Annons:
Etiketterrådtips
Läst 5092 ggr
[GunillaR]
8/19/11, 6:50 PM

Majsbröd

Hej!

Är här någon som har recept på majsbröd? Min mage tål inte vetemjöl och jag skulle vilja testa hur det går med majsbröd. Jag har ingen aning om hur man gör med majsmjölet, om detta ska jäsa på samma sätt som när man använder vanligt mjöl.

Hoppas här finns någon som kan räta ut mina frågetecken Glad

Annons:
storost
8/19/11, 8:47 PM
#1

Majs har ingen gluten i, så på det viset kan du inte låta jäsa den som med vanligt mjöl. Här hittar du ett recept från TrevorS som innehåller majsmjöl men också annat mjöl. Lycka till Glad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[TrevorS]
8/19/11, 9:20 PM
#2

#1. Du hann före med länken.

Det är rätt lätt att baka med majsbröd, tack vare tips av Anterrabae kan man blanda fiberhusk (finns i vanlig matbutik), det krävs bara någon matsked på ca 5 deciliter vätska. Jag har haft samma paket i nästan 2 månader och har bakat en hel del från bröd till kakor.

Finns även ett recept på vetemjölsfria muffins som är bakade på majsmjöl, du kan även ta och ersätta rismjölet med majsmjöl om du vill.

Eftersom det inte finns något gluten i majsmjöl så använder man alltså fiberhusk som ger ifrån sig ett gelatinliknande ämne.

Finns även hemmagjorda mjölmixar här. Står även vad de är bra och till för.

[GunillaR]
8/19/11, 11:44 PM
#3

Detta var ju jätteintressant! Jag hade på känn att majsmjölet skulle vara skonsammare för en bråkig mage. Jag äter ju fullkorn och sugdegsbröd men det kan ju vara spännande att ha något annat alternativ i sin matlagning och brödbak.

Sydamerika lever ju på majs och har gjort detta i hundratals år, och de kan ju inte ha helt fel Flört

Vilken underbar kunskap det finns på denna sajt Glad

[TrevorS]
8/20/11, 10:33 AM
#4

Finns ett sätt till att baka på majsmjöl, detta är att man kokar 1 matsked potatismjöl med 3 deciliter vatten i med ständig omrörning tills det börjar bli tjockt, låta vätskan svalna och sedan tillsätta, socker, salt, majsmjöl och jäst. (som att följa vanligt recept). Dock blir det lätt att den sjunker ihop något i mitten i ugnen bara.

Upp till toppen
Annons: