Annons:
Etiketterrådtips
Läst 10716 ggr
MonisN
2012-01-13 00:31

Fixa eget jässkåp

I bagerier jäser man brödet i speciella jässkåp med ånga. Men även hemmabagaren kan lätt fixa eget jässkåp genom att sätta in en långpanna längst ner i ugnen och slå på kokhett vatten. Det är inte ett måste att värma ugnen, men jag brukar sätta den på 30º.

Jäser man sina bröd i kylen över natten så gör man det bäst genom att lägga dem i en stor plastpåse och knyta till, men puffa upp påsen så det finns plats för brödet att jäsa. Påsen blir fruktig och torkar inte ut bröden. Använd inte plastfolie istället för påse för den kletar fast i degen och blir svår att få bort utan att förstöra brödet.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
DesK
2012-01-14 10:31
#1

Smart idé! Glad

Mona så du menar att degen inte fastnar i plastpåsen på liknande sätt som i folie? Annars kan man ju också jäsa i plastback med lock Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2012-01-14 21:08
#2

Nej, degen fastnar inte i påsen eftersom det blir fuktigt. Man kan absolut använda plasbackar med lock också om man får ner jäskorgarna. Sen jag började jäsa med påsar så blir bröden kanonfina. Tidigare var jag inte förtjust i att jäsa i kylen över natten då jag tyckte skorpan fick ett tråkigt utseende, men nu blir dom jättefinaGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


MonisN
2012-01-26 23:09
#3

Ett litet tips är att spraya lite vatten på degen om påsen är liten i förhållande till jäskorgen, då blir det lättare att lossa påsen ifall den kommer emot degen.

Jag brukar använda vita rena soppåsar på rulleGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Upp till toppen
Annons: