Annons:
Etiketterrådtips
Läst 7001 ggr
Mandusius
2011-12-06 12:06

Bröd med hård skorpa

Jag letar efter bröd där man får en hård skorpa på då min sambo klagar att mina bröd altid blir så mjuka.

Något tips om vart jag akna vända mig?

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

Annons:
[TrevorS]
2011-12-06 13:49
#1

Låta den svalna utan duk gör skorpan lite hårdare, sedan högre temperatur under kortare tid fungerar ju också. Skrattande

DesK
2011-12-06 14:32
#2

För att få hård skorpa ska man helst använda vatten som degspad, alltså inte mjölk eller fil. Sen är fallande ugnsvärme också bra + ånga i ugnen, ställ en rostfri liten skål med kokande vatten på botten av ugnen. Låt sen brödet svalna på galler utan bakduk, som TrevorS också sa Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
2011-12-06 14:55
#3

Hittade just ett bra recept med bra bilder här GladLevainbröd i gryta Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2011-12-06 22:42
#4

För att behålla den hårda skorpan så lägg för allt i världen inte brödet i plastpåse, med vissa undantag, utan ställ det med snittytan nedåt på en skärbräda och lägg över en eller ett par rena kökshanddukar.

Undantag är danska rågbröd, vörtbröd, rågkakor,  med mera. Aldrig surdegsbröd och baguetter och den typen av bröd.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Mandusius
2011-12-06 22:47
#5

Så många bra tips! :)

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

Upp till toppen
Annons: