:43
#60

Då får vi bestämma en dag Skrattande

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Hubert.prp
2012-06-21 11:29
MonisN
2012-06-21 11:52
#62

Igår var jag på fototräff i Hovs Hallar. Det var en underbar dag och en fantastisk plats! Tur med vädret hade vi också, så idag ser jag ut som en signalkräfta (mindre lyckat)Cool

#61 Glad Midsommar önskar jag dig och alla andraGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
storost
2012-06-21 20:45
#63

Jag experimenterar lite med glutenfria bröd… och någonting speciell…. hemlis just nu.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Anterrabae
2012-07-09 22:55
#64

Måste bara berätta, dotterns favvoprogram just nu är Leila bakar! (vi kan sitta och plöja dem på play-kanalerna) Hon är helt fascinerad och kommer på massor med idéer till bakverk och kakor. Särskillt imponerad är hon av "surdegsbagaren David" och hans "snygga bröd" som hon säger Skrattande Hon är därtill övertygad om att hon bakar både snyggare och bättre än Leila och David. Som hon säger, "David bakar bättre än Leila, och Jag bakar bättre än David!" Hon är 4 år..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
2012-07-10 09:51
#65

Vad ska det bli av den tjejen mån tro? Det låter väldigt lovande IdaSkrattande

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
2012-07-10 10:05
#66

Visst gör det! Hon är även inne på matlagning från grunden. När vi en gång skulle köpa köttbullar som godis till hunden, tittade hon lite upprört på mig och förklarade bestämt att "köttbullar köper man inte, man gör dem av köttfärs" ;)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Emo
2012-07-10 10:13
#67

Anterrabae, Verkar som om du och hon har roligt i köket.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

storost
2012-07-10 10:36
#68

Kul med din dotter Ida!Glad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
2012-07-10 11:28
#69

#66 Hon verkar vara en klok tösFlört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
Anterrabae
2012-07-10 22:46
#70

Jo hon trivs i köket, både mitt och sin egna leksaksvariant. Hon leker ofta att hon lagar mat, bakar och diskar. Hon har ofta café eller restaurang där hon lagar både blandkost och veggovarianter. Idag bakade hon linfröbröd med surdeg i sitt rum, utan linfrön ;) Jag har mycket roligt med henne. Idag klippte hon av sig sin jämnlånga lugg, till en ganska ojämn kortare varant med inslag av etapper i resten av håret. Det märkliga var att hon fick till det så det blev ganska bra! :) Något av en rackarunge ;) :-*

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
2012-07-10 22:51
#71

Du fick väl smaka på fröbullarnaTungan ute Alla ungar har nog klippt av håret mer eller mindre. Alla får det ju inte så braFlört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


MonisN
2012-07-10 22:53
#72

Jag har haft en liten baksvacka, men ikväll har jag i alla fall satt några grova surdegsfrallor i kylen på jäsning som ska gräddas i morgonbittiTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
2012-07-10 22:54
#73

Nä jag klippte av mitt jämns med skalpen :P Jo fröbullarna var goda, och bra för magen :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DesK
2012-07-10 23:08
#74

Ida din dotter verkar vara helt underbar Skrattande Inte så olik mina båda döttrar Oskyldig

Mona då måste du plåta bröden imorrn och inte göra som jag, som numera ofta glömmer att plåta brödet som jag har bakat Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2012-07-28 12:39
#75

Kanske man skulle passa på att baka bröd nu när regnet öser ner?Skrattande

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
2012-07-29 11:02
#76

Det tycker jag MonisN, det är ju perfekt när det regnar ute och baka inne. Finns inget bättre än att äta nybakat bröd och titta ut på regnet. Skrattande

Annons:
Chieko
2012-07-30 16:58
#77

Bakar bröd för första gången på länge! Är så trött efter jobbet att jag inte orkar, men antar att jag vant mig lite nu så nu blir det bröd! Doftar gott om händerna gör jag: stoppar färsk rosmarin (och olivolja) i svenska lantbröd. Så jag antar att det blir mer italienskt Flört dessutom gör jag på 4-kornskross istället för råg, får se hur det blir!

Någon mer som läst "Kajsas kokbok"? Det var den som inspirerade mig idag! Om någon vill bli av med den köper jag gärna!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

[TrevorS]
2012-07-30 17:05
#78

Va gott med rosmarin och olivolja i bröd. Skrattande Posta gärna receptet, vore kul att se.

Chieko
2012-07-30 17:10
#79

Detta recept, halverat. Fyrkornskross istället för rågmjöl, och en blandning av havregryn, rågsikt, vetemjöl och grahamsmjöl istället för bara vetemjöl. Och så 3 grenar rosmarin (plockade av och klippte sönder bladen) och så en ganska stor skvätt olivolja. Det jäser nu, skriver i baktråden om hur det blev sen tänkte jag!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

[TrevorS]
2012-07-30 17:11
#80

Ja gör detta, har du kamera får du jättegärna ta bild och lägga upp i senaste bakat-tråden. Skrattande

Chieko
2012-07-30 17:24
#81

Det ska jag absolut göra! Brukar vara dålig på att komma ihåg det men ska göra mitt bästa Flört

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

DesK
2012-07-30 18:56
#82

Åh vad roligt med en till variant av Klassisk Svensk Limpa Skrattande Vill också se bild på brödet. Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
2012-07-30 20:27
#83

Såg precis bilden säger åter att det såg riktigt gott ut. Skrattande

Annons:
Chieko
2012-07-31 09:20
#84

Brödet är fortfarande gott. Mättande också! Äter det till frukost nu, så gott så gott så gott!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Emo
2012-08-02 15:27
#85

Här är många Bra inlägg. Hur har ni det med medaljjagandet här?

Många Bra inlägg-klick kan vara bra för många. Flört Hubert, Golden och jag fick en mycket åtråvärd medalj i dag. Kul. DesK har den inte än, men det går väl att ändra på.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

DesK
2012-08-02 15:39
#86

Här är det inte många som jagar Medaljer, tyvärr. Kanske har de fullt upp med att baka. Grattis till medlajen, men jag medger att jag blir lite avis på dig, Golden och Hubert! Flört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Emo
2012-08-02 15:42
#87

Det är en av fördelarna med medaljjakt. Vi har roligt och något att prata om. Hoppas nu att fler ser hur kul det kan vara. Om inte, så kanske de gillar dina inlägg och börjar visa det med ett klick. Det är ju så praktiskt i stället för att säga: "Jag håller med föregående" FlörtSkrattandeOskyldig

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Hubert.prp
2012-08-02 15:50
#88

Man blir ju lite trött i hovarna, när man har klickomani, men man får tänka på hur många man kan glädja med det. Skrattande

Chieko
2012-08-02 17:34
#89

Haha, ni låter bara lite galna ;) Tänkte tänka ihop några namnsdagsmuffins med hallon, nåt kul ska man ju ha så här på en torsdag den 2 augusti!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

DesK
2012-08-02 17:38
#90

#89 Ja, gör gärna en namnsdagsmuffins till mig, jag har namnsdag idag Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Chieko
2012-08-02 17:41
#91

#90 jag tänkte göra till mig själv, men du får gärna komma och smaka du med ;) Karin eller Kajsa? Själv heter jag Karin :)

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

DesK
2012-08-02 17:46
#92

Jag kommer som ett skott och det är Karin som är mitt tredje förnamn Glad Min föräldar hade tydligen ingen tanke på de begränsade utrymmena på formulärrader ObestämdTyst

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Chieko
2012-08-02 18:42
#93

Haha! Jag har Karin som tilltalsnamn och första förnamn, heter Maria också :) Muffinsarna står i ugnen nu. 3 st stora blev det av en halv stats. Jag satte hallon jättefint som topping innan jag stoppade in dem. De har försvunnit nu… ;) Det är smaken som räknas! (så jag får vänta en stund till, de ska först bli klara och sen ska vi äta lite kronärtsskocka här hemma också).

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Hubert.prp
2012-08-02 19:00
#94

Låter gott med muffins. Kanske jag provar någon gång. Baguetterna blev goda, så kanske kan jag lyckas även med annat.

Chieko
2012-08-02 19:02
#95

Muffins är superlätt, om man har muffinsplåt. Annars blir dom platta….

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Emo
2012-08-03 20:43
#96

#95 Jodå, vi är tillräckligt moderna för att även ha muffinsplåtar, annars har det fungerat så bra i många år med muffinsformar.FlörtGlad

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Anterrabae
2012-08-05 18:05
#97

Bakar med olivolja gör jag jämt, i alla fall i matbröd. Tycker att det blir en god och rund brytning på brödet.

Annars kan jag bara beklaga mig för tillfället, är förkyld. Skrikandes Men jag tror det har vänt, och jag hoppas att det förblir så.

Idag har vi ganska varmt, och solen både locker och jagar iväg en. Jobbigt med värme och svullna bihålor..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
MonisN
2012-08-06 16:36
#98

Idag har jag satt en ny sur på vete, råg och graham. Jag har aldrig blandat förrut så det ska bli spännande!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
2012-08-06 16:51
#99

Här har vi en saffransdeg på jäsning. Min dotter önskade sig gula bullar, och inte mig emot. Jag älskar saffran!

det däringa andra som jag skulle går det si så där med. Tungan ute

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
2012-08-07 22:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#100

Den blandade suren tar sig bra! Bubblade fint redan i morse. Idag har jag bara matat med råg och graham och låter locket stå på glänt för att få in lite nyttiga bakterierGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
2012-08-15 00:51
#101

Idag fick jag en iPad i present av maken! Snällt va? ;)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
2012-08-15 01:12
#102

Grattis Glad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Chieko
2012-08-15 09:07
#103

Supersnällt! Det vill jag också ha en…

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Anterrabae
2012-08-16 21:31
#104

Tack! Jo surfandet är mycket enklare nu, eftersom skärmen är så mycket bättre än på både dator och telefon. Nu kan jag surfa vitt och se bilder, länkar och annat som inte synts förr.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Hubert.prp
2012-08-17 09:21
#105

Så bra med tekniska prylar som underlättar tillvaron.

DesK
2012-08-17 18:15
#106

Ida, det låter ju kanonbra! Glad Jag skulle också vilja ha en surfplatta Oskyldig

Dags för ny tråd! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: