Annons:
Etikettbakprat
Läst 4287 ggr
Skyress
2011-10-28 12:02

Hur bakar man barkbröd?

När min son gick i 3:an (nu går han i 6:an), fick de baka barkbröd i skolan. Han har frågat läraren om receptet men hon vet inte vart hon har det någonstans, undrar om någon på denna sajt vet receptet?

Annons:
[TrevorS]
2011-10-28 23:01
#1

Javisst kan du få ett recept på barkbröd. Jag har själv frågat efter barkmjöl på hälsokostaffären de har fått in men det var inte i min prisklass tyvärr.

Det är lite kul att det finns två historier, det ena var att man var fattig och bakade på barkmjöl för att dryga ut mjölet medans det hittats i kokböcker från 1800-talet där det står om dess nyttigheter.

Jag ska leta upp ett recept till dig som jag själv provat på. Den ligger i översta lådan men just nu är jag för trött för att skriva av det. Men påminn mig om jag glömmer posta.

[TrevorS]
2011-10-28 23:04
#2

Just det ja, jag har flera recept såg jag, även på kavlade bröd, limpa och knäckebröd. Vilket barkbröd är du ute efter?

EDIT: Jag skrev in recepten i alla fall, BARKBRÖD - 3 RECEPT

Skyress
2011-10-29 20:42
#3

Tack för recepten, men tror du att det är barkmjöl? du säger att det är dyrt, tycker det är synd i så fall att det ska vara det, undrar om skolan bjuder på det till barnen, om det kostar förmycket.  Men jag ska fråga i en hälsokost vad det kostar, det övre receptet lät gott. Barnen i skolan gillade barkbrödet sa min son. Om det är för dyrt, vad kan man ha istället för barkmjöl, så brödet blir snarligt i alla fall.

[TrevorS]
2011-10-30 07:46
#4

Man bakar sällan helt med barkmjöl utan oftast för att dryga ut. Köper man ett paket blir det till 4-5 bröd. I alla fall det jag hittade. Nu köpte jag ju precis när de fick in här i staden, de pratade om att det var så konstigt med vissa produkter vad de fått för sig nu för tiden. Fick dra historia om att man bakade med barkmjöl förr i tiden.

Finns en man i Göteborg som gör sitt egna barkmjöl. Men det är ju lite att ta i tycker jag. Hittade en till som gör själv.

Det enda jag stött på som säljer här i Sverige eller till Sverige om man inte gör själv är det finska företaget som är billigast. Forestway. Blir 30 kronor för 20 gram - cirka 1 deciliter tror jag det blir. 2 deciliter vägde 40 gram när jag testade om jag inte minns galet.

Skyress
2011-10-31 10:19
#5

Tack för ditt svar.

Upp till toppen
Annons: