Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1480 ggr
Anterrabae
2011-09-26 11:38

Min lilla treåring

Jag måste bara berätta lite om min lilla treåriga tjejs intresse. Kan ni gissa? Ja just det, hon gillar att baka.

Varje morgon när hon ätit frukost går hon in i sitt rum, och leker att hon bakar pajer, kakor och tårtor. Gärna med jordgubbar eller hallon och kardemumma och/eller kanel. Vi ska röra, knåda och kavla. Smaka degen och grädda.

Sen kommer hon ut och ropar "ajajaj!" och förklarar att den nya kakan är rykande varm. Sen ska den avnjutas med kaffe, grädde och kanske lite socker. I dockservisen av porslin.

Det är så roligt att se, hoppas det håller i sig, både bak- och matintresset..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
DesK
2011-09-26 11:45
#1

Åh vad roligt! Skrattande Hoppas att det håller i sig och att hon snart börjar baka på riktigt också Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
2011-09-26 11:52
#2

ja, vi försöker då och då, senast för ett tag sen. Hennes ide om att baka på riktigt är att äta upp degen/smeten innan det blivit något. Och sen vill hon inte vara med när hon inte får det. Tungan ute Hon äter till och med matbrödsdeg.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DesK
2011-09-26 17:42
#3

Fniss ja så gör nog rätt många barn Glad Hon lär sig nog med tiden! Glad

Min äldsta dotter och jag bakade pepparkakor en jul när hon var ungefär lika gammal som din dotter. Jag sa åt henne flera gånger att hon inte fick äta för mycket deg, för då kan man få ont i magen. Sent samma kväll insjuknade hon i riktig maginfluensa, stackaren! Än idag kan hon inte med lukten av pepparkakor!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
2011-09-27 00:36
#4

Men stackars liten! Sånt är inte kul.

Rakel var intolerant mot säd när hon var liten, så när vi testat vete då och då för att se om hon tål det (hon har nämligen ingen immunreaktion, men blev kass i magen) så har hon ätit, men ändå gillat mammas bröd bäst. Nu när hon tål det helt och fullt finns det INGET som kan bräcka Hönökaka.. Tungan ute

Min brorson har ett äkta bakintresse, han pillar med mördegskakor och gafflar och rullar och formar och är så ofantligt noga att man inte kan gissa sig till att det är en treåring som gjort dem. Men så bakade han vaniljstrutar redan vid 1,5! Han tycker det är kul att forma och greja och få det snyggt. Konditor to be?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: