Annons:
Etikettbakprat
Läst 5221 ggr
MonisN
8/1/11, 3:17 PM

Svårt med surdeg på sommaren

Jag har försökt friska upp mina surdegar flera gånger nu men dom vill inte vakna. Jag har märkt detta problemet tidigare när man ska baka surdegsbröd mitt i sommaren.

Är det fler än jag som har det här problemet?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
DesK
8/1/11, 3:36 PM
#1

Min tyska surdeg är lite småtrött, men det går att baka på den ändå, den nya vetesuren och den andra är pigga Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
8/1/11, 6:27 PM
#2

Fattar inte varför mina blir så sommartrötta Obestämd

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
8/1/11, 6:50 PM
#3

De är sommarlata FlörtSkrattandeOskyldig

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

storost
8/1/11, 8:01 PM
#4

Jag har ingen problem med min surdeg.

Mona slå på ugnen på 40 grader, blanda en tesked surdeg med 50 gram handvarmt vatten och 50 gram mjöl i en plastskål. Stäng av ugnen och ställ skålen i den i ungefär 3 till 4 timmar. Kolla sedan om det har hänt något.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
8/1/11, 8:19 PM
#5

Ok Stephan, jag ska prova det nästa gång det är dags. Håll tummarna dåSkrattande

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
8/2/11, 9:23 PM
#6

Jag håller tummarna Skrattande

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Annons:
Anterrabae
8/5/11, 12:32 PM
#7

Jag upplever även jag att min sur är lite trött, men eftersom jag inte bakat i med surdeg i flera år utan snart har klarat av mitt första så kan jag inte uttala mig om den 'brukar' bli sommartrött, bara att den är det just nu. Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
8/5/11, 1:09 PM
#8

Samma här med, men den började möggla också och ändå varit noga med att hålla det kliniskt. Så det är riktigt känsligt just nu.

DesK
8/5/11, 1:13 PM
#9

Jag har sammanställt lite tips om rötmånaden inne på Matlust, fyll gärna på med era tips där Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
8/5/11, 1:50 PM
#10

#4 Ska det inte vara något mjöl? jag blandade nu som vanligt och tänkte sätta in det i ugnen, men det kanske inte är bra dåObestämd

#8 En surdeg trivs inte om det är för kliniskt, då frodas inte de goda och nödvändiga bakterierna. Att springa runt lite med bunken medan man blandar är nog det bästa, fast det gör jag aldrig! Kanske jag skulle göra det?Flört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
8/5/11, 2:25 PM
#11

Mona Stephan skrev 50 gram mjöl och 50 gram vatten i #4 Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
8/5/11, 2:30 PM
#12

Ojdå, jag läser som en krattaSkäms Undrar om det hjälper att hiva in hela burken i ugnen på 40º? Jag tog i och för sig 40º vatten.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
8/5/11, 2:36 PM
#13

Mona skönt för mig att inte vara ensam om att läsa som en kratta Flört Vet inte, bäst att invänta svar från Stephan Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
MonisN
8/5/11, 2:38 PM
#14

Nej, du är inte ensam om detta Flört

Ok, jag ska säga till suren att vänta på Stephan! Hoppas dom fattar Skrattande

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
8/5/11, 2:46 PM
#15

Du får prata snällt med dina surisar så länge Skrattande Kanske kan du motionera dem lite Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
8/5/11, 2:53 PM
#16

Just nu pratar vi inte samma språk, jag och surisarnaSkrikandes Jag vill inte köpa bröd, jag vill ha surdegsbröd!!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
8/5/11, 5:36 PM
#17

Nu är jag här. Det är så att när man har surdegen i ugnen som är 40°C varm då håller ugnen värme ett tag och det är det som gör att jästen utvecklar sig jättebra. Men om du har tillsatt 40°C vatten då kan det vara lite problematiskt på grund av för hög temperatur. Men själva mjölet kyler ner vattnet så det borde gå bra.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

storost
8/5/11, 5:38 PM
#18

#8 När det börjar mögla då är det vanligtvis för lite syra i. Jag har min surdeg i kylskåpet och då är den på syrasidan. När jag bakar igen, då tar jag 1 - 2 teskedar surdeg och blandar den med mjöl och vatten i lika delar. Sen matar jag surdegen lite som ska tillbaka i kylskåpet också.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
8/5/11, 7:06 PM
#19

Stephan, jag satte in båda mina surdegar (vete och råg) i 40º ugn (avslagen), och det blev kanonbra! Nu ligger degen på jäsning Skrattande Om det blir misslyckat så beror det inte på surdegen i alla fall! Tack för tipsetGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
8/6/11, 11:02 AM
#20

Varsågod Mona Glad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Annons:
zissi
8/30/11, 11:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Snacka om pigg surdeg! Började med den i förgår kväll. Sen skulle jag nyss ställa in den i kylskåpet eftersom den nu skulle vara klar. Men jag var lite för sent ute. Som tur var satte jag inte på plastringen till glaslocket, då kanske burken hade sprängts, vad vet jag?

Kul med pigga vänner Cool!

storost
8/31/11, 3:04 PM
#22

Skrattande

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

DesK
8/31/11, 3:20 PM
#23

Zissi fniss det där har jag också råkat ut för Flört Kallas för sprängdeg FlörtCool

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

HarKla
8/31/11, 7:48 PM
#24

Är det nån som har nåt tips på hur man får igång en surdeg utan att få blomflugor i degen?? De har invarderat vårt kök och hur jag än anstränger mig (har burken i ugnen) så lyckas alltid nån rackare leta sig in i burken. Jag inbillar mig att det är de som hindrar degen för jag har inte fått igång nåt på tre försök. Men det kanske är nåt annat jag gör fel. Det blir liksom alldeles för löst och skiktar sig.

DesK
8/31/11, 7:54 PM
#25

Om du med blomflugor menar de där minismå flugorna som invaderar oss så här års, så tror jag inte att de direkt påverkar din surdeg. Har du lock på surdegen? Man kan ju lägga på locket löst utan att skruva till det. Själv har jag några plastbunkar med tillhörande lock som jag använder när jag matar surdegen och jag får aldrig in några flugor där. Om du inte har sånna bunkar med lock kan du använda dina vanliga bunkar och lägga plastfolie över dem så att det blir tätt. All surdeg tenderar att skikta sig när den har stått ett tag, så det betyder inte att det är något fel på surdegen.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

zissi
9/1/11, 11:01 PM
#26

Jag såg faktiskt några små flugor idag när min surdeg stod och jäste i degbyttan. Hade spillt lite deg utanför bunken. Det tyckte de visst om. Sen flög det några ovanför brödduken när degen jäste i formarna. Annars har jag inte haft problem med dem.

Jag gör det enkla receptet till "Surdeg av rågmjöl" (ekologiskt rågmjöl, vatten, honung) som står i Vår kokbok, just när jag ska göra ny surdegsgrund. Men jag misslyckade också flera gånger i början av min surdegskarriär Flört men fick så bra hjälp av alla här på matbrödsforumet, så till slut efter alla misslyckanden så vände det. Jag var så noga med alla mått och vikter först, men efter ett tag lär man känna sin surdeg på ett helt nytt sätt. Nu vågar jag hälla i lite mera mjöl om jag tycker den är för tunn och så vidare. Jag tycker det är lättare att lyckas om surdegen är lite tjockare i konsistensen. Just när jag håller på att tillverka surdegsgrunden brukar jag ha burken i ugnen med ugnslampan på.

Fråga på om det är något annat vi kan hjälpa dig med när det gäller att få igång surdegsbakandet. Jag tror att det lite trögt i starten för de flesta faktiskt, men sen när det väl vänder är det så otroligt roligt … och så gott sen.

LYCKA TILL!

Upp till toppen
Annons: