Annons:
Etikettbakprat
Läst 10414 ggr
Stephanie
2/17/12, 10:39 PM

Enkla men nyttiga bröd till barn?

Jag har precis börjat jobba på en förskola och är ansvarig för att beställa in mat till mellanmålen. Sitter nu och tittar på de bröd som finns, men är inte riktigt nöjd. Barnen gillar ju mest bara de ljusa bröden, och de mörkare som köpts (tex. lingongrova) gillar de inte speciellt, och är inte alltid så nyttiga som man tror heller.

Så, det jag efterfrågar är ett nyttigt bröd som barnen förhoppningsvis gillar. Eftersom jag inte har allt för mycket tid över, så behöver det vara relativt lätt att baka. Inga krångliga steg med andra ord - mer i stil med att ösa ner i bakmaskinen och låta den knåda medan jag gör annat.

Helst bör degen kunna jäsa över natten, så att jag gör degen ena dagen och sen gräddar dagen efter. Dock tycker jag att det brukar kunna lukta så starkt alkoholliknande om deg som har jäst länge, hur kommer man ifrån det?

Det enklaste är nog att köra på formar, typ smöra och hälla i deg och in i ugnen.

De är inte så förtjusta i kanter, men det brukar väl hjälpa att lägga en handduk över när de är klara, för att få en mjukare skorpa, eller hur?

Enkelheten går före - själva arbetsmomenten måste gå snabbt. Kan tänka mig att ett lagom nyttigt "grundrecept" kan modifieras med tiden och göras nyttigare.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
Elshira
2/17/12, 10:47 PM
#1

Surdegsbröd är ju både gott och även om det är vitt bröd så har det ju åtminstone relativt lågt GI vilket alltid är något!

Det "krångliga" (som ju inte är krångligt) är att starta en surdeg, men när den väl fungerar står den ju bra i kylen :)

Hakuna matata!

Stephanie
2/17/12, 10:52 PM
#2

Jag försökte mig på surdeg förut, men misslyckades rätt bra… Obestämd Det är ju lite pyssel med det också… Typ ta fram, mata och låta stå framme etc.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

storost
2/18/12, 6:24 PM
#3

Det finns metoder att jäsa deg över natten i kylskåpet. Det utvecklas en jättebra smak. Du kan ta ett recept som du tycker skulle kunna passa - en del siktat och en del fullkornsmjöl. Sen knådar du degen som vanligt och till slut lägg degen i en skål och täck över med plastfolie och in i kylskåpet. Morgonen efter, ta ut degen ungefär en timme innan du börjar att knåda degen en gång till. Sen forma limpor, bullar eller vad du vill. För barn finns det också möjlighet att forma ett djur. Det finns en tråd om Grittibänz och där hittar du former.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

ilsebilse
2/19/12, 10:15 PM
#4

Jag kan flika in att du inte kommer från "alkohol" lukten då det är jästen som bildar det, min bagerilärare sa att jäst äter socker och skiter alkohol :). Egentligen är det så att jästen äter socker och bildar koldioxid och etanol därav att brödet blir större och den alkohol haltiga lukten. Dock försvinner etanolen såklart i ugnen.

Stephanie
2/19/12, 10:30 PM
#5

Dock tycker jag att bröden smakar så också. Typ när man skär upp brödet och luktar på det när det är varmt.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Stephanie
2/19/12, 10:31 PM
#6

#3 hur vet jag vad för degar som passar till att jäsa över natten?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
ilsebilse
2/19/12, 10:45 PM
#7

Alla degar passar att jäsa över natten, kylan gör att det jäser långsamt istället för att jäsa det fort i rumspemperatur eller värme. Du skall aldrig skära i ett bröd när det är varmt då blir det deg igen och det kan vara därför du känner smaken av det. men det är endå väldigt konstigt att du känner smaken då allt sånt förvinner i ugnen.

MonisN
2/20/12, 7:38 AM
#8

#5 Jag har också bakat många misslyckade surdegsbröd där dom både luktat och smakat illa. Det beror troligen på att suren varit i obalans. Ibland får man mata suren flera gånger för att man ska få den bra igen.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Stephanie
2/20/12, 8:32 AM
#9

Det har inte varit surdegsbröd :/

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Hustigern
3/2/12, 11:08 PM
#10

Med risk för att vara tjatig vill jag tipsa om detta:

http://paindemartin.blogspot.com/2010/07/trevlig-sommardeg.html

Superenkelt, jäser över natten, blir ljust, kan varieras i oändlighet, kan dubblas om man vill ha mer än ett relativt litet bröd, går att grädda i form och man behöver inte hålls med isbitar om man inte vill ha knaprig yta.

Lycka till!

/Anneli

Elshira
3/3/12, 7:50 AM
#11

#10 Det där såg ju enkelt ut för mig till och med! Vet du om det är färskjäst eller torrjäst i receptet? Blev lite konfundersam när det stod krydmått Tungan ute Tror du jag kan byta ut det tiil torrjäst annars? Jag bakar bröd så sällan så det brukar bara vara torrjäst här hemma.

Hakuna matata!

Elshira
3/3/12, 8:55 AM
#12

Ursäkta, det är ju givetvis ett surdegsbröd! Hade prcis vaknat och loggade in på mobilen i sängen, så jag såg dessutom inte alla andra länkar på sidan till surdeg osv först :P Men det receptet fick mig helt klart att vilja prova på surdegsbröd! Surdegen blir ju aldrig gammk till skillnad från den vanliga jösten ^^

Hakuna matata!

MonisN
3/3/12, 10:25 AM
#13

#12 Fördelen med surdeg är ju att den faktiskt bli bättre ju äldre den blir om den är välsköttSkrattande

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
storost
3/3/12, 11:43 AM
#14

#10 Det är färskt jäst han skriver. Torr jäst har inte 3 gram = 3 krm. Det är ganska enkelt att räkna om det är bara dela med 3 då får du torrjästens vikt altså 3 gram färskt jäst motsvarar 1 gram torr jäst. Glad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Upp till toppen
Annons: