Annons:
Etikettoff-topic
Läst 3806 ggr
MonisN
2011-11-04 15:00

OT - Rädda majon

Ja, så har man då försökt sig på egen majonäs igen efter tidiare misslyckanden. Men usch och fy vad den blev äcklig. Konsistensen blev perfekt, men den går verkligen inte att äta. Jag gjorde den på fin kallpressad eco rapsolja, äggula, fransk senap, äppelcidervinäger, salt och peppar. Rapsoljan tror jag är felet. Den slår igenom alldeles för mycket med sin smak.

Går den att rädda med att tillsätta någon annan smaksätting, eller är det bara att börja om? Vilken olja passar egentligen bäst?

lutar åt att jag får köpa en tub i alla fall… Rynkar på näsan

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
DesK
2011-11-04 15:44
#1

Kallpressad olja har alltid mer smak är vanlig - å ja sannolikt är det just oljan som ger din majonnäs konstig smak. Testa med att ta en ny äggula och lite av den misslyckade majon + eventuellt en gnutta socker eller honung och vispa sedan ned helt smakneutral olja, då bör du kunna smaka dig fram till rätt smak.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2011-11-04 15:51
#2

Jag gav upp och slängde den. Klarade inte av den där bismaken. Vilken sort är neutral olja? Funkar majsolja?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2011-11-04 16:04
#3

Vanlig rapsolja, alltså inte kallpressad, majsolja och så kallad matolja är 3 olika smakneutrala oljor. Ett tips är att smaka på oljan innan man börjar göra majon, då märker man ju om den har en smak som det finns risk att den slår igenom. Till vissa saker passar det med en liten brytning av olivolja, men jag tar aldrig enbart olivolja utan blandar hälften oliv- och hälften neutral rapsolja.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2011-11-04 16:06
#4

Jag trodde rapsoljan var ganska neutral, men det var den verkligen inte. Den kommer jag nog endast att smörja deglådan med..

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2011-11-04 16:10
#5

Vanlig icke kallpressad rapsolja är neutral, men kallpressad olja, oavsett sort har alltid mer smak än den vanliga.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2011-11-04 16:18
#6

Ja så är det nog. Jag tror inte den franska senapen heller var så lyckad, kanske ska ta vanlig slotts senap nästa gång. Vilken senap använder du?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
DesK
2011-11-04 16:23
#7

Beror på vad jag ska ha majon till, men för svenska smaklökar tror jag det är bäst med den lite sötstarka senapen, finns ju flera olika sorter och märken. Använder du bara fransk senap annars så kan det funka att tillsätta lite socker eller honung. Jag använder ofta den där äppelcider & honungsvinägern när jag gör majo Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2011-11-04 22:35
#8

Jag hade bara tänkt ha den som basmajonäs. Tänkte göra potatissallad och då ska det vara en klick majo i den. Den jag gjorde blev alldeles för frän i smaken för att vara bas. Ska testa svensk senap.

Uj, jag ryser fortfarande av den där rapssmaken.. Den passar säkert till andra saker, men inte i majonäs, i alla fall inte den kallpressade.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
2011-11-05 13:24
#9

Hur gammal är rapsoljan? Duvet att den bör förbrukas inom 1 vecka efter öppnad flaska. Efter det börjar den att härskna och ger en otroligt äcklig smak.

MonisN
2011-11-05 21:26
#10

Den är precis ny och öppnades när jag skulle använda den (igår). Nu hann jag inte göra någon ny majo till potatissalladen så jag fick köra färdig. Men jag ska inte ge mig, jag ska ge mig på den hemmagjorda igen Tungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
2011-11-08 20:48
#11

Den kallpressade rapsoljan passar till sallader och sånt, med god vinäger och andra kryddor. Då ger den en nötigare smak. men jag håller med dig, i majjo är den vidrig!

Förvara flaskan i kylen så håller den längre än den där veckan TrevorS pratar om.

Personligen tycker jag vanlig varmpressad rapsolja eller solrosolja är godast. Vanlig senap, men bara lite som aningsbar brytning. Salt, vitpeppar och lite syra, vinäger eller citron. Vill man ha mer smaksättning kan man ha i det efteråt.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
2011-11-08 20:51
#12

Tack Ida, nu vågar jag nog prova egen majo igen eftersom du också upplevt att det är vidrigt med kallpressad rapsolja. Trodde ett tag att det var fel på mina smaklökar!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
2011-11-08 20:56
#13

Den är FRUKTANSVÄRD!  Det är som att man skulle få för sig att göra på kallpressad linfröolja eller något sånt. Blir bara för mycket!

Dessutom, jag tycker om olivolja. Jag tycker det smakar gott. Men den gången jag gjorde på bara oliv… LIKA ILLA! Slår ut allt.

Jag tror du kommer lyckas bra, nästan enklast att mixa bara äggulor och olja, och krydda sen, då är det lättare att undvika översmak åt något håll.. Passa dock syran, den kan skära majjon om det kommer för mycket på en gång.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
MonisN
2011-11-08 21:06
#14

TACK Ida! Jag ska snart prova igen, jag måste helt enkelt få till det Tungan ute Ska köpa ny olja i morgon för jag har bara olivolja. Räcker det att man bara rör i kryddorna, eller måste dom gå med i mixern?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
2011-11-08 21:18
#15

Salt, peppar, senap och ev dill kan röras i efteråt, sambal och sånt går också i efter. bara man kommer ihåg att alla ingredienser ska vara rumsvarma. Syra skulle jag ha med när du mixar.

Jag brukade mixa ihop, öppna mixern, smaka med ren sked (såklart) krydda mixa igen och smaka av. Tills du är nöjd.

Samma princip att göra beanaise och hollandaisesås, smält smör låt svalna något, mixa äggulor med valfria kryddor häll i det smälta smöret i smal stråle och låt mixern blanda ihiop.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
2011-11-09 11:05
#16

Tack Ida! Nästa gång ska jag nog använda elvispen istället för mixern, det skvätte något otroligt med mixern. Nästa steg blir också en hemgjord beanaise.

Idag har jag köpt vanlig Icas matolja. Hoppas den funkar!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Upp till toppen
Annons: