Annons:
Etikettbakmaskin
Läst 5025 ggr
Evahelene
2012-01-07 18:15

Mitt problem = bakmaskin och mjölsorter

Hejsan!

Jag har en tysk bakmaskin, en CWC Clatronic. Problemet jag har är att i recepten anges mjölsorterna med siffror! Förvånad En liten "ledtråd" får man i en rad (mitt i en text av typen "korvstoppning") med att ju lägre nummer, ju grövre är mjölet.

Efter att ha tillbringat en dryg halvtimme med googlande gav jag upp och baakade ett franskbröd. Inte min favorit (franskbröd över huvud taget, alltså).

Är det någon här som kan översätta siffrorna till våra svenska benämningar på mjöl? Översättaren av texten kunde visst inte det…Rynkar på näsan

Jag vill så gärna använda maskinen och baka fiberrika bröd med frön i! Klarar inte av att knåda själv på grund av värk.

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Annons:
storost
2012-01-07 18:27
#1

Hej Evahelene

Skulle du kunna lägga upp ett recept som exempel, då kan vi hjälpa dig mycket bättre. Och sen, vilka siffror har du för mjölet?

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
2012-01-07 19:13
#2

Jag har själv handlat mjöl när jag varit i Tyskland och känner till ditt problem. Men jag tror storost kan hjälpa dig, han är insatt i dessa mjöler.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
2012-01-07 19:20
#3

Finns en tråd om detta, det är förkolningen eller vad det hette va?

Annars kan du kolla hur mycket degvätska och köra efter egna recept finns några trådar om det här också. Skrattande

Vad har den för kapacitet? Du kan få några recept av mig om du vill.

Oftast med "vanligt" mjöl brukar det vara 300 gram vätska med 500 gram vetemjöl

DesK
2012-01-09 16:08
#4

Evahelene Stephan och jag kan båda tyska, så om du skriver in här vad det står för siffror + lägger in ett recept från bruksanvisningen, så ska vi nog kunna hjälpa dig. Ett anat tips är att kolla recepten i tråden: Recept bakmaskin Glad

Eftersom det kommer in en del frågor angående bakmaskin så har vi nu skapat en grupp för detta: Bakmaskin Recept & Tips och flyttat in allt som har med bakmaskin att göra dit.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: