Annons:
Etikettglutenfria-recept
Läst 5672 ggr
[TrevorS]
11/29/11, 1:58 PM

Vörtbröd (på teffmjöl) - Recept

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Toppenrecept! Egentligen ska detta göras på en plåt, men rekomenderar att du gör denna i en brödform. Ni ser till höger här vilken mjölmix jag använde, längst ner finns ett självblandningsrecept om du inte vill använda mixen.

Ingredienser:
7,5 deciliter Finax Mjölmix (450 gram)
2,5 deciliter cola (rumsvarm)
1 deciliter vatten (fingervarmt)
1 deciliter mörk brödsirap
3 matskedar olja
1 tesked salt
1/2 paket torrjäst
1 tesked ingefära
1 tesked pomerans
1 tesked kardemumma
eventuellt 1 deciliter russin

Gör så här:
Blanda ihop de blöta ingredienserna i en bunke, blanda sedan ihop i en annan bunke de torra ingredienserna. Rör sedan ner mjölblandningen och vispa med elvisp i minst 5 minuter, blanda då i russinen med en slickepott.

Värm ugnen till 200°C. Smörj en brödform och klicka ner smeten. Låt jäsa under duk i 35 minuter, jag brukar ha min ovanför spisen medans ungen värms upp så jäser den bättre. Har den inte jäst så mycket kan man öka jäsningstiden. Grädda i cirka 35 minuter.

**Hemmagjord mjölmix:
**6 deciliter teffmjöl
1 deciliter majsstärkelse
0,5 deciliter fibrex
1 msk fiberhusk

Annons:
DesK
12/3/11, 10:01 PM
#1

Trevligt att det går att baka vörtbröd som är glutenfritt också Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
12/3/11, 10:02 PM
#2

Klart det går. Skrattande

DesK
12/3/11, 10:03 PM
#3

Tror vi har snackat om det förut, men vad är teffmjöl?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
12/3/11, 10:05 PM
#4

Teff är ett sädesslag, som även går att odla i Sverige, finns några som odlar detta här.

Det är naturligt glutenfritt och har ett annat ämne som påminner lite om gluten, men behövs tillsättas stärkelse och fiberhusk för att få bra resultat, påminner mycket när man bakat klart på det som vanligt vetemjöl. Skrattande

DesK
12/3/11, 10:07 PM
#5

Det låter ju kalasbra! Var hittar man teffmjöl?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
12/3/11, 10:18 PM
#6

Finns i de vanliga matbutikerna oftast vid mjöl eller allergi, som du ser ovan, finax mjölmix som har märket för icke vete har teff i sig. Finns Jytte Teff (har jag för mig den som är rent teffmjöl) annars kan man köpa på nätet på allergisidan vad nu den hade för adress. Skrattande

Annons:
Upp till toppen
Annons: