Annons:
Etikettbakmaskin
Läst 6343 ggr
Primulan
2011-12-31 10:32

3 deciliter degvätska

Aj aj, min bakmaskin gick sönder i morse. Den gick inte att sätta igång.

Den stod där laddad i någon timme och jag provade flera gånger men den har säkert gett upp.

Jag brukar mest använda den till att göra deg i, bakar alltså inte i den.

Jag fick ställa mig och knåda för hand.

Tänk vad bra det gick när man bara har 3 deciliter degvätska - Nemas problemas.

De flesta recept är ju på 5 deciliter och då blir det betydligt tyngre att knåda förhand.

Det är bara jag i mitt hushåll och då kan jag fortsätta att knåda för hand det lilla bröd jag äter.

Är det någon annan som känner som jag att det är kämpigt med 5 deciliter degvätska och då blir det liksom inget bröd för det är för tungt att knåda förhand.

Annons:
Primulan
2012-01-01 10:50
#1

Testar igen.

Jag gör som med bakmaskinen, sätter bunken på vågen och väger upp
alla grejor som jag ska ha i.

300 gram vatten, 100 gram majsmjöl, 350 gram vetemjöl lite salt och så 1/4-dels paket jäst. Blandar runt, tar upp på diskbänken och knådar (skön känsla). Lägger tillbaka i bunken för jäsning. Tar ut den igen och blandar i ett par nävar valnötter. Lägger i formar och låter jäsa igen. Sprejar med vatten och strör på vallmofrö.

Nu står det i ugnen i 200 grader.

Känns som fullt hanterligt med endast 3 deciliter vatten.

DesK
2012-01-01 14:10
#2

Tråkigt att din bakmaskin har gett upp! Att använda bakmaskinen som knådmaskin är ju ingen dum idé annars, men varför har du gjort så?

Att knåda en så liten deg  som på 3 deciliter vätska för hand klarar nog de flesta av, men jag kör sådana små degar i matberedaren, det går också bra Glad Vanligen bakar jag dock bröd på 6-8 deciliter degspad och det är för tungt att knåda för hand, men jag har en stor assistent som jag använder till sånna större degar.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Primulan
2012-01-01 14:29
#3

Hej! Jag blev så trött på formen på bröden, ville ha lite vanliga avlånga.

Jag gillar små bröd, med mycket skorpa mums!

Bakmaskinen var ganska gammal och rymde bara tre deciliter vatten. Har aldrig ens tänkt på att man kan baka annars med bara så lite vatten. Det finns ju så få recept på så liten deg. Men nu har jag ju alla recepten till bakmaskinen.

Eller man kan ju förenkla alla till 3 deciliter vatten och 450 gram mjöl ungefär.

Primulan
2012-01-01 14:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Så här blev det, med en bit brie och lite marmelad.

DesK
2012-01-01 14:54
#5

Många matbrödsrecept går ju att dela på hälften Glad När jag bakar baguetter så gör jag det oftast på bara lite vatten, men jag vill gärna ha lite surdeg i också, eller poolish. Monas knäckesticks är ett behändigt litet recept, om du uppskattar hembakat knäckebröd Glad

Fin bild med lite orginellt pålägg på brödet Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Primulan
2012-01-01 15:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag ska prova knäckebrödet när mitt andra tar slut.

Jag bakade Martin Johanssons knäckebröd, men som jag hade ingen fungerande surdeg så jag använde lite jäst och så hade jag mer vetemjöl.

Jag glömde nagga första plåten så de blev bubbliga, sen naggade jag men de blev lite bubbliga ändå men goda. Bara lite besvärligt med smör där det är bubbligt. Bjöd på dem igår med god ost till.

Annons:
[TrevorS]
2012-01-04 11:18
#7

Va mycket kul du bakat Primulan. Jag älskar min bakmaskin. Som DesK säger så kan man alltid halvera recepten. Sedan kan man i bakmaskin där det uträknas 3 deciliter bakvätska gå upp till 4, men bättre att hålla sig under 4 utifall att det skulle råka jäsa upp ordentligt.Glad

Primulan
2012-01-04 18:22
#8

Hej TrevorS, jo bakmaskin är bra, men jag ska se om jag klarar mig utan ett tag.
Bakmaskinen har stått undanställt ett år ungefär då jag ätit lågkolhydratkost, ja det gör jag fortfarande, men jag äter lite mer kolhydrater. Bakar jag ett bröd varar det länge, så jag har redan för mycket i frysen.
På vardagarna blir det en liten skiva på kvällen med mycket ost och kanske lite marmelad.
Jag hade tom köpt en liten bänk som den skulle få stå på i köket, men bänken får stå kvar. Jag kanske bestämmer mig för att köpa en ny bakmaskin.
Har satt surdeg nu så det blir fler bröd, det är så kul att baka igen.

[TrevorS]
2012-01-04 20:23
#9

#8. Visst är det kul att baka, jag går ju åt andra hållet när det gäller bakning själv är det helt vetefritt, så kul att baka i över huvud taget. Skrattande

Primulan
2012-01-05 20:53
#10

#9 Vetefritt låter klokt.

Ska se om jag hittar något jag kan baka i helgen som är vetefritt.

Jag skulle kunna baka något på havre, det gillar jag ju.

DesK
2012-01-05 20:56
#11

#10 Skrädmjöl är ett gott och bra mjöl, testa det om du inte redan har testat - funkar bra till såväl matbröd som kakor Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Primulan
2012-01-06 07:37
#12

#11 Tack för tipset, ska inhandlas idag och googlas lite.

Upp till toppen
Annons: