Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2887 ggr
MonisN
2011-09-08 00:12

Slöseri med mat

Inne på matlust finns en tråd om det årliga tomatkriget i Spanien där det nämns vilket slöseri det är att slänga alla dessa tomater. Detta påminde mig om när min dotter praktiserade på ett Icabageri och där dom slängde sex stora sopsäckar OM DAGEN med bröd som inte blev sålt. Detta var bara det egenbakade i butikens bageri, inte det andra plastförpackade från andra bagerier. Nämnas ska då att personalen fick köpa sitt bröd om dom ville äta det till lunchen.

Frågan är varför kan inte personalen lika gärna få brödet som att slänga det? Och varför inte ge bort det överblivna till dem som behöver det, till exempel Frälsningsarmens soppkök och liknande organisationer?

Jag blir upprörd hur mycket som slängs i onödan. Ica som är ett så stort företag borde ta sitt ansvar här och tänka till. Dom vill ju påskina i andra sammanhang hur måna dom är om än det ena än det andra. Att sopa rent för egen dörr är en bra början.

Man borde starta ett uppror…..

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
storost
2011-09-08 10:56
#1

Jag håller med Mona, på kontinentet finns en organsiation som heter "Die Tafel" ~ matbordet. De kan hämta brödet från olika bagerier som har inte blivit såld, mat som gick precis ut (bäst före datum) från andra butiker och tillaga den i eget köket. De som behöver stöd på något vis får maten där gratis. Här skulle det vara - som du skriver - frälsningsarmen eller en annan ideell organisation.

Egentligen skulle man skriva till ICA butiker och fråga varför de inte gör det.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

DesK
2011-09-08 11:35
#2

Jag har ju jobbat i livsmedelsbutik, så lite vet jag om detta. Beroende på butiksledningen tas det hand om en hel del varor med utgånget datum, som sedan säljs som färdiglagad mat. Dock diskuteras ofta kostnaderna för att ta hand om detta "svinn" - alltså personalkostnaden ställs mot sophämtningskostnaden. Sedan ser vi ju ofta numera att många butiker har en speciell hylla med varor till nedsatt pris märkta med "kort datum", vilket är ett steg i rätt riktning. Jag har även varit med om att grisbönder har fått hämta utgångna varor att mata grisarna med och hönsägare får ofta hämta utgånget, icke mögligt, bröd i de lokala butikerna. Det kan dock göras mycket mer, precis som ni båda säger. Att låta frälsningsarmén och andra stödorganisationer hämta utgångna varor tycker jag vore en mycket bra idé och jag tror att det skulle fungera utmärkt.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2011-09-08 11:38
#3

Ja, det är skamligt att slänga så mycket färskt bröd. Brödet är bakat samma dag som det slängs. Jag har funderat länge på att skriva till Ica, och jag gör det säkert en dag.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
2011-09-08 11:41
#4

Jag har ett lite tråkigt och surt svar om jag ska vara ärlig angående det här med brödet. Vill dock inte prata öppet om det, men hjälpt till i soppkök för uteliggare och även flera liknande orginisationer. Det finns tre anledningar. Obestämd

DesK
2011-09-08 11:42
#5

I Stockholm fanns det några olika konsumbutiker förr där man på eftermiddagen kunde köpa dagsfärskt bröd, som blivit över i bageriet, till halva priset. Det var många som handlade nästan allt sitt bröd i dessa butiker.

Mona det skulle du göra!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2011-09-08 11:44
#6

I detta fallet ser jag ingen vinst med att slänga brödet, utan bara ren förlust. Att bjuda personalen på brödet vore det minsta man kunde begära eftersom dom ändå inte tjänar något på det i slutänden. Att skänka resten vore en god gärning, något som Ica kunde ha med i sin profil.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
MonisN
2011-09-08 11:50
#7

#4 Nyfiken på anledningen till att dessa organisationer inte vill ta emot brödet. Det är i alla fall så jag uppfattar ditt inlägg.

#5 Jag jobbade en period i ett bageri/konditori och där frös man in det som inte sålts samma dag som det bakades. Detta kan man då köpa för halva priset vilket många gör. Har själv köpt både bröd och kaffebröd som varit fryst utan att känt någon som helst skillnad.

Att begära att Ica skulle göra samma sak är väl att ta i, då skulle det behövas enorma frysar, men att sälja det till halva priset timmarna innan stängning vore inte fel. Resten kan man skänka bort.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
2011-09-08 12:05
#8

Kan ju säga att en utav dem handlar om att de inte riktigt litar och inte alltid tar emot på grund av detta. Vet att på ett ställe hade de fått skänkt av en butik, som de fick dagen-efterbröd på kvällen då det inte sålts. Så har flera av dem som ätit av brödet blivit riktigt sjuka. De hade tydligen medvetet om hällt på något på brödet. En annan brukar de få bröd eftersom affären tyckte det var dyrt så skänkte de bort detta, när de fick brödet så var det mesta ruttet eller börjat att mögla.

Men visst finns det orginisationer som får skänkt till sig också, säger inte att alla tackar nej.

Upp till toppen
Annons: