Annons:
Etikettglutenfria-recept
Läst 5668 ggr
Anterrabae
8/24/11, 7:38 PM

Naturligt Glutenfritt rostbröd med surdeg

Jag vill lyckas med rostbröd. Fram till nu har det inte gått så bra. Jag har varit lite missmodig och så, men nu igår startade jag ett nytt försök.

Tog fram surdegen, matade den och såg till att den fick piggna till.

Sen vispade jag ihop:
6 deciliter vatten, precis över fingervarmt
1 matsked Husk eller psylliumfröskal
1 matsked socker
1,5 matsked neutral olja
1 tesked torrjäst
1 tesked salt
1.5 deciliter surdeg.
Detta fick svälla i fem minuter innan mjölmixen blandades i. Idag blev det majsstäkelse och bovetemjöl. 6 deciliter mjöl blandades i succesivt så det blev klumpfritt. Degen rördes till seg och trådig koncistens. Degen ska vara mer som tjock smet än just deg.

Smörjde och fröade en form (en större eller två mindre) Eller frö och frö, jag tog polenta denna gång. Sen hällde jag i degen och täckte med plast. Brödet fick vila i kylen över natten.

på förmiddagen dagen efter så värmde jag ugnen till 50 grader eller så, slog av den och ställde in brödet på jäsning. Två timmar senare hade det jäst till mer än dubbla storleken och jag gräddade brödet långt ner i Ugnen på 200 grader och i drygt en timma.

Resultatet blev ett vitt, lufttig bröd med hård skorpa och segt inkråm. Ett av mina bästa bröd hittills.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
DesK
8/25/11, 2:30 PM
#1

Å vad roligt att du har lyckats och stort tack att du delar med dig! Glad Det är många som har glädje av dina recept! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
8/25/11, 2:49 PM
#2

Jag hoppas att det kan hjälpa några! Skrattande

Detta uppförde sig som nybakt barkis, fast lite segare inkråm.. Synd bara på att den inte får färg.

Provade att rosta en skiva, smakade precis som det skulle, men fick inte en gnutta färg i rosten. Men det är inte så överraskande, glutenfria pannkakor är lika trista dom. Vita och eländiga, men goda Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

tlover
10/17/13, 9:39 AM
#3

skulle det funka att testa med en rågmjölssurgrund? (jag vet den innehåller gluten men lite tål jag och just nu äter jag gluten ändå jag försöker däremot lära mig att baka glutenfritt)

och går det att blanda mjölet själv? jag har ingen mix hemma (och vill helst undvika det ändå)

l'm back

Anterrabae
10/18/13, 7:54 PM
#4

Ja och ja ;) Rågsur borde funka fint. Och när du blandar eget mjöl så tänk på att minst hälften ska vara i form av stärkelse av valfri sort, annars kan det lätt bli tungt. Kompletterar man med stärkelserika mjölet som ris kan man sänka det rena stärkelsen till 1/3

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[snall]
10/21/13, 1:03 PM
#5

Låter smarrigt. 😃

Anterrabae
10/23/13, 1:11 AM
#6

Jo det är det :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Upp till toppen
Annons: