Annons:
Etiketterövrigttillbehörpålägg
Läst 6770 ggr
placebo
2011-12-02 16:58

Sockerbetsmelass?

Någon som vet om sockerbetsmelass (används normalt som djurfoder) kan förtäras av människor?

Annons:
DesK
2011-12-02 18:10
#1

Tidigare har det i alla fall funnits att köpa i vissa butiker Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

placebo
2011-12-02 18:33
[TrevorS]
2011-12-02 23:47
#3

Sockermelass ringlade någon känd person över sin havregröt (gjord på krossad havre och inte havregryn).

Jag har sett melass som går att köpa i affären också, men den till djur kan ju vara anpassad också, finns ju vissa saker man tillsätter i kornas kost som vi normalt kan äta, men det är något annat i just djurfodret som är tillsatt för djuren som kan göra oss riktigt sjuka.

Vill du ha melass så köp de som finns flytande på plastflaska som vanlig sirap finns i.

Elshira
2011-12-16 01:33
#4

Jag tror faktiskt att den man köper till djuren är den samma till oss människor. Melassen är inte anpassad till något särskillt djurslag. Man brukar ju annars ge betfot (resterna av sockerbetan) och när man blöter upp det löses även den sista melassen upp i vattnet. Jag har i.af alltid ätit det med godan ro… hehe

Men 25 litrs dunk kanske inte är så praktiskt, så en sirapsflaskevariant vore nog inte så dum…

Hakuna matata!

[TrevorS]
2011-12-16 11:18
#5

Den kan ju berikats om den är till djur med ämen som kanske inte är så bra för oss människor, säger inte att det är så i det här fallet, men jag rekomenderar att avstå och köpa den som finns i mataffären.

storost
2011-12-25 20:05
#6

I Tyskland använder man sockerbetsmelass till bakning av olika slags kakor eller bröd. I Europa ligger askavärdet mellan 8.0 och 11.0 gram per 100 gram melass.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Annons:
[TrevorS]
2011-12-25 20:44
#7

#6. Men tror hon menar den som är till djuren om vi människor kan äta den. Man kan ju inte vara säker på allt innehåll, kan ju vara tillsatser som är för just vissa djur som kan vara giftiga för oss.

Elshira
2011-12-25 21:50
#8

#7 Det är garanterat inget som är ogiftigt för djuren som är giftigt för oss, tvärt om finns det dock. Men som sagt melss är ett till djuren energitillskott. Tillsatser har man bara i färdigfoder och i mineraler osv som det är meningen man ska ha utöver maten. Om allt skulle innehålla tillsatser av olika ämnen skulle det vara svårt att räkna ut hur mycket de kan få av allt. Kollade för övrigt på de vanligaste tillverkarn nu, och där är inga tillsatser vad jag kunde hitta. Men det finns ju på internet att köpa så ska man bara baka lite duger ju det, finns ingen anledning att köpa dunkvis. Men 15 liter kostar typ 150 kr, 40 liter typ 250 kr. Man betalar typ för dunken :p

Hakuna matata!

nävgröt
2015-08-22 16:14
#9

#8 Det finns många djur som äter saker som är skadligt att äta för människor. Jag kommer inte omedelbart på något som husdjur äter, men många tuggleksaker för hundar är gjorda av läder som är behandlat med ämnen som är cancerframkallande.

#4, #8 Den viktigaste skillnaden mellan djurfoder och människomat är hur noga det är med renhet och hygien. Djurmat kan innehålla alla möjliga typer av smuts och bakterier.  Hur stort problem detta är beror naturligtvis på vad det är för typ av foder och hur man tillagar det. Man får använda lite sunt förnuft.

#2 Då man använder ganska små mängder melass i maten (om det inte är nån väldigt speciell mat😃) borde väl askhalten inte vara farligt hög, eller?

Tant Grön
2015-08-22 19:56
#10

Varför innehåller den aska?

nävgröt
2015-08-22 21:23
#11

#10 Aska är ingen ingrediens utan något man anger i näringsdeklarationen. För att skriva en sån mäter man hur mycket kolhydrater, proteiner och fett det finns i maten och också mängden vatten. Allt det här och lite till förbränns av kroppen när man äter det, men försvinner också när man eldar det. Askan är helt enkelt det som är kvar när man i ett laboratorium bränner bort allt som kan brännas bort. Kvar blir mest mineraler och sånt. Nästan all mat innehåller aska, men kanske ofta i lite lägre halter.

Upp till toppen
Annons: