Annons:
Etikettersurdegsgrundprocesser
Läst 4605 ggr
jenny_karlsson
2011-08-10 15:33

Är vetegrunden normal?

Hej. Jag gjorde vetegrund för 2 dagar sen.

Idag på morgonen skummade det om den och den luktade riktigt fränt.

Om man skakar lite på den så pyser den och skummar, precis som öl.

Lukten påminner om öl blandat med baby-kräk. Ingen trevlig doft. Höll nästan på att kräkas själv! Skrattande

Matade den för en stund sen o den luktar likadant efter matningen.

Ska den verkligen lukta så väldigt fränt? Så det sticker i näsan.

Kan den vara klar redan om den skummar o pyser mycket?

Eller är den förstörd?

Mycket tacksam för svar.

/Jenny

Annons:
DesK
2011-08-10 15:39
#1

Hej Jenny!

Jo en del surdegar kan vara veritabla stinkbomber Glad Eftersom den pyser och bubblar är den klar att baka på, så den är absolut inte förstörd. Sätt en deg med din suris och baka ett bröd. När du har haft din suris ett tag och matat den någorlunda regelbundet blir nog lukten bättre.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

jenny_karlsson
2011-08-10 16:09
#2

Åh tusen tack för snabbt o proffsigt svar! Glad

Kan jag testa att göra en fördeg redan nu trots att jag matade den för en dryg timme sen?

Mvh Jenny

DesK
2011-08-10 16:58
#3

Gör så att du gör en deg med din vetesuris och om du vill vara på 100% säkra sidan kan du tillsätta en gnutta jäst - kanske 5-6 gram. Gör sedan degen helt klar och låt den jäsa 1-2 timmar, ta upp den ur bunken och knåda den lätt och forma en limpa och lägg på bakplåtsduk, papper eller i form och låt jäsa max en timme. Värm under tiden ugnen och grädda.

Du behöver alltså inte göra en fördeg också, men om du vill baka ut degen imorgon kan du så klart göra en fördeg och ställa in i kylen över natten, då ska du dock inte tillsätta någon extra jäst Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

jenny_karlsson
2011-08-10 17:12
#4

Okej, nu är jag lite fånig att jag vill ha bröd bakat på endast surdeg. Har aldrig gjort detta förut o det är så spännande! Skrattande

Hade tänkt att mitt första bröd ska vara gotlandslimpa. Kollar på bakasurdeg.se men tycker receptet verkar rätt krångligt. Väldigt mycket jästider. Fast det kanske hör till när det är surdeg?

Tack för din hjälp till en vilsen nybörjare Flört

Mvh Jenny

DesK
2011-08-10 17:35
#5

Det är alltid roligt när man upptäcker något nytt och vill testa det, så jag förstår hur du tänker Glad Ja du tänker rätt, det tar längre tid att baka med enbart surdeg, men här spelar rumstemperatur och väder också en vis roll. Nu vill jag dock inte krångla till det för dig, utan säger att gör ett litet testbak med din vetesuris

Gotlandslimpa har inte något enhetligt recept, utan det finns många olika recept på detta fina bröd. Jag har en bok som jag har köpt på Gotland: Mat och måltidsseder på Gotland av Kurt Genrup med flera. I denna bok finns ett recept på gotlandslimpa som närmast påminner om mitt recept på klassisk svensk limpa. Det står dock i boken att den ursprungliga gotlandslimpan bakades med enbart sureg, så du är helt rätt på detta Glad En sak som är viktig att tänka på i detta sammanhang är att det förr inte fanns några mjölblandningar som exempelvis rågsikt. Folk blandade sitt eget mjöl och det gör jag också. Rågsikt består av 40% fint rågmjöl och 60% vanligt vetemjöl.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

jenny_karlsson
2011-08-10 17:55
#6

Wow tack för ditt utförliga och intressanta svar. Glad

Då ska jag testa att sätta en fördeg ikväll o se om det funkar. Dock verkar surisen lite trött efter matningen och inte alls lika skummig o bubblig som innan.

Men jag testar så får vi se.

Mvh Jenny

Annons:
MonisN
2011-08-10 18:12
#7

Hej Jenny!

Eftersom du har matat suren en gång till så är det bäst att låta den jäsa upp igen innan du sätter själva degen. Vill du skynda på jäsningen kan du sätta den matade suren i 40º AVSLAGEN ugn.

Precis som DesK säger så tar det längre tid att baka på bara surdeg eftersom jästiden blir längre. Är det Martin Johanssons recept på gotlandslimpor du ska baka?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


jenny_karlsson
2011-08-10 18:29
#8

Hej Mona.

Jag har bara matat den en gång och det var i eftermiddags. Gjorde grunden för 2 dagar sen.

Innan matningen var den skummig o bubblig men nu har den lugnat ner sig lite.

Vet inte om jag ändå ska sätta en fördeg ikväll eller vänta av lite.

Jag hittade ett recept på bakasurdeg.se med bl.a manitoba cream i.

Har handlat hem för att kunna baka det brödet men enligt det receptet ska inte mjölet skållas. Men jag misstänker att brödet blir saftigare om man skållar mjölet. Vet du hur det är med det? :)

Tack snälla ni för hjälpen! :)

Vänliga hälsningar Jenny

MonisN
2011-08-10 18:39
#9

Om det bara är 2 dagar sen du satte suren så är den inte färdig än. Normalt matar man den efter 3-4 dagar efter att man första gången har gjort den. Nu har du matat den efter 2 dagar, men det spelar ingen roll. Jag tror du bör vänta tills den kommit igång igen för att få ett bra resultat på baket, speciellt viktigt är det om du inte ska använda någon vanlig jäst. Har du möjlighet att baka i morgon så är det att föredra.

Att skålla mjöl och olika fröer och gryn ger saftiga och mustiga bröd. Står det i receptet att du ska skålla så följ det, annars tycker jag du ska hoppa över det nu när du ska baka surdeg för första gången. När du blir mer "varm i kläderna" och ser hur degen beter sig kan du börja experimentera. Det är så tråkigt att misslyckas första gången, bättre då att följa receptet. Surdegsbröd blir saftiga utan skållningGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
2011-08-10 19:32
#10

#7 Det skulle jag inte rekommendera att sätta den här unga surdegen i avslagen ugn. Om du ska ha kvar en del surdeg och mata vidare, då ska den stå svalt på 22 - 24°C för att bilda syra. Annars är chansen att den förstörs med mögel mycket hög. När surdegen är några månader gammal då är det inte längre ett så stort problem, därför att syran och jästen håller balansen bättre.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

jenny_karlsson
2011-08-10 19:35
#11

Okej tack Mona, för ditt svar.

Jag uppskattar verkligen att få hjälp eftersom jag är helt ny på det här.

Har nu bestämt att jag avvaktar till imorgon och ser hur suren beter sig. Vill baka imorgon då jag ska resa iväg på fredag. Om suren verkar vara lite livlös så får jag helt enkelt tillsätta en gnutta jäst. Jag hinner ju testa baka på endast surdeg längre fram. :)

Mvh Jenny

MonisN
2011-08-10 20:30
#12

#10 Tack för rättelsen! Du har nog mer koll på kemin än jagGlad

#11 Lycka till i morgon, jag hoppas den bubblar av sig själv. Jag bakar aldrig på surdegsgrund som inte har vaknat oavsett om jag har jäst i eller inte. Berätta gärna hur det blevGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
2011-08-10 21:50
#13

Varsågod Glad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Annons:
jenny_karlsson
2011-08-11 09:55
#14

Hmm idag verkar grunden vara ganska livlös. Inga bubblor alls, bara helt slät. Lukten har blivit lite mildare. Är den förstörd då? :(

Känns som att den inte är riktigt redo att bakas på faktiskt. Men hur gör jag med den när jag ska resa bort imorgon o kommer hem på söndag? Den kan väl inte stå i rumstemp hela helgen? Undrar om jag ska mata den innan jag åker o ställa den i kylen.

Förlåt för alla mina knasiga frågor men är som sagt helt nybörjare på detta. ;)

Tack för att ni finns!

Kram Jenny

DesK
2011-08-11 10:00
#15

Jenny det är jättebra frågor som du ställer, så fortsätt gärna med det Glad

Du ser också att du har fått lite olika svar från oss, vilket visar att vi gör på lite olika vis med våra surisar.

Mata surisen idag och imorgon och ställ den direkt i kylen imorgon, så klarar den sig bra tills du kommer hem. Ibland blir surisarna lite trötta men de brukar piggna till när man har matat dem några gånger. Vad man kan göra är att man matar bara en liten del av sin suris och antingen häller bort resten eller gör flera skålar med surisar Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

jenny_karlsson
2011-08-11 10:48
#16

Vad skönt att höra. Då behöver jag inte känna mig fånig som ställer alla dessa frågor. Skrattande

Funderar på hur mycket jag ska mata om jag inte ska hälla bort något. Där är cirka 5 deciliter nu.

Vet du det? Glad

Vänliga hälsningar Jenny

storost
2011-08-11 10:50
#17

Jenny, du kan göra som DesK skriver eller ta en matsked av din surdeg och blanda den med 30 gram ljummet vatten och 30 gram mjöl. Gör det samma i kväll igen. Imorgon blandar du i 50 gram ljummet vatten och 50 gram mjöl och låt stå i rumstemperatur till nästa dag. Sen blandar du i 50 gram mjöl och 50 gram kall vatten igen och ställ surdegen i kylskåpet.

Med surdegen som har blivit över idag (efter du har tagit bort en matsked) då kan du baka, men då ska du använda vanlig jäst till. Lycka till.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

jenny_karlsson
2011-08-11 11:02
#18

Tack för ditt svar Stephan.

Problemet är bara det att jag reser iväg över helgen så jag måste nästan ställa in den i kylen imorgon för att den ska överleva.

Kan jag mata en matsked av grunden med 30 gram av vardera vatten och mjöl nu och samma ikväll. Imorgon bitti mata med 50 gram av vardera o sen ställa i kylen direkt? Funkar det tror du?

Menar du att jag kan baka på min grund idag trots att den bara är 3 dagar, om jag tillsätter jäst?

Mvh Jenny

DesK
2011-08-11 13:15
#19

#18 Ja så kan du göra och Stephan menar (precis som jag) att du kan baka idag på din surdegsgrund, men som sagt du bör nog tillsätta lite jäst då Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

storost
2011-08-11 13:29
#20

Ja, Jenny, det funkar med matningen precis som du skriver. Och imorgon bitti med mjöl och kallt vatten.

Ja, som DesK skriver baka idag med resten av surdegen och jäst - det går utmärkt.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Annons:
jenny_karlsson
2011-08-11 13:59
#21

Tusen tack goa ni!

Då testar jag att sätta en deg idag.

Håll tummarna för mig. Skrattande

Mvh Jenny

jenny_karlsson
2011-08-11 14:48
#22

Hjälp!

Jag hittar inget recept på gotlandslimpa med jäst utan skållning. Har ingen aning om hur mycket jag ska ta av surdegsgrunden eller hur jag ska göra eftersom alla recept kräver förberedning i flera dagar.. Måste bli klar med brödet idag ju..

Mvh Jenny

DesK
2011-08-11 15:24
#23

Du kan baka efter mitt recept på klassisk svensk limpa, men ta bara 25 gram jäst + din surdegsgrund. Skållningen behöver bara svalna till ungefär 37 grader, vilket den gör på cirka en timme.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

jenny_karlsson
2011-08-11 16:07
#24

Tack så mycket för det receptet Désirée. :)

Det är inte så noga med hur mycket surdegsgrund det är i eller? Kan jag tillsätta hackad pomerans och brödkryddor till receptet? Tror du jag kan använda Manitoba cream istället för vanligt vetemjöl?

Hälsningar Jenny

DesK
2011-08-11 16:16
#25

Så lite så! Glad

Du kan tillsätta brödkryddor efter behag och mängden surdegsgrund avgörs just nu mest av hur mycket du har över Flört Sannolikt kan du använda Manitoba cream, men det känns lite onödigt i just detta recept. Så om du har vanligt vetemjöl hemma så ta gärna det och spar Manitoban till något annat recept längre fram Glad En mycket viktig sak med just Manitoba cream är att degen måste arbetas länge i maskin.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

jenny_karlsson
2011-08-11 16:41
#26

Det är ca 2 dl suris kvar. Tror du det bli bra till detta recept? Vanligt vetemjöl har jag så då använder jag det istället. :)

Mvh Jenny

DesK
2011-08-11 18:13
#27

Japp det blir nog bra! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
jenny_karlsson
2011-08-12 08:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Hej på er.

Bakningen igår blev suverän! Saftiga, sega, makalöst goda gotlandslimpor med hård skorpa. Godaste brödet jag någonsin bakat! Jag är så lycklig! Tusen tack för er hjälp och ditt recept var kanon Désirée. :)

Bifogar en bild på resultatet. Lite sprickiga blev dom men det är bara charmigt tycker jag. ;)

Kram Jenny

DesK
2011-08-12 08:35
#29

Åh vad roligt att du är nöjd Skrattande Jättefina limpor du fick till Glad Jag tänkte faktiskt just på dig och funderade över hur det gick för dig. Ha det nu så trevligt på din resa men kom ihåg att baka och berätta om dina bak när du kommer hem Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

jenny_karlsson
2011-08-12 08:39
#30

Åh vad gullig du är! Skrattande Jag kan lova att jag kommer fortsätta baka med surdeg för vilket underbart gott bröd det blir! Glad

Jag är sååå tacksam för allt stöd jag fått av er. Utan er = inget bröd. Flört

Sköt om er så hörs vi snart igen.

Kram

storost
2011-08-12 08:44
#31

Jättefina bröd tycker jag! Härligt att du tycker hemmabakat bröd är bäst! Ha en trevlig resa och berätta gärna, när du bakar igen hur det blev Glad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

jenny_karlsson
2011-08-12 09:01
#32

Tack Stephan. Glad Jaa hembakt är bäst!

Må så gott.

Kram Jenny

MonisN
2011-08-12 09:26
#33

Vad roligt att det blev så lyckat! Hoppas du fortsätter baka eget bröd och att du vill dela med dig till oss av dina erfarenheterGlad

Trevlig resa! Och glöm inte titta på bröden du serFlört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


jenny_karlsson
2011-08-12 09:36
#34

Tack Mona. Jag kommer absolut fortsätta baka eget bröd. Glad

Hoppas surisen överlever tills jag kommer hem. Glad

Mvh Jenny

Annons:
MonisN
2011-08-12 09:56
#35

Den överlever! En eller ett par matningar, sen är den redo att bakas med igenGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


dragonstar
2011-08-12 14:54
#36

Vad är det för recept hur startade du degen?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

jenny_karlsson
2011-08-15 09:59
#37

Hej igen.

Nu är jag hemma från fastlandet. Glad Det första jag kollade var naturligtvis min surdegsgrund. Flört Den har skiktat sig i kylen och verkar väldigt trött. Funderar lite på hur jag ska göra med den nu.. Hade tänkt baka igen idag eller imorgon.

Ska jag ta fram den i rumstemp o mata den eller ska den vara kvar i kylen? Måste mata ganska mycket isåfall eftersom jag vill ha rätt mycket surdegsgrund i degen.

Mycket tacksam för svar. Glad

Mvh Jenny

jenny_karlsson
2011-08-15 10:01
#38

@dragonstar:

Hejsan. Vad menar du? Hur jag startade surdegsgrunden?

Mvh Jenny

storost
2011-08-15 11:06
#39

#37 Det är normalt, att surdegen skiktar sig under tiden. Då gäller det bara att blanda igen. Du kan ta fram surdegen och låta den stå i rumstemperatur i 1 timme ungefär. Sen börjar du mata den igen som du gjorde innan du ställde den i kylan - 50 gram mjöl och 50 gram handvarm vatten. Då kan du baka imorgon igen och den bör vara ganska bra egentligen igen. Lycka till.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

dragonstar
2011-08-15 11:45
#40

Jo alltså jag vill ha en egen deg men tror det komerm en på posten snart så det löser sig i alal fall Glad

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

jenny_karlsson
2011-08-15 12:00
#41

Okej Stephan. Tack för ditt svar. Glad Försöker med det. Vill bara igång o baka direkt igen. Snacka om beroendeframkallande! Glad

Vad bra att det löser sig för dig dragonstar. :Glad

Mvh Jenny

Annons:
storost
2011-08-15 12:59
#42

#41 Då kan man bara säga "välkommen i klubben" Skrattande

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

DesK
2011-08-15 14:54
#43

Instämmer med Stephan! Glad Jenny välkommen in i klubben Skrattande Nånstans här på sajten har faktiskt varnat för att surdegsbakning är beroendeframkallande Flört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2011-08-15 23:50
#44

Det går inte att leva utan surdegFlört Testa att rosta surdegsbröd som kanske känns tråkigt efter ett par dagar, det är supergottTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Upp till toppen
Annons: