Annons:
Etikettbakprat
Läst 5579 ggr
DesK
9/19/11, 12:31 PM

Senast bakade #14

Nu är den förra tråden så lång, så vi fortsätter här att berätta vad vi bakar Glad

SENASTE BAKADE #15

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Anterrabae
9/19/11, 12:38 PM
#1

Då skriver jag här så jag får den med mig.. Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
9/19/11, 12:43 PM
#2

Bakade ett potatisbröd som jag glömde kvar i ugnen när jag skulle tagit ut, vart inte brännt men märkte idag att det var så hårt att det inte gick att skära. Skäms

Anterrabae
9/19/11, 12:47 PM
#3

#2) Åh, trist! Så har jag också gjort.. Det är så tråkigt när det händer.

Senaste gången jag glömde var ett kakbak, det fick bli skorpor av den sockerkakan. Skivade upp och torkade i ugnen.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

storost
9/21/11, 8:19 PM
#4

Bakade idag igen rågsurdegsbröd som jag brukar baka.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
9/21/11, 8:32 PM
#5

Jag bakade samma som förra veckan! Grovt rågsurdegsbröd.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
9/24/11, 2:38 PM
#6

Bakade och bakade, Igår gjorde jag jordnötsknäck!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
MonisN
9/24/11, 2:44 PM
#7

Mums! Det låter gottTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
9/24/11, 5:13 PM
#8

Det var det, FARLIGT gott Flört Det supersöta i knäcken bryter bra med salta jordnötter.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DesK
9/25/11, 10:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Ida fjäsk fjäsk kan man få receptet? Kyss

Igår ägnade jag mig åt svartbakning

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
9/25/11, 10:40 AM
#10

Ser väldigt gott ut. Men vad är svartbakning?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
9/25/11, 11:00 AM
#11

Mona du vet - sånt man inte får snacka om FlörtOskyldigTyst Brödet heter svartbröd (Schwarzbrot) på tyska - du fatta? Flört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
9/25/11, 1:39 PM
#12

Jag vet inte om jag fattar, men är det som jag misstänker så tror jag inte jag vill ha receptetTystFlört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
9/25/11, 1:55 PM
#13

Mona he he så illa var det inte! Men man får ju inte ägna sig åt svartarbete! Flört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
MonisN
9/25/11, 2:13 PM
#14

Jaha, var det så du menade! Jag är visst lite trögtänkt idag.. Trodde det var något annat i brödetOskyldig

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Aviendha
9/25/11, 11:23 PM
#15

Jag slängde ihop ett par enkla råglimpor idag och i förrgår blev det havrebröd Glad

[TrevorS]
9/27/11, 8:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Bakat ett Svenskt bröd som nästan bara rika hade råd med under slutet av 1800-talet. Bakat efter orginalrecept. Skrattande

Anterrabae
9/27/11, 12:46 PM
#17

Kul!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
10/1/11, 4:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Blev tigerkaka i sockerkaksform idag. Blev riktigt goda! Skrattande

Hustigern
10/2/11, 4:03 PM
#19

Har precis skjutsat in ett långjäst bröd med rivet äpple i ugnen Glad

DesK
10/2/11, 9:10 PM
#20

#16 Spännande bröd! Var har du hittat det receptet? Tigerkaka utan ägg måste vara en utmaning! Glad

#19 Låter gott! Glad

Idag har jag bakat svartbröd och ljust långjäst bröd med solroskärnor

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[TrevorS]
10/2/11, 9:38 PM
#21

#19. Låter gott, du får ta bild på den också.Skrattande

#20. Receptet kommer från en "instruktionsbok" för matlagning från 1800-talet, en av de första recepten som faktiskt hade mått i sig. Den var inte krånglig utan enkel att jobba med. Fanns även recept på något bröd med en mossa man kokade för att få något gele-liknande, men vad det var för mossa vet jag inte.

Nejdå ingen utmaning, har bakat den så många gånger, kör på mitt vanliga sockerkaksrecept men sparar en liten bit av smeten och tillsätter kakao. Skrattande

Anterrabae
10/3/11, 11:45 AM
#22

Ser jättegott ut!

Har bakat kanelkaka med äpplen i, rödbetsmuffins och ska baka mer kaka och även ett bröd här. Om jag orkar vill säga. Men det behövs i alla fall.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
10/3/11, 11:02 PM
#23

#22 Rödbetsmuffins låter gott! Jag har gjort kladdkaka med rödbetor som var jättegod, fast inte i dag, och funderar på om jag skulle göra den snart igen nu när rödbetorna är färska och goda. Man kan ju göra rödbetsbröd också!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


MonisN
10/6/11, 12:20 PM
#24

Idag har det blivit två Stureby levain med Martin Johanssons recept.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
10/11/11, 4:27 PM
#25

#23 Den där rödbetskladdkakan är ju riktigt god Tungan ute

#22 Rötbetsmuffins låter spännande Glad

Jag har varit tråkig denna veckan och bara bakat mitt vanliga surdegsbröd

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
10/11/11, 4:49 PM
#26

Mona, det där rödbetsreceptet var det den här ni pratar om:

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=108619&a=1768678&lid=puff_1776192&lpos=extra_5

Kom ihåg vi pratade om det här någonstans men kan inte hitta inlägget.

Rödbetsmuffins är riktigt gott. Bakade jag för inte länge sedan, dock brukar riktigt röd smet bli ljusröd när de är klara för mig, hur blir dina?

MonisN
10/11/11, 7:01 PM
#27

#26 Ja, det var den kakan, fast jag gjorde den i en springform. Funkade lika bra. Jättegod är den. Undrar om jag inte lagt in en bild här?

Rödbetsmuffins har jag inte baka ännu, men man kan kanske göra en morotskaka fast med rödbetor tänkte jag!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
MonisN
10/11/11, 7:11 PM
#28

#27 Det var inte den kakan det var bild på här, men den ser ut som vanlig kladdkaka! Fast jag tycker den blir bäst om man finriver rödbetorna. I receptet står det grovrivna morötter.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
10/12/11, 12:09 AM
#29

Jo, muffinsen ljusnar högst betydligt när de gräddas, lite tråkigt. Hade gjort en så snygg och illrosa smet till dotterns kalasmuffins, men så blev de inte så när de var gräddade.. hepp. Tungan ute Men goda i alla fall.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
10/12/11, 10:36 AM
#30

Mona, rödbetskaka istället för morotskaka är riktigt gott! Men vill påpeka att det är viktigt att efter man rivit rödbetorna att man pressar ur vätskan ur dem, alternativt att man pressar ur och ersätter samma mängd av degvätskan.

Ida, jo de brukar ljusna, varför vet jag inte, jag bakade bröd på rödbettor, var ett bröd som blev ljusrosa när man hade i rätt mycket rödbettor.

Nu bakar jag en nästintill sockerfria kanelbullar med deg, havre, rågmjöl och vetemjöl.

MonisN
10/12/11, 7:00 PM
#31

#30 Tack för tipset med rödbetssaften Glad Din kanelbulledeg låter nästan som en bröddeg med råg Förvånad Dessa måste du berätta om!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
10/13/11, 8:45 AM
#32

#31. 0,5 tesked med hushålsfärg röd så får man lite kul färg på det om man vill.

Kanelbullarna blev inte riktigt som vanliga, de blev rätt fula när de jäste när man rullade ihop och skar dem. Men de blev riktigt goda, grannen sa "jag var så sötsugen" men åt ändå upp 2 stycken (de var ju nästintill sockerfria) och lite nyttigare. Skrattande

DesK
10/14/11, 12:29 PM
#33

Idag bakar jag enkelt rostbröd med poolish och lite skrädmjöl Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
10/14/11, 10:06 PM
#34

Igår och sen idag skulle jag bakat havrebröd, men jag har inte orkat.. så jag får se om jag får till det i morrn! Skäms

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
MonisN
10/16/11, 1:17 PM
#35

Idag har jag bakat gåbortmuffins med citronsmakTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
10/16/11, 1:20 PM
#36

Mona vad är gåbortmuffins? Kliar mig i skallen och funderar Flört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
10/16/11, 1:21 PM
#37

Såna man tar med sig i present när man är bortbjudenSkrattande

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
10/16/11, 1:24 PM
#38

Aha jag funderade lite på om det var muffinsen som gick iväg av sig själva OskyldigCoolTyst

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
10/16/11, 1:39 PM
#39

Har ett äppel- och skrädmjölsbröd med surdeg på jäsning.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
10/16/11, 3:31 PM
#40

Funderade en kompis gör en fruktkaka man dränker i alkohol och lagrar i minst 1 månad. Tydligen poppis på Brittiska öarna, någon som skulle våga testa att äta en sådan?

DesK
10/16/11, 6:49 PM
#41

Inga problem, det finns mängder med sådana recept och de kakorna är oftast mycket goda och blir faktiskt bättre när de fått stå ett tag. Den tyska Stollen är också en sån kaka som bör få vila ett tag innan man skär i den.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[TrevorS]
10/22/11, 3:39 PM
#42

Bakade ett bröd på kokosmjöl, fiberhusk, polenta och solrosmjöl (hemmagjord) och jäst såklart. 1 timme i ugnen och woalla! Dock tycker jag den blir torr, funderar på om man borde använda sirap i, jag har bra erfarenhet av det men ingen sirap hemma.

[TrevorS]
10/22/11, 3:40 PM
#43

Jag testade även ett recept på söt rödlöksmarmelad med vanligt socker, blev fin rosa färg och riktigt god. Hade svårt att tänka mig att detta skulle bli gott, men blev riktigt stolt! Skrattande

zissi
10/22/11, 9:48 PM
#44

Rödlöksmarmelad har jag också funderat på att göra. Ser gott ut. Vad tycker du den passar bäst till?

I dag gjorde jag egna vetetorillas och egen tacokrydda. Enkelt och gott. Att slippa alla tillsatser är ju inte dumt heller. Kryddblandningen bestod bara av:

1 matsked spiskummin

1 matsked chilipulver

1 tesked kakaopulver

1 tesked salt

1 deciliter vatten att hälla i de 400 gram köttfärsen till sist.

Var lite tveksam till kakao först, men den tar visst fram fina smaker i köttet (stod det så fint i receptet Flört), och det stämde nog. Gott blev det i alla fall.

Jag använde mig att Helén Johanssons recept på vetetortillas från boken "Bröd från Brunkebergs bageri". Bra deg och bröden bakas bara 1-2 minuter på varje sida i stekpannan.

[TrevorS]
10/22/11, 9:53 PM
#45

#44. Jag skulle säga att den passar istället för vinbärsgelé till maträtt eller på smörgåsen, den var god vilket som, bra recept som jag fick ihop behövs inte pektin för att få den att stelna så det var bra. (finns ett liknande ämne i löken)

zissi
10/26/11, 11:27 PM
#46

I dag blev det tre rejäla limpor med "Tvådagarsbrödet", med rågsurdeg och en skållning. Hittade det i någon bakblogg på nätet. Känns inte så grovt samtidigt som det är både linfrö, kli, solroskärnor, och kross i. Otroligt saftigt. I dag blev degen så otroligt seg-fluffigt fin. Fast man använder samma recept varierar degkvaliten mellan gångerna ändå.

Perfekt bjudbröd till fredagens gäster Glad.

(Tyvärr inga bilder än…)

MonisN
10/27/11, 8:28 AM
#47

#46 Det låter väldigt gott! Finns möjligen recepet här?Tungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


zissi
10/27/11, 12:40 PM
#48

Här finns det i alla fall, på mitt skrivbord Flört. Ska försöka lägga in det i helgen.

Annons:
[TrevorS]
11/1/11, 12:44 PM
#49

Bakar en vetefri, glutenfri, äggfri, mejerifri cheesecake. Skrattande Här är bottnen.

Anterrabae
11/1/11, 12:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Wow! Å vad jag ska tigga recept av dig! Flört

Här är det tigerkakor på väg!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
11/1/11, 12:51 PM
#51

Receptet kan du få till bottnen, fyllningen blev sådär, men vet att ett annat recept fungerade. Testade gelesocker, kommer jag aldrig använda igen vill jag påpeka. Oskyldig

Anterrabae
11/1/11, 12:55 PM
#52

Gelesocker har jag också testat, den blir inte tillfäckligt hård utan att man översockrar. Agar-agar eller vegegel funkar bäst! Tungan ute

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
11/1/11, 12:57 PM
#53

Jag brukar använda vanligt socker och potatismjöl när jag gör min, har i skalet från lime så får det rätt konsistens. Men havremjölken blev genomskinlig så det såg läskigt ut.

Cheesecakebotten, glutenfri:

Ingredienser:
3 deciliter havregryn
0.5 deciliter farinsocker eller rörsocker
1 deciliter olja
1 kryddmått salt
1 deciliter havregryn
1 tesked bakpulver
2 deciliter polenta

**Gör så här: 
**Blanda havregryn, socker, salt och fett till en grynig massa. Tillsätt mjölken och blanda i polenta och bakpulver. Låt degen stå kallt i kylen i 10-20 minuter.

Smörj en form och lägg i blandningen i bottnen och grädda i 200°C i cirka 15 minuter eller tills den fått färg.

Fungerar även att göra liknande digistivekex med dessa. Flört

[TrevorS]
11/1/11, 12:58 PM
#54

JA, TIGERKAKOR, ursäkta att jag skrek, va goda de ser ut, spännande att se dem sen. Skrattande Vad har du haft i?

Anterrabae
11/1/11, 1:12 PM
#55

I den vita smeten är det

4 deciliter havre-sesammjölk
1,5 matsked husk,
3 matskedar potatismjöl
2 deciliter rismjöl
1 matskedar majsmjöl
2 teskedar bakpulver
1 matsked vaniljsocker
0,5 deciliter rapsolja
2 deciliter strösocker

Blanda husk och mjölk, låt svälla i fem minuter. Vispa i potatismjöl så det blir slätt. Sen ris- och majsmjöl, bakpulver vaniljsocker, strösocker och olja. Vispa allt till en tjock smet/deg. Hällde 2 tredjedelar av smeten i smord, polentad form.

Sista tredjedelen spetsades med 2 matskedar kakao och en skvätt mjölk till (det blev för tjockt) La på chokladgeggen Flört På vanlijsmeten och vände om lite, så det blev lite blandat.

Lät svälla i 20 minuter, och gräddade på 200 grader, i en halvtimma typ, lite drygt kanske.

Bild kommer när kakan är klar.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[TrevorS]
11/1/11, 1:15 PM
#56

Låter bra det receptet. Ska som sagt bli riktigt spännande att smaka. Skrattande

Anterrabae
11/2/11, 12:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

Så här blev de när de var klara.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
11/2/11, 1:11 PM
#58

Ja de blev riktigt goda Ida. Skrattande

zissi
11/7/11, 3:47 PM
#59

Idag blev det franska pepparkakor (Monas recept). Mums!

Anterrabae
11/11/11, 2:40 PM
#60

Nyponbröd med russin gjorde jag igår.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
11/11/11, 3:12 PM
#61

Spännande Ida! Hur gör du det brödet?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
11/11/11, 10:40 PM
#62

Jag blandade

½ deciliter surdeg
1 tesked torrjäst
2,5 deciliter ljummet vatten.
Tillsatte 1 matsked sirap,
1 tesked salt,
ett par matskedar husk,
½ deciliter nyponskalmjöl
½ deciliter olja
och 2 deciliter av finkornigaste polentan, den som nästan är som grovt mjöl.

Blandade om och lät detta svälla i 5-19 minuter.

Sen blandade jag i 2 deciliter majsmjöl, fint
och ½ deciliter russin, och knådade ihop.

Lät jäsa i 2 ½ timmar i uppvärmd, avslagen ugn cirka 50 grader.
Gräddade i 200 grader i 45 minuter.

Degen jäste upp en tredjedel ungefär, och känns ungefär som en kavring. Gott, men kräver tunna skivor då det är ganska kompakt. Nästa gång ska jag nog ha mindre olja, och byta ut hälften av mjölet mot stärkelse.

Ett gott betyg är att brödet, även dagen efter är gott att äta med bara smör (eller mjölkfritt margarin)… Glad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[TrevorS]
11/12/11, 10:02 AM
#63

Låter spännande. Nyponmjöl eller till nyponsoppa är toppen att baka med, har nästan glömt bort, ett av mina första glutenfria bröd var med nyponmjöl (använde mig av nyponmjöl som ska kokas, dålig erfarenhet av den kallrörda).

Tänkte värmer du upp ugnen medans du har i degen Ida, eller tar du ut den när du värmer upp ugnen? Jag har testat med att stoppa in efter jäsning i ugnen och vrida på värmen, då brukar det resa på sig något mer.

DesK
11/12/11, 10:24 AM
#64

Hum att baka med nyponsoppapulver borde bli sött som kaffebröd, eftersom det innehåller väldans mycket socker, bättre att välja riktigt nypnskalsmjöl, det finns ju i de flesta större livsmedelsbutiker Glad

Jag bakade mitt vanliga surdegsbröd i förrgår, men det är redan slut Förvånad Ingen mening med att baka här Flört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
11/12/11, 2:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

Jag använder inte rikligt med det, jag upplever det inte supersött. Finns osötad och de som är naturligt söta (inte tillsatt socker).

Bakade ett testbröd på solrosmjöl, blev rätt bra form, men inte smakat på det än, ligger för vilning. Jäste till dubbel storlek och är lika stor som den jäste till efter gräddningen så jag är rätt nöjd. Hoppas bara den inte är kladdig, gjorde ett sticktest men verkar okey, tog 1 timme på 175°C så jag hoppas den är klar.

Anterrabae
11/14/11, 1:27 PM
#66

Jag bakar alltid på riktigt nyponskalsmjöl, för det är nyponsmaken jag vill åt! Nyponsoppspulver. Sen finns det ju som TrevorS Sa osötat nyponsoppepulver. jag kokar däremot min nyponsoppa på nyponskal, från början. Gillar inte onödiga processer Flört

Sen har jag ju inte nyponmjölet som huvudmjöl, mer som smaksätting. Det blir hur som helst ett gott, lite syrligt bröd. Friskt.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
11/14/11, 5:38 PM
#67

Jo precis, det jäser lite bättre också med nyponmjöl har ju gele-effekt och super tillsammans med fiberhusk.

MonisN
11/14/11, 11:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

Idag har jag för första gången använt min nya långa jäskorg. Det blev en halv meter limpaTungan ute En perfekt korg. Nu slipper man lägga degen i flera korgarGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
11/14/11, 11:51 PM
#69

Ser jättesnyggt ut Mona! Glad Kul!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
MonisN
11/15/11, 12:00 AM
#70

Tack IdaGlad Det gick väldigt fort att baka när det bara var ett bröd att gräddaSkrattande

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
11/15/11, 12:14 AM
#71

bara fördelar med andra ord! Skrattande

jag ska prova att baka med vetemjäl i morgon eller så. till familjen, som tål. Får ha mask på mig, så jag inte andas in vetemjölet.. Tungan ute Det blir en syn. Ska bli spännande dock och se om jag fortfarande kan. Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
11/15/11, 12:19 AM
#72

Stackars dig som inte tål det goda brödetGråter Jag tror helt säkert du kan! Lycka tillGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
11/15/11, 12:23 AM
#73

Tack. Jo jag kommer nog också tycka synd om mig som inte får äta det! Flört Men jag gillar inte tanken på att famiiljen äter köpebröd, när jag kan baka… jag vill ha kollen på vad som är i, och att det är riktigt gjort.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
11/16/11, 8:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#74

Så här blev dinkelbrödet med surdeg! Gräddat i min motsvarighet till lergryta, från Tupperware.

det fick godkänt av familjen! CoolSkrattande

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
11/16/11, 8:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

Och här är det glutenfria.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
11/16/11, 8:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#76

med inkråmet.

Jag tror det jäste lite för fort, eftersom det blev lite väl stora luftbubblor, som till och med samlade ihop sig till ett jättehål i toppen, Men väljäst och välgräddat i bottnen. Nästa gång ska jag dock ha mindre jäst.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[TrevorS]
11/16/11, 10:57 PM
#77

Riktigt vackra bröd. Gillar den sista, fin form och så trots bubblorna. Ska fråga om tips från personen som skapade receptet. Skrattande

MonisN
11/16/11, 11:41 PM
#78

Ida, dom ser väldigt fina ut Tungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
11/17/11, 12:48 AM
#79

Tackar, Ikväll har jag bakat Choklatechipkakorna, och de blev inte så mycket chip, som chokladkakor. men goda!

Har även satt en pepparkaksdeg.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DesK
11/17/11, 7:30 AM
#80

Ida wowvad fina de blev! Glad Måste bara fråga, lergryta från Tupperware? Vad är den gjord av och hur ser den ut?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
11/17/11, 10:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#81

Vetefria kanelbullar.

En salig blandning av olika mjöl, hade i lite nyponskalsmjöl också, gjorde dunderverk. Skrattande

Ögonmåttade på det mesta, slängde i lite allt jag hade kvar i skåpen.

Anterrabae
11/17/11, 1:07 PM
#82

oh snygga TrevorS, Smakar de bra även när de svalnat? Mina brukar bli torra då.

Désirée: Den är av plast anpassad för ugn, med löst lock. Den heter UltraPro, 3,5 liter. Jag har svårt att hålla i och hantera vanlig lergryta och dessutom tar inte denna smak av grytor och soppor som vanlig terakotta gör. Men jag gillar av princip vanlig Lergryta bättre, om jag kudne hålla i den vill säga.
Här är en länk till Tupperwares magasin så man kan kolla, gick inte att hitta en vettig blid att länka till bara..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DesK
11/17/11, 1:16 PM
#83

Aha tack för länken, där behöver man bara bläddra några sidor så kommer man till UltraPro Glad Jo visst är det nått extra med terrakotta och exempelvis gjutjärn, men det är toppen att det finns bra alternativ också Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[TrevorS]
11/17/11, 2:33 PM
#84

De blev precis som vanliga faktiskt. Men hade i allt från gamla påsar och burkar med lite kvar i så det är allt från linser, potatismjöl, quinoa, kokosmjöl, fiberhusk till, rismjöl och liknande. Skrattande

Anterrabae
11/17/11, 2:38 PM
#85

TrevorS: Aha, smart! Kul när det funkar! jag vill baka saffransbullar..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DesK
11/20/11, 1:04 PM
#86

Igår bakade jag bröd med vetesurdeg, skrädmjöl, grahamsmjöl och vetemjöl Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
11/21/11, 4:32 PM
#87

Har sen sist bakat, yoghurttårta, pepparkakor, kokat knäck och fått till havrescones. Skrattande

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
11/21/11, 5:44 PM
#88

Tråden börjar bli lång, startar en ny Senaste bakade #15.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: