Annons:
Etikettglutenfria-recept
Läst 5832 ggr
[TrevorS]
11/12/11, 11:59 AM

Havrescones - recept

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Glutenfria havrescones. De var riktigt goda! Skrattande

Ingredienser:
2 deciliter varmt vatten
2 deciliter havregryn
0,5 tesked fiberhusk
0,5 teskedar salt
0,5 tesked bakpulver

Gör så här:
Blanda havregryn och fiberhusk och slå över vattnet och rör med slickepott tills det blir en grötig massa. Rör tills den börjar att svalna och tillsätt då salt och bakpulvret och rör runt. Ställ in blandningen i kylen i 10 minuter. Under tiden värm upp ugnen till 200°C. Klicka ut till 4 bitar på bakplåtspapper, grädda i cirka 30-45 minuter, låt svalna helt.

Annons:
Anterrabae
11/16/11, 9:42 PM
#1

Åh, här har vi kvällens fika ser jag. Startar direkt!

Tack! Kyss

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
11/16/11, 10:55 PM
#2

Tycker jag, de ska svalna helt då de annars kan bli kladdiga i mitten. Bakade det här när jag var yngre, hade en kompis som inte tålde mjöl så gjorde vi dessa. Skrattande

Anterrabae
11/16/11, 10:57 PM
#3

Jo att de var kladdiga i mitten märkte jag, trodde det berodde på att de inte var klara, så jag rostade dem klara i stekpannan Flört Varma och okladdiga.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
11/16/11, 11:05 PM
#4

Kan nog vara inne ett bra tag till, undrar om man inte kan öka temperaturen något? Skrattande Men visst är de goda! Glad

Anterrabae
11/17/11, 12:59 AM
#5

Jättegoda, och de blev riktigt bra när man torrostade dem i stekpannan, så de fick ett lite frasigt inkråm på ytan och mjuka och nybakade på insidan.

Med honung på eller med ost Skrattande

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

dcos
2/9/13, 4:58 PM
#6

Dags att prova igen :)

Jag VILL ha macka. NU! Men jag mår dåligt på alla sädesslag utom havre nu :\

Annons:
[TrevorS]
2/9/13, 9:35 PM
#7

Vill säga att jag testat och fått den lite "kletig" i mitten ibland, det är bara att göra som Ida gjorde, dela och steka i en stekpanna i någon minut.

[yodhe]
2/15/13, 2:32 PM
#8

Jag gör en variant av detta med rågsikt och rågmjöl.

och då har jag 250 grader ugn, cirka 20 minuter, det blir fantastiskt.

Ska pröva detta också.

Tack🙂

[TrevorS]
2/15/13, 2:56 PM
#9

Är det inte vete i rågsikt? Rågmjöl innehåller väl gluten också?

DesK
2/16/13, 9:08 AM
#10

#9 Rågsikt består av 40% fint rågmjöl och 60% vetemjöl och rågmjöl innehåller lite gluten ja. Jag tror att #8 menar att hon gärna vill testa dina scones som alternativ till dem hon gör på vete- och rågmjöl 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: