Annons:
Etikettjästbröd
Läst 3257 ggr
[MorganLeFey]
2012-01-29 15:53

Recept fullkorn

Hej!

Jag är ny på sajten och efterlyser ett recept på ett gott fullkornsbröd. Receptet får gärna vara av traditionell sort, saftigt och gott eftersom jag ännu inte tagit till mig surdegskunskapen.

Min mage kommer inte överens med vete utan mår bäst av lite blandat fullkorn. Jag tycker det är roligt och mysigt att baka själv. Dessutom så vill jag veta vad som finns i mitt bröd, och vara säker på att det inte finns konserveringsmedel.

Finns det kanske recept på sajten?

Annons:
MonisN
2012-01-29 17:40
#1

Hej MorganLeFey och välkommen hit!

Det enda jag i skrivandets stund kommer på är mitt grova favoritbröd som påminner mycket om danskt rågbröd. Visserligen innehåller det lite vete så det kanske inte funkar för dig? Vet inte om det går att utesluta vetet och ersätta med bara råg, men du kan ju alltid provaFlört

Surdegen kan du utesluta om du inte vill ha det.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[MorganLeFey]
2012-01-29 18:06
#2

Tack MonisM!

Jag har skrivit ner receptet. Ser ju jättefint ut på bilden. Hoppas det går bra utan surdegen!

Glad

MonisN
2012-01-29 18:26
#3

Det ska gå utan surdeg enligt originalreceptet, det enda som kan skilja något är smaken. Men jag tror säkert det är gott utan surdeg också! Tranbären kan du också utesluta om du vill, det är inte alltid jag tar med dom heller.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[MorganLeFey]
2012-01-30 17:48
#4

Jag ska försöka få tag på tranbär, eller kanske jag kan byta ut mot annat syrligt, eller någonting som kan lyfta smaken.

Jag får väl lära mig detta med surdeg en dag Flört

MonisN
2012-01-30 22:03
#5

Vill du gärna ha bär så kan du ta frysta lingon. Russin passar nog inte så bra. Prova gärna att göra surdegsgrund, det höjer smaken i de flesta bröd, särskilt grova.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[MorganLeFey]
2012-02-01 16:28
#6

Hur gör man en sugdegsgrund?

Annons:
DesK
2012-02-02 10:26
#7

Mona har lagt in ett bra grundrecept - Så gör jag min surdegsgrund Glad Du får snart lite torkad surdeg i din brevlåda Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[MorganLeFey]
2012-02-02 11:40
#8

Tusen tack!

Då kanske även jag kan åstadkomma ett alldeles eget surdegsbröd Glad

Upp till toppen
Annons: