Annons:
Etikettbakprat
Läst 2645 ggr
dragonstar
2011-10-25 15:00

Baka bröd i det vilda

Sitter och hoppas på att jag i framtiden kan ha tillgång till en litne friggebod på 10 kvadrat och då använda det som en sorts sommarstuga.

Tanken är att jag ska försöka klara mig utan alla vardagliga lyxprylar.

En brasa utanför Kanske någon stenplatta vid elden att grädda bröd på, ett stormkök om det kniper och om jag har riktig tur kommer jag kunna dra lite el dit så jag kan ha ett litet kylskåp.

Nu till den stora frågan. Finns det matbröd som man skulle kunna baka där? Vore ju helt underbart att sitta ute i skogen och mumsa på nybakat bröd.

Finns ju massor med recept men om man inte har tillgång till kyl är det ju svårt att förvara till exempel fil som behövs i filbröd.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
MonisN
2011-10-25 17:42
#1

Min första tanke var att du kunde bygga en liten vedeldad stenugn, då kan du baka vilket bröd du vill och även laga mat i ugnen. Hur man bygger den vet jag dessvärre inte, men det går säkerligen att ta reda på.

Lycka till, och hoppas du vill berätta hur det går.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2011-10-25 18:37
#2

Vilket spännande projekt! Glad En vedeldad stenugn eller kanske en gammal hederlig järnspis vore nog inte så tokigt att ha i ett sånt krypin. Om du väljer att baka bröd på surdeg, vatten och mjöl är ju förvaringsproblemen inte så stora Flört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

dragonstar
2011-10-25 19:42
#3

Tack för tipsen. Ska uppdatera när det blir läge för det så ni får veta vad som händer. Var ut i stugan i dag och i morgon ska jag ut och rensa upp slyt runt om och sen börja gå igenom vad som är där inne. Var mycket som skulle slängas och så har någon råtta boat där så får se vad som blir kvar. har jag tur kan jag börja isolera denna eller nästa vecka.

Pappa var helt för att vi skulle bygga någno eldstad där utanför. har massor med gamla gatustenar liggande på tomten dom skulle ju bli utmärkt att bygga eldstad med.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

[TrevorS]
2011-10-26 12:24
#4

Låter riktigt spännande, håller med de andra man kan baka de flesta bröden på så vis. Skrattande

[Tassy]
2011-10-28 23:57
#5

åh vad spännande! Glad

[TrevorS]
2011-10-29 00:03
#6

Hur har det gått föresten?

Annons:
dragonstar
2011-10-29 21:18
#7

Röjer runt stugan ochi stugan. (friggeboden). nu i veckan ska den pallas upp så att den blri rak igne sen ska vi gå läs med isolernign och ja det komerm nog dröja ett tag inna mitt paradis är färdigt. Men det går framåt =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Upp till toppen
Annons: