Annons:
Etiketterrådtips
Läst 2829 ggr
salasso
10/3/11, 11:08 AM

Diska kärl och verktyg

Hej baknördarGlad

Jag har en fundering, och det är om Ni diskar kärl som ni haft  med surdeg, vanliga degar, fördegar och bortgöring och allt vad det heter som fastnar i bunkar och på slevar, vispar och jag vet inte allt. När man använder varmt vatten, och skall diska exempelvis levaindeg, som är utdragen till max och det blir långa sega glutentrådar och som man nästan kan gå runt kvarteret flera varv med. Nu har jag börjat med iskallt vatten, och då blir det inte alls lika sega trådar. Hur gör Ni.

Glömde säga att jag handdiskar.

Hur gör Ni?Skrattande

                                                       Vänlig Hälsning

                                                            Sören Skrattande

                                      medarbetare i Matbröd

Annons:
DesK
10/3/11, 12:44 PM
#1

Jag handdiskar med kallt men inte iskallt vatten och det funkar rätt bra. Om jag har haft olja eller smör i degen så diskar jag först med kallt vatten och sen med varmt vatten. Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
10/3/11, 10:56 PM
#2

Jag tycker inte det har någon betydelse om det är kallt eller varmt vatten. Men jag låter bunkar och slevar stå i kallt vatten och lösa upp sig innan jag diskar i varmt vatten.

Däremot kan det lukta apa från avloppet efter ett par dagar om man har spolat ner mycket deg (det gör man väl alltid) och då häller jag en skvätt 24%-ig ättika i avloppet som sen får ligga där över natten. Avloppet slammar igen otroligt mycktet av deg. Inte så att det blir täppt, men det fastnar rester som aldrig går bort om man inte tar isär rören. Detta upptäckte jag när jag efter två år efter installation av nytt kök var tvungen att ta isär rören av en annan anledning. Efter det så slår jag alltid ut överbliven surdeg i toaletten för att minimerar degrester i köksavloppet.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


salasso
10/4/11, 11:25 AM
#3

Tack så mycket båda för Edra svar!Flört

                                                       Vänlig Hälsning

                                                            Sören Skrattande

                                      medarbetare i Matbröd

[TrevorS]
10/4/11, 11:30 PM
#4

Jag brukar doppa fingrarna i ljummet vatten och dra bort det mesta av degen på verktygen och sedan lägger jag dem i blöt i en timme så skakar jag dem i vattnet och diskar jag med diskborste för att få bort mer och sist med disksvamp för att få de riktigt rena.

I skålar brukar jag ta bort med slev så mycket som möjligt och kasta på tidningspapper (utan klämmorna) som jag lagt i påsen till sortering (vi har mat = grön påse, rest = röd påse). Sedan låter jag det som är kvar torka så lossnar de oftast av sig själv så skrapar jag ur dem med händerna och tvättar med disksvamp. (skiljer på disksvampen till bakning och till tallrikar/bestick)

Upp till toppen
Annons: