Glutenfria recept

Glutenfria Pepparkakor - Recept

2011-11-09 13:41 #0 av: [TrevorS]

Vill påpeka att jag inte testat retta recept. Fått det av en kompis som påstår att det fungerar.

Ingredienser:
50 gram mjölkfritt margarin
0,5 deciliter havre eller sojamjölk
1 tesked malen kanel
1 tesked malen ingefära
½ deciliter ljus sirap
½ deciliter socker
3/4 teskedar bikarbonat
3½ deciliter rismjöl

Gör så här:
Tärna margarinet och lägg dem tillsammans med kryddor i en skål. Koka upp sirap och socker och häll över fettet och rör ihop massan. Tillsätt mjölken och blanda i bikarbonaten och rismjölet. Arbeta blandningen till en deg. Låt stå svalt över natten.

Arbeta degen eventuellt med lite mera rismjöl. Kavla ut men inte för tunt och stansa ut, lägg på bakplåtspapper och grädda i 200°C i cirka 5-7 minuter.

Anmäl
2011-11-09 13:44 #1 av: [TrevorS]

Har dragit ner mycket på sockret, så jag kommer nog inte testa förränn det börjar närma sig jul.

Anmäl
2011-11-09 19:40 #2 av: Anterrabae

Det låter som det borde funka utmärkt. Tänker att det påminner en del om Monas franska pepparkakor, fast hennes hade mandel också. Och vetemjöl såklart Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anmäl
2011-11-09 20:12 #3 av: [TrevorS]

De flesta pepparkaksrecepten påminner om varandra. Tungan ute

Mandel kan man nog ha  i den här också. Skrattande

Anmäl
2011-11-12 12:43 #4 av: [TrevorS]

Hittade det här receptet, testat och fungerar rätt bra, även med soyghurt eller havreghurt. Glutenfria pepparkakor

Anmäl
2011-11-14 13:36 #5 av: Anterrabae

Intressant, men det var ju inga pepparkakskryddor i Förvånad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anmäl
2011-11-14 17:36 #6 av: [TrevorS]

Ojdå, det har jag inte ens tänkt på faktiskt, har automatiskt i det efter egen smak.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.