Annons:
Etikettjästbröd
Läst 7526 ggr
shavora
2011-11-26 17:08

Jäst utomlands - katastrof!

Hej!

Jag har precs fått en Braun K3000 och hade tänkt att jag skulle lära mig massor om att baka bröd. Min erfarenhet är från att baka i Sverige, nu bor jag i Holland.

Här står det på torrjästförpackningarna: "till 500 gram mjöl". De har ingen färskjäst.

Hur ska jag omvandla detta till mina svenska recept?

Visst jag kan räkna på mjölet, men olika mjöl, olika bröd ska ju ha olika mycket jäst. En Brioche-deg ska ha mycket mer jäst i förhållande till mjölet än en rågdeg exempelvis.

De har inget grahamsmjöl här. Några tips om vad jag ska be om för mjöl när jag ska till en riktig kvarn?

Är det någon som vet vad rågkross/vetekross, rågsikt är på nederländska?

Det kanske var ett stort misstag att flytta hit, men chockladbollar utan pärlsocker (som jag gjorde igår) kan man ju leva med.

Tack för svar!

Annons:
[TrevorS]
2011-11-26 17:27
#1

Angående jäst!

12 gram torrjäst motsvarar 50 gram färskjäst, det är till 5 deciliter vätska cirka, men om man råkar ha i lite mindre kan man jäsa den lite längre så det går alltid att jäsa, annars finns det ju surdeg som man kan göra själv.

Rågkross heter "gebroken roggekorrels" på nederländska
Vetekross heter "tarwe crusher" på nederländska
Grahamsmjöl, "graham" heter det även på nederländska

Grahamsmjöl kan man ersätta helt med vanligt vetemjöl annars.

De har ju även majsmjöl, det kan man ersätta en mängd av mjölet eller ersätta till exempel grahamsmjöl, rågmjöl och liknande. Majsmjöl heter "maïsmeel". Det kan även stå "Palenta" (det är polenta fast de stavar lite annorlunda.)

[TrevorS]
2011-11-26 17:28
#2

Pärlsocker kan man hitta men kallas väl för "kristalsukker" eller "kristalsuiker"

- hoppas min information hjälper lite.

DesK
2011-11-26 17:55
#3

Man kan också rulla chokladbollar i kokosflingor Glad Rågsikt blandar du enkelt själv, 40% fint rågmjöl och 60% vetemjöl = rågsikt. Jag köper aldrig rågsikt utan blandar alltid mitt mjöl själv Glad Precis som TrevorS säger så kan man alltid minska på jästmängden, men då måste degen jäsa längre.

Grattis till din nya köksmaskin Glad Jag skulle uppskatta mycket om du berättar vad du tycker om den. Nej nej jag är inte alls avis - oh nej SkämsFlörtOskyldig

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

shavora
2011-11-27 00:09
#4

Tänk va snabba ni är på att svara! Helt otroligt roligt! Och ännu roligare att få svar.

Tack TrevorS! Är du från Nederländerna? Det här kommer ner i min lilla bakordlista.

Kristalsuiker hittade jag också översättning på men pojken i butiken gav mig vanligt strösocker. När jag förklarade att jag ville ha små runda kulor så fick jag bitsocker.

@DesK

Tyvärr gillar jag inte kokos :P

Bra att jag kan blanda själv. Jag fick en bok av en vän precis innan flytten (Bröd för alla sinnen) och däri så är det alltid olika blandningar av mjöl och nybörjare som jag + ny i ett land så blev jag näst intill galen.

Gillar maskinen starkt. Det är många delar men jag använder dem ofta. Inte allt lika lätt som jag trodde att det skulle vara att rengöra. För priset: 189 euro så är det mycket man får… Skulle jag köpt Bosch 5 mum (nästan samma pris) som jag valde mellan så skulle jag nog ändå behövd en extra bunke… for man ska ju hacka grönsaker också, inte bara baka. Designen är ju inget nytt, men det bryr jag mig mindre om.

Det som fick mig att välja Braun var att detta var deras stora maskin och enda bakmaskin… Boschen däremot har flera syskon och är inte det märkets mega-maskin och kvaliten skulle kunna vara sämre.

Det enda jag vill ha nu är en äppelmosmaskin… och en liten glassmaskin… lol.

Vänligen

Sara

[TrevorS]
2011-11-27 09:14
#5

Jag är helsvensk, men har en kompis som kommer från Nederländerna så jag frågade honom faktiskt. Skrattande

Han jobbade på champinjonodling där nere. Flört

shavora
2011-11-27 21:44
#6

Coolt!

Graham verkar de inte ha, tur att man kan använda vetemjöl :)

Annons:
[TrevorS]
2011-11-27 21:45
#7

Om du kikar in i övermorgon ska jag kolla upp finns om du har kontokort köpa mycket billigt från tyskland! Skrattande

Anterrabae
2011-11-27 23:23
#8

Graham borde väl också gå att blanda själv, vanligt vetemjöl och kli? Eller är jag helt ute och cyklar. Kan tyvärr inga propotioner dock.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
2011-11-27 23:28
#9

Graham är väl bara fullkornsvete? Eller är jag snurrig?

Anterrabae
2011-11-27 23:36
#10

Mjä, det som gör det speciellt är att en del av vetekornet finmals och resten grovmals, och jag tror att det är klidelen som sparas. Men det ska jag låta vara osagt. Fullkorn är det, men man kan köpa siktat fullkornsmjöl också, och det är inte graham.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DesK
2011-11-28 08:17
#11

Helt rätt som Ida säger Glad I artikeln Våra mjölsorter kan man läsa om de flesta mjölsorterna som vi har i Sverige Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
2011-11-28 22:49
#12

Kollade upp, det är drygt 11% kostfiber i grahamsmjöl. så Blandar man själv så kan man väl ta nio delar vanligt vetemjöl och en del kli, för ett liknande resultat? Eller tänker jag galet nu?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

shavora
2011-12-02 20:47
#13

Spännande, jag kommer bli expert på mjöl….Tungan ute

Annons:
DesK
2011-12-03 22:19
#14

#4 Ah tack för infon, jag tror jag skriver till tomten nu Oskyldig Jag köpte Brauns elvisp med mixerstav för cirk ett år sen och är supernöjd med den Glad

Man kan också rulla chokladbollar i strössel Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
2011-12-05 00:06
#15

en annan chokladbollsfavvo är att rulla dem i krossad polkagrisstång eller annat hårt mintgodis.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Denna kommentar har tagits bort.
shavora
2011-12-05 15:19
#17

Strössel, vilket bra tips!

Tack!Skrattande

Michaela-N
2011-12-05 16:24
#18

Eller turkisk peppar, som jag alltid gör! Jag älskar lakrits.

Upp till toppen
Annons: