Annons:
Etikettjästbröd
Läst 3089 ggr
Primulan
2/11/12, 8:29 AM

Hönökakor

Här kommer mitt recept på Hönökakor.

Receptet fanns i min mammas anteckningsbok.
Hon kom från Hönö och detta skrevs gissningsvis någon gång på 40-talet.

1 liter vatten värmes och slås över
250 gram margarin
1,5 hekto jäst
2 kaffekopp socker
lite kardemumma

Jäses en timma. Bakas ut till 11 kakor. Het ugn i tre minuter.

Detta var hela instruktionen.
Kan tänka att det ska vara mjöl och salt med.

Jag har bakat detta, men som vanligt ändrade jag en del.
Det var flera år sen jag bakade, men jag använde mycket lite socker och smör i stället för margarin och inte den mängden. Jäst kan man säkert också minska på. De blev i alla fall väldigt goda.

Annons:
MonisN
2/11/12, 9:49 AM
#1

Din mamma hade säkert mjölmängden i ryggraden och skrev därför inte upp det. Skulle tro att det rör sig om cirka 2 kilo.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
2/11/12, 1:00 PM
#2

Det är liknande mitt recept, samma mängd, men i mitt står det 2 liter vetemjöl och 0,5 liter rågsikt.

ilsebilse
2/11/12, 2:28 PM
#3

Vill bara berätta att om man slår för varmt vatten på jäst dör jästsvamparna. Det bästa resultatet får man när degvätksan eller jässkåpet är mellan 35-38grader.

Primulan
2/11/12, 5:10 PM
#4

Det stämmer säkert, mjölmängden behöver inte skrivas ut. Man öser bara i så det blir lagom.

Rågsikt är gott kan säkert vara gott i.

Håller med inte så lämpligt att slå för varmt vatten på, men det var säkert en självklarhet för henne, men inte för alla läsare och hon skrev bara för sig själv.

[TrevorS]
2/11/12, 5:20 PM
#5

Dum fråga men i det receptet jag har är nästintill samma, man ska bara skålla en del av vetemjölet bara några deciliter.

Är likadan i mina recept skriver saker jag själv förstår men ologiskt för någon annan. Jag har ett grundrecept till alla bröd jag gör så byter jag ut viktmässigt med liknande för att få annat resultat. Flört

ilsebilse
2/12/12, 1:04 PM
#6

Jag tycker det låter lite konstigt att man skall skålla vatten och så, jag har också ett recept på hönökakor men det är exakt samma recept som typ barkis m.m smakar precis likadant som alla hönökakor men inte massa jobbiga grejer.

Annons:
[TrevorS]
2/12/12, 1:15 PM
#7

#6. Men skållning av vetemjölet är för att man inte ska få ett för torrt och smuligt bröd, finns anledningar till varför man gör så. Men självklart behöver man inte krångla till det för sig om man tycker det är jobbigt. Flört

Primulan
2/12/12, 1:43 PM
#8

Jag har bara tolkat det som att det ska värmas till 37 grader. Lagom för jästen att må bra i.

ilsebilse
2/12/12, 4:36 PM
#9

Jag är ledsen men enda gången jag har hört att man skall skålla mjöl är när man gör bakverk. solrosfrön, hel råg med mera skållar man för att grova bröd inte skall bli för torra. Jag vet i och för sig bara vad man gör i ett bageri, men där skållar man aldrig vanligt vetemjöl.

DesK
2/13/12, 8:11 AM
#10

Det är mycket mer vanligt att skålla en del av eller allt grovt mjöl än vetemjöl. Jag vet många bagerier som skållar en del av det grovamjölet, vanligen rågmjölet.

Primulan roligt ochtrevligt med ett lite äldre recept Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Primulan
2/13/12, 8:04 PM
#11

Visst är det roligt med gamla recept. Hur tänkte de?

Hönökaka är ju nästan som fikabröd.

[Mairah]
2/21/12, 1:33 PM
#12

Hönökaka var länge sedan. Åt jag mycket när jag var yngre.

Upp till toppen
Annons: